Jeg har både hengevugge og flat del, men kjøpte den flate delen i høst ved salg, så kun erfaring med hengevuggen.
Først: det er ingen forskjell på oval flat og rektangulær flat, for utenom estetikken.
Hengevugge:
+ den virker til å omringe babyen mer, og er enda mer likt hvordan baby kanskje opplevde det i magehuset, og mange babyer liker den følelsen av å bli «omsluttet» av noe.
+ vanskeligere å snu seg rundt i. De sier at man må slutte å bruke Moonboon når baby prøver å snu seg rundt, men vi brukte vår til han var 10 måneder, lenge etter han hadde begynt å snu seg på flatt underlag, fordi han ikke klarte/prøvde å snu seg i hengevuggen.
- mange opplever at haken blir liggende veldig tett på brystet, og er redd for at det blokkerer luftveier (har til gode å lese om at noe farlig har skjedd pga dette da), og man kan kjøpe avstivermadrass som gjør at det blir litt mer flatet ut.
- ikke egnet for soving på natt, eller uten (lengre) oppsyn.
Flat bunn:
+ kan brukes som seng, også på natten, pga flat bunn.
+ mange bruker babynest oppi for å skape den mer «trygge» og «trange» følelsen for baby. Da kan man også lett forflytte sovende baby både inn og ut av Moonboon uten å vekke. (Men obs: følg egne råd for soving i babynest).
- Muligens kortere brukstid pga. jeg ser for meg det er lettere for baby å snu seg rundt siden det er flat bunn.
Jeg tenker å bruke flat bunn for det meste på neste, men kommer så klart an på hva baby foretrekker også
Det virker også som at den med flat bunn er mer ettertraktet på både leie- og bruktsalgsmarkedet. (Jeg leier ut både hengevugge og flat bunn, og det er nesten utelukkende den med flat bunn folk vil ha).