Dagsoving

Nolle

Glad i forumet
Januarskatter 2015
Februarlykke 2015
Sommerfuglene 2017
Har deres babyer noe rutine på dagsovingen? Har de en lag dupp i løpet av dagen? Her er det ikke noe fast, går som regel i 2-4 dupper på 30-60 min i løpet av dagen. Noen ganger har han sovet 2-3 timer, men da skal forholdene være lagt til rette. Han våkner etter en liten time (på natten også) og trenger ofte hjelp til å sove videre. Hvis ikke han får det våkner han helt.

Tips til å få innført en litt lang dupp istedet for mange små?

her våkner han som regel i 6 tiden, spiser, steller og ligger på gulvet og leker litt sammen, så sover han en liten dupp på ca 45 min, og i 11 tiden triller jeg en tur med han i vogna, da sover han som regel 2-3 timer ute, står opp til mat og stell, så har han en liten dupp på ettermiddagen før vi steller han kl 19 og da er han som oftest klar for senga :) jeg begynte dagsovinga hans med å trille en tur til ca samme klokkeslett +/- 1 time hver dag og han sovner alltid i vogna, så etter en liten uke ble han trøtt til den tiden og da gikk resten av dagsovinga av seg selv.

her våkner han som regel i 6 tiden, spiser, steller og ligger på gulvet og leker litt sammen, så sover han en liten dupp på ca 45 min, og i 11 tiden triller jeg en tur med han i vogna, da sover han som regel 2-3 timer ute, står opp til mat og stell, så har han en liten dupp på ettermiddagen før vi steller han kl 19 og da er han som oftest klar for senga :) jeg begynte dagsovinga hans med å trille en tur til ca samme klokkeslett +/- 1 time hver dag og han sovner alltid i vogna, så etter en liten uke ble han trøtt til den tiden og da gikk resten av dagsovinga av seg selv.
Her er problemet at han sover ikke særlig godt i vogn, våkner nesten med en gang den stopper. Skal også nevnes at vi ikke står opp til samme tid hver dag. Jeg drøyer så lenge jeg kan, står stort sett opp mellom kl 7 og 9 :)

han her likte heller ikke det i starten, jeg trilla en times tid og han kunne sove 10-15 min etter jeg satte fra meg vogna, men etterhvert så sov han ltt lenger og lenger, og nå trenger jeg bare å trille en runde rundt nabolaget til han har sovnet, så setter jeg fra meg vogna og da sover han lett 2 timer :) Hender vi sover til 7-8 noen ganger og da merker jeg at sovinga hans blir litt surret til, da kan klokken bli rundt 12-13 før han er klar for den lange duppen sin :p og merker spesielt hvis vi skal noe og ting ikke blir gjort som det pleier, så har han ofte litt urolig søvn hele dagen . Så gutten vår er veldig glad i rutiner og ro på dagene :)

han her likte heller ikke det i starten, jeg trilla en times tid og han kunne sove 10-15 min etter jeg satte fra meg vogna, men etterhvert så sov han ltt lenger og lenger, og nå trenger jeg bare å trille en runde rundt nabolaget til han har sovnet, så setter jeg fra meg vogna og da sover han lett 2 timer :) Hender vi sover til 7-8 noen ganger og da merker jeg at sovinga hans blir litt surret til, da kan klokken bli rundt 12-13 før han er klar for den lange duppen sin :p og merker spesielt hvis vi skal noe og ting ikke blir gjort som det pleier, så har han ofte litt urolig søvn hele dagen . Så gutten vår er veldig glad i rutiner og ro på dagene :)
Jeg burde vel egentlig begynne med trilling til fast tid, jeg også :) Har tro på at det er - som du sier - noe han kan vennes til :) Vi har så lite rutiner på dagen her, står ikke opp til fast tid, og er en del ute på farten, så dagene blir veldig ulike. Jeg har til nå bare latt han sove når han vil, han sovner som regel greit av seg selv på dagen. Utfordringen er jo å få han til å sove lenger :)

Husker med min første datter, så hadde jeg det som deg, lite rutiner, og myyye på farten og likosm nøt å ha "fri" med bare baby osv... Men der gikk jeg på en smell, med en datter som sov dårlig osv som du beskriver, når hun var fire mnd ca så satte jeg alt anna vekk og holdt oss hjemme og satte opp faste rutiner, når vi sto opp(ca tid), når det er trilling og formiddagshvil, og la opp til en stille stund med hvil på ettermiddagen før fast leggetid. Dette gjør jeg nå med nr to, og har gjort fra hun var ett par mnd, hun er nå 3,5 mnd. Er det dager hvor jeg ikke helt følger rutinene så går det og greit, men jeg MÅ legge til rette for at hun skal være i ro ett par timer på formkddagen slik at hun får sovet.. Om ikke er det 1-2 timer søvn på hele dagen.. Fast leggetid kl 20:30-21:00, og da slokner hun faktisk.. Grøt rundt halv åtte, bad og stell og pupp før litt smil kos og klem og natta :)
Merker nå når det er sommertid i nord, og lyst hele døgnet, at hun sliter en del å sove lengre enn fem, og det er IIIIK for mamma, da fem er natta for min del ;p Så pledda igjenn vinduer og håper det hjelper, så vi værtfall kan sove til seks eller syv :))
Men i værtfall, nok skravvel, rutiner er nøkkelen når babyene våre vokser :)

Ja, gode rutiner er alfa omega! :-) han tåler godt å ikke ha rutiner en dag om vi skal bort, men da vet jeg at kan få vanskeligheter med å falle til ro når han skal sove og trenger litt ekstra hjelp til å finne søvnen :-)

Jeg var også mye på farten i starten, tenkte at jeg kunne ha med baby over alt, skulle ikke være noe hinder for noe.
Og det var han jo ikke heller, men så ble jeg mer bevisst på hvor sliten han ble og er jo ikke så rart når de skal inn og ut av bilstol og bil, inn og ut av vogna, på og av med klær, mating på steder med uroligheter rundt seg, kanskje ikke den samme roen rundt seg når han skulle sove.. Så nå er vi egentlig mest hjemme om dagene og koser oss med trilleturer i nærområdet og playdates på gulvet :p

Her e da mykje på farten,delvis ulike daga.. Glede meg te eksamen e ferdi og me kan ta ferie,då ska dagane bli roligare og litlo ska sleppa å stå opp tidli fordi eg må på skulen og ho må te ei bestemor!..:)

Ellers so e me inne i ein periode no me ein urolig beibi.. Før merka eg når ho ville sova (urolig,flaksa litt der ho låg(, og nåken gonga kunne eg bare gi ho tutt og legga ho på sio og ho kubba.. No e da hyling,byssing og ei sint prinsessa so e gørrtrøtt men nekte å sovna.. So dei få rutinene me hadde delvis, dei e long gone no.. :-o har begynt me litt smaksprøva no då,so har truo på at graut og anna fast føde kan vera me å roa kneipen litt..:-P

Prøve å få en fast rytme tror jeg også vil hjelpe. Mi snuppe kan legges rett ned i vogn uten noe mer trilling, det kan være greit, men ulempen er hvis jeg vil gå tur så våkner hun lett...
Legger til at alle barn er forskjellige, dette er tredje barnet mitt og den enste som har sovnet lett...

Det jeg har prøvd på er å se om dagsovingen hans har noe mønster, eller se om han utvikler rutiner av seg selv. Han har ikke gjort det til nå, så jeg vet liksom ikke hvor mye søvn han trenger. Prøver også å finne ut av når den siste duppen hans må være for at han skal ta kveld før 20. Har en lei tendens til å bli en dupp rundt 18 og så er han ikke trøtt før sent på kveld.. Ser ut til at jeg bare må lage meg noen rutiner, og prøve meg litt fram når det gjelder hvor mye søvn han trenger og når han blir trøtt.

Her e da mykje på farten,delvis ulike daga.. Glede meg te eksamen e ferdi og me kan ta ferie,då ska dagane bli roligare og litlo ska sleppa å stå opp tidli fordi eg må på skulen og ho må te ei bestemor!..:)

Ellers so e me inne i ein periode no me ein urolig beibi.. Før merka eg når ho ville sova (urolig,flaksa litt der ho låg(, og nåken gonga kunne eg bare gi ho tutt og legga ho på sio og ho kubba.. No e da hyling,byssing og ei sint prinsessa so e gørrtrøtt men nekte å sovna.. So dei få rutinene me hadde delvis, dei e long gone no.. :-o har begynt me litt smaksprøva no då,so har truo på at graut og anna fast føde kan vera me å roa kneipen litt..:-P

Har du lest om utviklingssprang? Det er mange ganger grunnen til at de blir urolige en periode, gråter og klenger mye, og alt av rutiner forsvinner. Det fine er at det blir som regel bra igjen av seg selv etter disse periodene :)

Har du lest om utviklingssprang? Det er mange ganger grunnen til at de blir urolige en periode, gråter og klenger mye, og alt av rutiner forsvinner. Det fine er at det blir som regel bra igjen av seg selv etter disse periodene :)

Jepp, og da e nok da ho går gjennom no.. Men merke og at ho forandre seg alt for fort te at eg klare å henga me te vanli og.. :p e ikkje lett å henga me i alle svingane hennas alltid :-P håpe da går seg te igjen vertfall :-)

Back
Topp