Dansk salami?:)

Det er jo ikke jordmor som kommer med dette... Det er kvalitetsansvarlig i nortura. Hun har vell utdannelse og kunnskap om sitt fag, på lik linje med feks trygg trafikk som er ekspert på barnebilseter og anbefaler derfor bakovervendt til 4år. Men følger du Norges regler, kan du snu barnet ved 9mnd. Og de samme parasittene det er snakk om her, de finnes naturlig i jord. Hvor får man opplyst dette?? Hvor mangen av dere står å skrubber all frukt og grønt før dere spiser det?

Mulig hun har utdannelse innen området. Men før hun går imot helsemyndighetene burde hun gjort jobben sin litt bedre! Skal ikke lengre tilbake enn 2009 for å finne svikt på kvaliteten!!! Noe som kostet noen barn livet! Og gjorde mange alvorlig syke! Dette inklusiv min egen sønn!

Så lenge helsemyndighetene fraråder dette, som er eksperter på området, blir det feil å gå i mot. Hva hver enkelt velger å følge skal ikke jeg henge meg opp i.

Og ang matsikkerheten, og vasking av frukt og grønt; har man hatt barn som svever mellom liv og død pga matsikkerheten og svikt i kvaliteten så blir man VELDIG nøye med hygienen ved tilberedning av mat... Så når jeg er gravid vasker jeg faktisk frukt og grønt GODT.
:)

Sent from my LT25i using BV Forum mobile app

Det er jo forferdelig det du har gått igjennom. Jeg er abselutt ingen Expert! Tvert i mot... Jeg spiste salami hver eneste dag igjennom mitt første svangerskap forde jeg ikke viste bedre. Har nå bare fått høre at det skal man ikke. Men har liksom ikke fått noe mer info om det. (Vet man lett kan Google, men jeg er ikke noe god på sånt) jeg leste igrunn kunn denne linken her og deler bare mine tanker om det.- og det virker igrunn som at mangen burde begynne å tenke litt selv også. Ikke bare høre på "jungeltelegrafen" - for det inntrykket har jeg av de fleste... De bare hører div, så forteller de dette videre uten å enten tenke litt selv eller å finne ut fakta. Tendensen er ofte observert på forumet her. Nei jeg vet ikke rett eller galt om salami! Ikke hør på mitt vås. Jeg vet ikke om jeg kommer til p tørre å spise salami, eller om jeg venter, men jeg føler for å finne litt mer ut om dette før jeg Evt bestemmer meg ;)

Det er jo forferdelig det du har gått igjennom. Jeg er abselutt ingen Expert! Tvert i mot... Jeg spiste salami hver eneste dag igjennom mitt første svangerskap forde jeg ikke viste bedre. Har nå bare fått høre at det skal man ikke. Men har liksom ikke fått noe mer info om det. (Vet man lett kan Google, men jeg er ikke noe god på sånt) jeg leste igrunn kunn denne linken her og deler bare mine tanker om det.- og det virker igrunn som at mangen burde begynne å tenke litt selv også. Ikke bare høre på "jungeltelegrafen" - for det inntrykket har jeg av de fleste... De bare hører div, så forteller de dette videre uten å enten tenke litt selv eller å finne ut fakta. Tendensen er ofte observert på forumet her. Nei jeg vet ikke rett eller galt om salami! Ikke hør på mitt vås. Jeg vet ikke om jeg kommer til p tørre å spise salami, eller om jeg venter, men jeg føler for å finne litt mer ut om dette før jeg Evt bestemmer meg ;)

Tror du skjønte poenget mitt ;)
Er denne jungeltelegrafen som gjør meg sint! Fakta er at helsemyndighetene fraråder gravide å spise all spekemat, dette ink salami! Dette er fordi at disse type matvarer kan inneholde toxoplasmose og listeria. Toxoplasmose dør ved nedfrysing, mens listeria ikke dør før den er varmebehandlet over 70-80grader. Siden spekemat ikke er varmebehandlet finnes det en viss risiko for at den inneholder listeria- uavhengig av saltinnhold. Det betyr ikke at man får listeria av å spise det- men det finnes en risiko! Listeria er ikke farlig for oss, men for fosteret- og kan blandt annet føre til fosterdød.

Hva folk har gjort før eller velger å gjøre, spiller ingen rolle for min del. Har ikke tenkt å henge ut noen på noen som helst måte :) Alle gjør sine egne valg. Bare ikke fortell andre at det er greit! Hold det til fakta- så får de velge selv om de vil ta sjangsen eller ikke :)

Tror du skjønte poenget mitt ;)
Er denne jungeltelegrafen som gjør meg sint! Fakta er at helsemyndighetene fraråder gravide å spise all spekemat, dette ink salami! Dette er fordi at disse type matvarer kan inneholde toxoplasmose og listeria. Toxoplasmose dør ved nedfrysing, mens listeria ikke dør før den er varmebehandlet over 70-80grader. Siden spekemat ikke er varmebehandlet finnes det en viss risiko for at den inneholder listeria- uavhengig av saltinnhold. Det betyr ikke at man får listeria av å spise det- men det finnes en risiko! Listeria er ikke farlig for oss, men for fosteret- og kan blandt annet føre til fosterdød.

Hva folk har gjort før eller velger å gjøre, spiller ingen rolle for min del. Har ikke tenkt å henge ut noen på noen som helst måte :) Alle gjør sine egne valg. Bare ikke fortell andre at det er greit! Hold det til fakta- så får de velge selv om de vil ta sjangsen eller ikke :)

Du fikk frem poenget mitt på en god måte:) Det myndighetene legger frem er jo faktisk fakta:) Hvorvidt man velger å følge rådene i henhold til informasjonen er jo opp til hver enkelt.

Det er jo ikke jordmor som kommer med dette... Det er kvalitetsansvarlig i nortura. Hun har vell utdannelse og kunnskap om sitt fag, på lik linje med feks trygg trafikk som er ekspert på barnebilseter og anbefaler derfor bakovervendt til 4år. Men følger du Norges regler, kan du snu barnet ved 9mnd. Og de samme parasittene det er snakk om her, de finnes naturlig i jord. Hvor får man opplyst dette?? Hvor mangen av dere står å skrubber all frukt og grønt før dere spiser det?

Vel, siden du spør: jeg gjør - ikke bare når jeg er gravid, men ellers også..:) Liker ikke tanken på å få i meg sprøytemidler og annet guff. Du har helt rett i at de samme bakteriene finnes i jord og det anbefales derfor på www.matportalen.no å vaske godt før man spiser frukt og gønnsaker.

Hvis det var mitt innlegg over du refererte til, så mente jeg at jordmor viderefører noe hun har hørt fra en produsent som de ikke kan garantere for. Faktum er jo at bakterien KAN oppstå i produktet deres, selv om sjansen heldigvis er minimal. Jeg var ikke ute etter å dømme noen - synes bare det er litt trist når noen går ut med den typen utsagn all den tid man faktisk stoler på at jordmor anbefaler i henhold til myndighetene.

Myndighetene anbefaler heldigvis ikke å snu barna når de er 9 måneder - snarere tvert i mot:)

Men jeg ser poenget ditt som du kommer med seinere i denne tråden - det er alltid veldig greit å sondere informasjonsterrenget litt før man tar en beslutning:)

Det er litt forskjellige meninger på det her.. For venninna mi kunne fint få lov til å spise mager salami!

Alle får lov å spise salami!! Bare å spise det!
Poenget er at uansett åssen salami man spiser så er det spekemat! Og KAN inneholde listeria!
Det er FAKTA! Ikke en mening!
Men om risikoen er liten eller stor er det mange forskjellige meninger om! Hva folk velger er opp til dem.

Hun er ansvarlig for Nortura, ja, og har dermed interresse å få solgt så mye som mulig av sine produkter. Hun er partisk rett og slett. Og det er synd. For ja, selv om det er stor sannsynlighet fer at det skal gå bra, så er likevel risikoen der. Og det er ikke lenge siden de fant listeria i slike produkt. Noe som er en av grunnene for at norske helsemyndigheter fraråder gravide å spise dette. Så jeg stoler rett og slett ikke på denne Nortura dama rett og slett...

Jeg må innrømme, jeg vasker alltid frukt og grønt godt før jeg spiser det. Og nå når jeg er gravid blir det skrubbet.. Rører ikke jordbær som ikke er "vasket" først.

Det er litt forskjellige meninger på det her.. For venninna mi kunne fint få lov til å spise mager salami!
Som noen andre her sa: det handler ikke om forskjellige meninger. Mager salami eller ikke. Salami har en risiko for å inneholde både listeria og toxoplasmose. Så norske helsemyndigheter fraråder gravide å spise dette. Da hjelper det ikke om det er ett magert produkt desverre.

Sitat fra matprotalen.no:
"Skadelige bakterier og parasitter
Det er viktig å unngå matvarer som kan inneholde organismer som toxoplasma og listeria. Disse organismene behøver ikke å være farlige for deg som voksen, men kan gi infeksjoner som i verste fall fører til abort eller skader på fosteret.
Toxoplasma (T. gondii) er en parasitt som finnes i tarmkanalen hos enkelte dyr. Du kan bli smittet enten ved å ha direkte eller indirekte kontakt med avføring eller ved å klappe dyr. Indirekte kan du bli smittet gjennom mat og drikke som er forurenset med avføring fra dyr, for eksempel uvasket frukt eller grønnsaker. Du kan også bli smittet ved å spise rått kjøtt fra dyr som er smittet med toxoplasma.
Listeria (L. monocytogenes) er en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer og kan finnes i en rekke ulike matvarer. Listeria smitter først og fremst gjennom matvarer som spises uten oppvarming og matvarer som oppbevares lenge i kjøleskapet som skivet kjøtt- og fiskepålegg på slutten av holdbarhetstiden. Andre smittekilder kan for eksempel være røkelaks, upasteurisert melk, myke og halvfaste oster av upasteurisert melk/rå melk, muggoster eller spekemat.
Les mer: Listeria og Toxoplasma kan skade fosteret"

Ble feil det andre jeg skrev så tok det bort ! Poenget var ikke at det var mager salami og jeg anbefaler ingen å spise salami , jeg bare forteller hva venninna mi fikk beskjed om av lege og jordmor (mager var fordi hun spiser bare mager) :-) Vet godt hva som står på matportalen ;-) Spiser ikke salami selv jeg .. Og det er jo forskjellige meninger , for den ene legen å jordmora sier ditt og den andre legen og jordmora sier datt.. Så da er jo det forskjellige meninger om det ! men gidder ikke en diskusjon , skulle bare fram til at hun fikk fri tilgang til å spise det . og jeg syns det er rart..

Jeg skrubber all frukt og grønt fordi jeg vet det kan være farlig å få i seg jord. Jeg spiser heller ikke salami/spekemat.

Ble feil det andre jeg skrev så tok det bort ! Poenget var ikke at det var mager salami og jeg anbefaler ingen å spise salami , jeg bare forteller hva venninna mi fikk beskjed om av lege og jordmor (mager var fordi hun spiser bare mager) :) Vet godt hva som står på matportalen ;-) Spiser ikke salami selv jeg .. Og det er jo forskjellige meninger , for den ene legen å jordmora sier ditt og den andre legen og jordmora sier datt.. Så da er jo det forskjellige meninger om det ! men gidder ikke en diskusjon , skulle bare fram til at hun fikk fri tilgang til å spise det . og jeg syns det er rart..

Det jeg skulle frem til er at det ikke er en ting det burde være "ok" for lege og JM å ha forskjellige meninger om. Siden myndighetene er så klare på det. Da kan jeg ikke skjønne annet enn at de ikke er opplyste nok. Veldig ille at de sier en ting er greit å spise, som faktisk kan være farlig.

Back
Topp