data i bhg?

....123456

Forumet er livet
har nettopp kommet hjem fra foreldremøte og de har bestemt at unga skal begynne med ikt i bhg.
de skal være med å ta bilder selv,legge inn bilde, skrive ut.

kanskje etterhvert bruke dem til andre ting.. vet ikke helt hvordan jeg føler om dette,Hva mener dere om at barn fra 3-6 skal bruke pc/ikt i bhg?

ORIGINAL: lillemæ

Jeg synes det er topp!
Fint at barna lærer tidlig at data ikke bare kan brukes til spill.

Det gjør de i barnehagen vår også!:) Dataen står somregel på med masse bilder, så kan barna se på de når de vil!:)

Det går ikke an at 20 barn sitter foran dataen hele tiden så det er god tid til å leke. Synes det er kjempebra jeg. De trenger å bli trygge med å bruke dataen å vite hva den kan gjøre for seg. Barna er mer foran tv enn data og det er jammen mye drit på tv også! Og foreldre velger jo også å la barna sitte foran tv. På data kan man lære mye. Og når barna får ta bilder som blir lagt inn på dataen får de oppleve verden gjennom ei fotolinse. Når begynte dere å gjøre det da? jeg fikk ikke muligheten før jeg var ganske gammel og synes barna er heldige med det nå. Data er fremtiden og det vet vi. Bedre å bruke tid på det enn tv synes jeg hvis de kan å bruke det rett!

i barnehagen der mine går/har gått så har de hatt data på både 0-3 og 3-6 års avdelingen. ungene lærer små ting med data og de får bruke lek og lær spill. Jeg synes det er helt supert. Det er ikke snakk om at de sitter med data hele dagen for det om de kan bruke det og har et tilbud. Ikt er en av ferdighetene ungene skal begynne med allerede fra 1. klasse på skolen og en av de grunnleggende ferdighetene, så kan like gjerne bli kjent med det tidlig.

Synes det er ganske tåpelig. Barn bør utvikle motorikk, sosiale egenskaper, språk (muntlig først men også skriftlig), visuelle egenskaper og alle disse viktige tingene. Er det noe man ikke trenger å lære barn så er det data, det kommer de til å plukke opp hjemme og når de kommer på skolen, noe som er mer enn tidsnok.

Synes f.eks alle som har svart i denne tråden at det er greit med deres 3-6åringer på facebook? Eller mye verre, nettby?

ORIGINAL: Mikke

Tror det står i den plana til barnehagene at IKT skal inn i barnehagen og jeg syns det er helt rett. Det betyr jo ikke at de sitter hele dagen og spiller og slutter å gå ut å leke, men dette er jo noe som er veldig viktig for barn.
Var jo nettopp på nyhetene at barna blir digitale analfabeter om de ikke lærer å spille på data i tidlig alder.

http://radioh.no/les.aspx?artikkel=60635

Det er jo helt i tåka. Jeg fikk min første data da jeg var omkring tolv, og jeg vil anta at jeg kan mer enn 99% av alle her.

ORIGINAL: Mikke

Tror det står i den plana til barnehagene at IKT skal inn i barnehagen og jeg syns det er helt rett. Det betyr jo ikke at de sitter hele dagen og spiller og slutter å gå ut å leke, men dette er jo noe som er veldig viktig for barn.
Var jo nettopp på nyhetene at barna blir digitale analfabeter om de ikke lærer å spille på data i tidlig alder.

http://radioh.no/les.aspx?artikkel=60635

Mener kulturavdelingen i Rogaland fylkeskommune. Ikke akkurat en seriøs forskningsrapport det der..

Uansett tror jeg ingen barn kommer til å bli digitale analfabeter om de ikke starter med IKT før de er 5-6 år.

ORIGINAL: VR

Synes det er ganske tåpelig. Barn bør utvikle motorikk, sosiale egenskaper, språk (muntlig først men også skriftlig), visuelle egenskaper og alle disse viktige tingene. Er det noe man ikke trenger å lære barn så er det data, det kommer de til å plukke opp hjemme og når de kommer på skolen, noe som er mer enn tidsnok.

Synes f.eks alle som har svart i denne tråden at det er greit med deres 3-6åringer på facebook? Eller mye verre, nettby?

nei men så er det nå ikke snakk om at aller barnehagebarna skal opprette facebook profil selv om de har PC i barnehagen heller. Barnehagen vår tar veldig mye bilder, og de bruker bilder til veldig mye! Lager flotte plakater osv, og dette liker naturligvis barna å være med på! Vil ikke påstå at barna er verken underutviklet motorisk, språklig eller har dårlige sosiale egenskaper av den grunn.

ORIGINAL: VR

Med det så mener du at barn i alderen 3-6 år kan å lese? ikke mange tre åringer og fireåringer som jeg kjenner som kan å lese. Dessuten er det 18 års grense på Facebook.

Barna lærer mye motorikk i barnehagen selv om de sitter foran data. Og faktisk så har ikke alle barn data hjemme. Helt sant!
Tror du egentlig at barna sitter 8 timer foran dataen i barnehagen? Det er 20 barn på en avdeling og barnehagen gjør mye annet enn å sitte foran data. Dessuten har ingen barnehager 20 datamaskiner!

Vi bruker det i vårs barnehage, barna skal ha et innputt av ikt i barnehageåret. Er nok ikke det "store" fokuset,men et lite bidrag til å vise hvordan man kan bruke digitale verktøy. I andre land er det større fokus på dette,så Norge henger litt etter på denne fronten. Vi tar bilder på turer, tar noen barn med og viser hvordan man får bildene ifra kameraet til datamaskinen. Litt redigering og tar ut bildene sammen med de. Noen syns det er veldig spennende, men er bare en kort og grei "leksjon" på deres premisser,de som ikke vil eller viser noe interesse trenger ikke være med på det heller. 3 åringene får ikke så mye med seg, men 4-6 års alderen henger godt med.

Tror nok du kan det med ro, er ikke slik at de blir sittende foran dataen iløpet av barnehagedagen, om så er tilfelle så er det jo ikke bra, men tror nok det er ment som et innputt[:)]

Det står i rammeplanen, så det er ikke overraskende. Min jente begynte å bruke dataen ehr hjemme før hun var året. Jeg er veldig opptatt av at hun skal beherske data og ikek være redd for maskinen fordi den har vært "fy" helt fra liten alder. Mest av alt liker hun å skrive bokstaver i ulike farger på word. hun endrer farger og bokstavtype selv. Kanskje bruker hun 5 minutter i uken på data. Tror ikke hun blir en feit nerd av den grunn.

Synes dette er helt riktig. Data er et hjelpemiddel som blir veldig viktig og det å få inn datakunskap fra starten er viktig. Og gode datavaner er også viktig å få inn.

ORIGINAL: Tøsa

vi må vel bare akseptere at ting forandrer seg...
det er jo en viktig del av samfunnet nå.
da vi gikk på skolen var det jo mest for spill og moro, men nå er det jo veldig viktig å kunne uansett hva man skal foreta seg her i livet.

det å ikke kunne noe med data blir vel snart tilsvarende analfabetisme.

helt riktig! var flere som gikk ut med dette denne uken.
Og det er jo ikke slik at barnehagene skal bytte ut lek og annen fysisk aktivitet med data. Vi må se hvor viktig datakunskap er i vårt samfunn.

Back
Topp