Dansk salami

Haha, det er kanskje ikke så dumt :P Blir veldig frista selv når sambo sitter å spiser skiver med salami.. lukter jo såååå godt :D

Samboer her trykker det opp i nesa mi omtrent, med vilje :p
Bare for å påpeke at jeg ikke kan spise det :oops:

Man kan vel spise salami når man er gravid? Jeg fikk det servert flere ganger når jeg var gravid og innlagt for observasjon

Det var det eneste jeg spiste som pålegg i flere uker etter fødselen. Tror jeg fikk litt nok etter det, for har nesten ikke spist det siden :)

Det er jo slemt :( Det kunne faktisk sambo ha funnet på å gjort også, men utrolig nok har ikke det skjedd. Ikke enda i hvert fall :P

Han er litt slem innimellom ja :(
Menmen, jeg klarer å ta igjen :p haha

Håper du slipper unna da ;)

Han er litt slem innimellom ja :(
Menmen, jeg klarer å ta igjen :p haha

Håper du slipper unna da ;)

Haha, det er bra ;)

Håper jeg også... men venter liksom bare på at han skal finne på å friste meg med et eller anna som jeg ikke kan ha :P Men nå er det jo ikke så lenge igjen da, så det kan jo hende jeg slipper unna ;)

Å hjelp! Måtte bare trykke å lese når det sto salami! Har så lyst på! Er 11+4! :P

Jeg spiste salami når jeg var gravid. Gilde sier selv at salamien er grei http://www.gilde.no/graviditet-og-kjott/

Matportalen sier "unngå spekemat" herunder spekepølser (med mindre den er varmebeandlet). Dette fordi spekemat kan inneholde ikke bare Toxoplasma som kan være skadelig, men også Listeria. Og da holder ikke Gildes "trygghetsgaranti" på spekepølsene sine - ved frysning (under -18) er det bare Toxoplasma som dør, Listeria dør ikke:
http://www.matportalen.no/rad_til_s...ide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret
"Oppskåret kjøttpålegg kan forurenses med listeria ved selve sliceprosessen. Vakuumpakket kjøttpålegg har flere ukers holdbarhet. Hvis pålegget er smittet av Listeria og bakterien kan vokse i produktet, kan antallet bakterier nå skadelig nivåer. Derfor bør gravide spise oppskåret vakuumpakket kjøttpålegg ferskest mulig, dvs. godt innenfor holdbarhetsdatoen.
Toxoplasma kan trolig overleve i kjøtt som graves, spekes eller kaldrøkes.

Spekemat (fårepølse, salami, fenalår, morrpølse, parmaskinke, serranoskinke osv.) kan være problematisk for gravide både med tanke på bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma.
Av den grunn har norske matmyndigheter valgt å holde seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat, med mindre det er varmebehandlet godt.

Dersom råvarene til spekematen er frosset inn før produksjon, vil det ikke være noen fare for toxoplasmasmitte. Om råvarene har vært frosset eller ikke, vil variere fra produkt til produkt, men produsentene vil kunne gi opplysninger om dette."
Men igjen altså: risiko for Listeria kan være tilstede om ikke spekematen blir varmebehandlet....

Last edited:
Back
Topp