De Quervains seneskjedebetennelse, erfaring?

Kaffekanna

Glad i forumet
Junibollene 2023
Har fått de Quervains seneskjedebetennelse i ene håndledd, føler meg helt invalid. Kjempevondt, og veldig vanskelig å stelle med baby. Legen hadde ikke annet å komme med enn hvile (lettere sagt enn gjort med en baby som ikke sover).. Noen med erfaring?
 
Kjenner ikke til akkurat det, men hvis legen mener du skal hvile (og ikke skal bære baby), kan du bli sykemeldt og partner tar over din permisjon. Nevnte legen noe om det?
 
Mannen min har hadd seneskjedebetennelse, han gikk med støtte»bandasje» og fikk en smertestillende sprøyte. Når du har baby er det jo forferdelig, har du sykemeldt deg? Søke om pleiehjrlp?
 
Nei, han sa jeg bare måtte bruke andre hånda. Så jeg bare litt oppgitt «ok»..
Skal du bære baby med én hånd? Det er jo superenkelt :banghead: Ville hørt med legen igjen evt. en annen lege. Hvis du overbelaster den andre hånda er vel ikke det helt bra heller?
 
Har fått de Quervains seneskjedebetennelse i ene håndledd, føler meg helt invalid. Kjempevondt, og veldig vanskelig å stelle med baby. Legen hadde ikke annet å komme med enn hvile (lettere sagt enn gjort med en baby som ikke sover).. Noen med erfaring?
Jeg fikk det! Var hos fysioterapeut som ga meg kortisonsprøyte, er flere mnd siden nå og helt borte. Kostet en del penger, og jeg fikk ikke refundert fra forsikringa.. men, jeg har ikke hatt vondt siden og jeg hadde ikke klart meg uten den sprøyta. Da hadde jeg ikke kunne båret sønnen min.
 
Hadde det i begge hender etter fødsel (eller, egentlig fra ca halvveis i svangerskapet, men ble feildiagnosert med karpaltunnellsyndrom da så fekk ikkje riktig diagnose før etter fødsel). Fikk ultralydveiledet kortisonsprøyte, og beskjed om å ikkje løfte tungt på to uker. Var sykemeldt og partner overtok min permisjon. Ble heldigvis mykje bedre etter dei to ukene, men kan fremdeles (1,5 åe senere) kjenne litt smerter i perioder, men da går det over ved avlastning.
 
Bæresele var forresten veldig til hjelp for å kunne bære baby rundt og gi nærhet uten å bruke hendene. Hadde ergobaby embrace dei første månedene, og angelpack senere :)
 
Jeg var hos kiropraktor idag som ga meg kortisonsprøyte og en skinne, håper det hjelper fordi han sa ingenting om sykemelding..
 
Jeg var hos kiropraktor idag som ga meg kortisonsprøyte og en skinne, håper det hjelper fordi han sa ingenting om sykemelding..

Sykemelding må du ta med lege ved behov. Håper det hjelper med behandlingen!
 
Back
Topp