Defineres av navn?

Netta91 <3 17.02.15 <3

Blir kjent med forumet
Kan navnet ditt definere hvem du er/blir som person?

Noen navn har jo en stereotype knyttet til seg, men er det slik at de som bærer det navnet blir slik fordi vi på en måte forventer det eller er det tilfeldigheter?

Tror du at dine foreldre eller du (for dine barn) bare bestemmer navnet eller tror du navnet finner deg?

Visste ikke at noen navn hadde en stereotype knyttet til seg engang :p her har vi store problemer med å tenke på navn i det hele tatt, så..

Navnet til mini kom til meg, å selv når han ble født så skjønte jeg at navnet passet han perfekt :-) men jeg brukte litt tid før jeg fant navnet hans så kjenner til den ;-)

Med tanke på navn å stereotyper så ta f.eks Emil, da tenker jeg skikkelig rampeunge (beklager alle emiler der ute )
Men det er fordi jeg forbinner Emil med barnetv serien av med samme navn :-)
Jeg hadde ei gang ei bikkje jeg kalte Emil å han var den største rampen på bygda x)

Visste ikke at noen navn hadde en stereotype knyttet til seg engang :p her har vi store problemer med å tenke på navn i det hele tatt, så..
Jeg har iallfall mange forutinntatte meninger om ulike navn...type: Kent-Roger osv. Er vel også forsket på dette? Mener at det feks er mange som heter Kenneth som sitter i fengsel fekS? Men litt usikker

Jge tenker mer at lydere i navnet kan definere personlighet ikke navnet som associasjon.
F.eks. vil tro at Malin, Amalie, Emilie, Leo er mykere til sinns enn Bjørg, Rebekka, Rikke og Brage.

Ronny feks er jo et navn som lett blir forbundet med kriminalitet. Kjente selv en Ronny som var alkoholiker og døde i en alder av 38. Litt kjipt egentlig, for synes egentlig det er et kult navn. :D Jeg mener også at det finnes noe forskning på dette, men litt usikker på hva konklusjonen er. Tipper at om noen tiår er det navn som Lucas og Leander feks som blir forbundet med noe negativt, og fpr 50 år siden var det kanskje Ragnar og Olav som var pøblene i nabolaget :p

Ronny feks er jo et navn som lett blir forbundet med kriminalitet. Kjente selv en Ronny som var alkoholiker og døde i en alder av 38. Litt kjipt egentlig, for synes egentlig det er et kult navn. :D Jeg mener også at det finnes noe forskning på dette, men litt usikker på hva konklusjonen er. Tipper at om noen tiår er det navn som Lucas og Leander feks som blir forbundet med noe negativt, og fpr 50 år siden var det kanskje Ragnar og Olav som var pøblene i nabolaget :p
Ja, det vil nok endre seg. Ronny var vel et populært navn på 80-talllet, så er vel mange som heter det som sitter i fengsel i dag.

Husker jeg alltid var så irritert for at "alle" het det samme som meg eller nesten det samme. Har et veeeldig vanlig navn, og det er jo greit nok det, men skulle ønske jeg ikke følte meg bundet av navnet mitt. Så tror det kan gjøre noe med en. Tenkte ikke så mye på det før søsknene mine fikk lov å velge sitt eget dobbeltnavn i 11-12års alderen. Da var jeg allerede voksen, så følte ikke for å gjøre det samme. Nå har deres navn blitt en del av deres personlighet og de er veldig stolte og glad i navnene sine som voksne.

Jeg valgte et særdeles uvanlig navn til sønnen min, for jeg vil at han skal få bygge en unik identitet. (Seff ikke bare på bakgrunn av navn :p )
Der jeg skled inn i mengden og "druknet" så vil hans navn bli det rake motsatte. Håper han liker navnene sine når han vokser opp :)

Husker den forskningen. Konklusjonen var at det var en større sjanse for å bli kriminell hvis man het f.eks Ronny eller Roger, kontra Aleksander og Fredrik

Hmmm.. Spennende spm egentlig.. Jeg tror vel noen av de mest brukte navnene i visse tidsperioder ofte kan bli litt sterotypiske. Og samtidig merker jeg jo selv at jeg har lett for å ''forvente'' litt ift væremåte ved visse navn.. :-P

Er vel noen navn som lett assosieres med noe negativt fordi en forbinder det navnet med mange som havner i fengsel o.l. Tenkte egentlig ikke over det da vi valgte navn, tok ett vi følte passet mini og ville ha noe som ikke "alle" andre har. Moren min ble nesten litt skuffet da de hadde valgt navn på meg og noen måneder senere fant ut at det navnet var på topp da:-). Får vi en sønn til senere har jeg navnet klart (hvis det passer) og det er noe absolutt ikke mange har ihvertfall ikke her. Må bare få gubben med på det da:-P

Gjennom årene har det jo blitt forsket på dette med belastede navn. Og det har jo ofte Stemt. Man ser jo trender innenfor de ulike Familier og kanskje forventningene blir litt annet?

Mine foreldre ga oss barna "normale", enkle navn. Det samme har jeg gjort til mine barn.

Jeg ser ikke på navn på den måten der. Men så byttet jeg skole omtrent annenhvert år og ble kjent med ganske mange forskjellige personer som hadde det samme navnet. Men veit mange tenker sånn. Kjenner flere som har navnet til datteren min og de er absolutt ikke like og flere som har samme navn som det vi tenker på til sønnen vår. Mitt navn blir også forbundet med mye rart. Er ikke ett helt normalt navn men er flere som heter det.

Jeg har iallfall mange forutinntatte meninger om ulike navn...type: Kent-Roger osv. Er vel også forsket på dette? Mener at det feks er mange som heter Kenneth som sitter i fengsel fekS? Men litt usikker
Husker når jeg gikk på videregående var det en som jobbet innenfor barnevernet som sa at de navnene som er mest forbindet med barneverns gutter er: Ronny, Kenneth og sindre. Stereotype ja men ville aldri kalt mine barn det ;-)

Husker når jeg gikk på videregående var det en som jobbet innenfor barnevernet som sa at de navnene som er mest forbindet med barneverns gutter er: Ronny, Kenneth og sindre. Stereotype ja men ville aldri kalt mine barn det ;-)
Har en halvbror som heter Ronny som er vokst opp i fosterhjem, er vel kanskje noe i det? Ikke at man automatisk havner i kontakt med barnevernet om man heter Ronny, men man velger vel kanskje navn ut fra hvilket miljø man selv hører til og dermed er enkelte navn "gjengangere" innenfor barnevern og kriminalitet for eksempel.

Har en halvbror som heter Ronny som er vokst opp i fosterhjem, er vel kanskje noe i det? Ikke at man automatisk havner i kontakt med barnevernet om man heter Ronny, men man velger vel kanskje navn ut fra hvilket miljø man selv hører til og dermed er enkelte navn "gjengangere" innenfor barnevern og kriminalitet for eksempel.
Ja vil tro det, broren min heter Kenneth og han har da levd på kanten av loven lenge.
Rart dette med navn og forskning på slike ting, sannsynligheten for at personen ville ha gjør det samme med ulikt navn er jo stor men ville uansett unngått de navnene

Back
Topp