Dagsoving

Newbee

Gift med forumet
Junibarna 2015
Mailykke 2018
Hvor mange og hvor lange dupper har deres babyer nå? Og hvor lang våketid imellom hver dupp?

Har blitt mer og mer surr på kveldene her nå, og jeg lurer på om dagsovinga kan ha noe av skylden for det. Og at sene kvelder og urolige netter fører til enda mer dagsoving, og slik komme i en vond sirkel. Hun er våken ca to timer før første dupp, og så sover hun gjerne to timer. Deretter to-tre timer våken, før en ny lang dupp på opp til tre timer. Dermed er hun ofte ikke ferdig med sovinga før kl fem på ettermiddagen, og er plutselig helt umulig å få i seng på kveldene. Hun har gått fra å sovne senest kl åtte, til å holde det gående gjerne til kl ti på kveldene.
 
Hvor mange og hvor lange dupper har deres babyer nå? Og hvor lang våketid imellom hver dupp?

Har blitt mer og mer surr på kveldene her nå, og jeg lurer på om dagsovinga kan ha noe av skylden for det. Og at sene kvelder og urolige netter fører til enda mer dagsoving, og slik komme i en vond sirkel. Hun er våken ca to timer før første dupp, og så sover hun gjerne to timer. Deretter to-tre timer våken, før en ny lang dupp på opp til tre timer. Dermed er hun ofte ikke ferdig med sovinga før kl fem på ettermiddagen, og er plutselig helt umulig å få i seng på kveldene. Hun har gått fra å sovne senest kl åtte, til å holde det gående gjerne til kl ti på kveldene.
Her er det opp 5.30/6, første dupp etter 1,5-2 timer våken. Sover da 1-2 timer. Så våken 2-2,5 time. Sover 1,5-2 timer. Våken 2 timer. Sover 30 min-1,5 time. Blir mer på en dupp om en annen blir kortere:p Må vekke henne 16.30 om jeg vil ha henne i seng til kl 19;)
 
Her er det morgen kl 05-06 en gang. Har sover ca 1-1,5 fra kl 8.

Så sover hun igjen ved 11-12 tiden. Da kan hun sove opp til 2 timer.

Så har hun som regel en dupp før kl 17 på ca 20-30 min.

Legger seg mellom ca 18.30-19.
 
Han våkner rundt 7, første dupp ca. klokka 10 på rundt 1 time.. Så våken i ca 3 timer til, før ny dupp på alt fra 30 min til 1 time :-) hvis den første duppen blir lengre, altså 2 timer, så vil han ikke sove igjen før til kvelden.. Legger seg ca klokka 19 ;-)
 
Hvor mange og hvor lange dupper har deres babyer nå? Og hvor lang våketid imellom hver dupp?

Har blitt mer og mer surr på kveldene her nå, og jeg lurer på om dagsovinga kan ha noe av skylden for det. Og at sene kvelder og urolige netter fører til enda mer dagsoving, og slik komme i en vond sirkel. Hun er våken ca to timer før første dupp, og så sover hun gjerne to timer. Deretter to-tre timer våken, før en ny lang dupp på opp til tre timer. Dermed er hun ofte ikke ferdig med sovinga før kl fem på ettermiddagen, og er plutselig helt umulig å få i seng på kveldene. Hun har gått fra å sovne senest kl åtte, til å holde det gående gjerne til kl ti på kveldene.

Vi har 1-2 dupper på 5-30 minutter og 1 på maks 1 time på dagtid... Av og til kan hun sovne, sove 3-5 minutter, og så være like våken som etter hele natta... Skikkelig våkenbaby/powernapper! Vi har fått henne til å sovne i halv ni-halv ti tida på kvelden den siste måneden, men har slitt litt i det siste pga. nyttår/ferie, tenner og overgang til mme (orker ikke pumpe så mye mer).

Vet ikke helt hvilke råd jeg kan gi deg, men i forhold til min baby så høres det ut som om din sover en del mer på dagtid. Kanskje du på en eller annen måte kan trekke ut de våkne periodene? For det er jo ikke så greit å vekke babyen heller :/ Vet ikke, jeg.. Vi er vel også inne i en periode hvor de begynner å legge merke til at vi er "borte"?

Men uansett, jeg føler med deg og håper du finner en løsning som fungerer for dere!
 
Vi har 1-2 dupper på 5-30 minutter og 1 på maks 1 time på dagtid... Av og til kan hun sovne, sove 3-5 minutter, og så være like våken som etter hele natta... Skikkelig våkenbaby/powernapper! Vi har fått henne til å sovne i halv ni-halv ti tida på kvelden den siste måneden, men har slitt litt i det siste pga. nyttår/ferie, tenner og overgang til mme (orker ikke pumpe så mye mer).

Vet ikke helt hvilke råd jeg kan gi deg, men i forhold til min baby så høres det ut som om din sover en del mer på dagtid. Kanskje du på en eller annen måte kan trekke ut de våkne periodene? For det er jo ikke så greit å vekke babyen heller :/ Vet ikke, jeg.. Vi er vel også inne i en periode hvor de begynner å legge merke til at vi er "borte"?

Men uansett, jeg føler med deg og håper du finner en løsning som fungerer for dere!
Tror nok hun sover litt i meste laget på dagen ja, i tillegg har hun gått fra å våkne 6-7 på morgenen til å gjerne sove til kl 9. Akkurat de sene morgenene klager jeg virkelig ikke på, men tror nok det har sammenheng med at hun sovner mye senere enn hun er vant til.

Etter å ha brukt alle triksene i boka for i det hele tatt få henne til å sove på dagtid de første fem månedene, så sitter det langt inne å vekke henne fra dupper, men skal forsøke å legge til rette for soving og oppvåkning slik at det ikke blir så alt for sent på ettermiddagene :)

Og er nok som du sier, at vi er inne i en periode der det skjer mye hos babyene. Her gråter hun når pappaen drar ut, og kommer fykende etter oss hvor enn vi går, som for å sjekke at vi ikke drar fra henne. Kan nok være utviklingssprang som fører til at hun er urolig på kveldene (og natta, våkner helt hysterisk til tider, og sovner ikke igjen før hun får ligge tett inntil meg. Gått fra å aldri samsove, til å samsove store deler av tiden plutselig...)
 
Her er det som regel 2 dupper på 1,5-2 timer! Er våken 2,5-3 timer mellom hver dupp :) legger seg for kvelden kl 19 og mellom 6-7 er han klar for en ny dag :)

Hvis duppen er på under 1 time blir det ofte en ekstra dupp i tillegg. Men han skal helst ikke sove etter kl 16, bortsett fra på tirsdager for da har vi babysvømming kl 18 :D
 
Sover to ganger, varierende hvor lenge det blir, alt fra 30min til tre timer hver gang.
 
Våkner ca 06. Sover to litt lengre dupper (1-2t) eller tre halvtimesdupper. Ingen soving etter 15 for å sovne mellom 18 og 19 på kvelden.

Hørt om 2-3-4-regelen? Antall timer mellom hver dupp. F. Eks opp kl 06, 2t våken, neste lur 08 til feks 09 og 3t våken, da lur kl 12 osv. Stemmer ganske bra de dagene hun sover to lengre dupper.
 
Våkner ca 06. Sover to litt lengre dupper (1-2t) eller tre halvtimesdupper. Ingen soving etter 15 for å sovne mellom 18 og 19 på kvelden.

Hørt om 2-3-4-regelen? Antall timer mellom hver dupp. F. Eks opp kl 06, 2t våken, neste lur 08 til feks 09 og 3t våken, da lur kl 12 osv. Stemmer ganske bra de dagene hun sover to lengre dupper.
Den har jeg ikke hørt om nei, men høres ut til å være passelige intervaller. Får se hvordan det går i dag, hun våknet litt tidligere enn normalt, og har så langt fulgt den "regelen" veldig fint :)
 
Hvor mange og hvor lange dupper har deres babyer nå? Og hvor lang våketid imellom hver dupp?

Har blitt mer og mer surr på kveldene her nå, og jeg lurer på om dagsovinga kan ha noe av skylden for det. Og at sene kvelder og urolige netter fører til enda mer dagsoving, og slik komme i en vond sirkel. Hun er våken ca to timer før første dupp, og så sover hun gjerne to timer. Deretter to-tre timer våken, før en ny lang dupp på opp til tre timer. Dermed er hun ofte ikke ferdig med sovinga før kl fem på ettermiddagen, og er plutselig helt umulig å få i seng på kveldene. Hun har gått fra å sovne senest kl åtte, til å holde det gående gjerne til kl ti på kveldene.

Det hørtes ut som mye soving på dagtid. Her er det enda litt opp og ned. Men hvis det har vært en bra natt (altså sovet fra 19-8) er første dupp 10:30-11, andre 13-14 og kanskje en liten dupp til på maks 20 min. Det jeg syns er viktig er at siste dupp må være før kl 17. Ellers blir hele leggingen ødelagt. Da hopper jeg heller over den, og legger han heller litt før 19.
 
Vi står opp ca 7, da hviler han fra 10-12. Neste hvil er ca 14, sover som regel 1 time da. Etter det er han våken til legging kl 19. Sover til morgene da:)
 
Vi varier mellom 2-4 dupper :) Våkner alt fra 05:00-08:00. Første dupp fra mellom 09 og 10 med varighet på 1-2 timer. Deretter våken i ca to timer før hun dupper i ca 1,5 time. Etter den kan hun ha 1-2 korte dupper på 10-40 minutter :)
 
Her er vi enda på tre dupper. Han våkner ca kl sju, og sover dupp 2-2,5 time senere. Er da våken 2-3 timer, sover litt igjen, og så våken 2-3 timer for siste dupp. Kan godt ha siste dupp og våkne klokken seks, men legger seg da åtte i stedet for sju. Nå sover han generelt dårlig om nettene, men har vært forkjølet en stund, så har ikke tenkt at det har noe med dagsovingen å gjøre. Sovner stort sett alltid greit. Sover dupper 1-2 timer på dagtid, er de korte pga biltur så kan det blir fire korte dupper i løpet av dagen.
 
Her sover hun nesten alltid til kl 8 om morgen, første dupp mellom kl 11 å 12. De dagene hun sover ute i vognen sover hun 2-3 timer (inne sover hun alt fra 30 min-2timer) å en dupp igjen ved kl 16-17 tiden å ca 1 time, må da som oftes vekke henne å hun legger seg kl 20 på kvelden:) da får vi litt kosetid etter at søsknene har lagt seg:) kjører vi bil utenom sovner hun nesten alltid.
 
Nå har hun selv regulert seg mer eller mindre tilbake til gamle rutiner. To dupper, den første ca to timer etter at vi står opp på morgenen, varer alt fra 30 min til to timer. Så ca tre våkne timer, før en ny dupp. Har den første duppen vært lang blir den andre duppen litt kortere. Og så er det kveld mellom kl 19:30 og 20:30 en gang :) Nå gjenstår det bare å få orden på sovinga på natta, den er fortsatt temmelig kaotisk :p Men hun begynner vel å sove mer sammenhengende og mer i egen seng når hun er klar for det, vi voksne får bare smøre oss med tålmodighet en stund framover...
 
Back
Topp