Dagsoving...igjen

1980

Elsker forumet
Trenger råd her.. Skrev tidligere en tråd om at vi lurer på å kutte ut duppen. Nå er jeg litt rådvill her ang hva vi skal gjøre. Uansett når vi legger henne våkner hun litt over 6. Skal hun sove på dagen bør det være ca halv 12, men det er umulig å legge henne da. Kl 3 derimot er hun stuptrøtt selvsagt og sier hun vil legge seg, men det er jo altfor sent for henne å sove. Og hvis hun skulle sove tidlig så bruker hun likevel minst en time på å sovne om kvelden. Så hva gjør jeg? Det blir liksom to onder å velge mellom her. Sur trøtt unge om ettermiddagen eller lysvåken unge til halv ni...?!

jeg ville ha fjerna duppen på dagen og lagt ungen kl 6... De av mine som har sluttet med soving da de var 2år har måttet legge seg så tidlig i en periode.. Det er en overgang for de rett og slett :S

Vi har akkurat slutta med dagsoving.. ho var også våken mange timer etter at ho skulle vore i seng på kvelden. No får ho kun sova dersom ho våkner kl 5 eller er mykje våken på natta og då kun ein liten time. Då legger ho seg alltid fint på kvelden, mellom halv 7 og 7 :-)

FruSkjong skrev:
jeg ville ha fjerna duppen på dagen og lagt ungen kl 6... De av mine som har sluttet med soving da de var 2år har måttet legge seg så tidlig i en periode.. Det er en overgang for de rett og slett :S

Enig!

det er helt vanlig at de ikke sovner før senere på dagen og det er helt vanlig at de ikke klarer seg igjennom en hel dag uten dupp med det første. la henne sove litt i 14-15 tiden og heller godta at leggingen blir litt senere enn vanlig. selvfølgelig har hun ikke behov for å legge seg så tidlig når hun har sovet på ettermiddagen, men selvfølgelig har hun behov for å sove på ettermiddagen også. la barnets behov få styre litt og så kommer dere inn i en rutine etterhvert. rutiner forandrer seg i takt med barnets behov.

FruSkjong skrev:

dersom hun er stuptrøtt allerede kl 15 så blir det for lenge å tvinge ungen til å holde seg våken helt til kl 18. 

Aargh! Sovna litt over halv sju og lys våken ti på fem! Jeg nekter!!! Ellers synes jeg det er merkelig å la henne få sove så seint som 3 altså... En toåring skal ikke være oppe til halv ni uansett mener jeg.

Dette er ikke lett nei, hva med å gi henne en halvtime eller noe i 3 tiden da? På en biltur eller noe sånt?

For så å legge henne kl 19? :) Går jo an å prøve?

Og aktiviser henne godt på ettermiddagen! Er fort når det blir kjedelig at de blir trøtte og sure også.. Er en periode dette..

Jeg mener man bør lytte til hva barna trenger.

Hun sier tydeligvis klar i fra i hvert fall. Jeg hadde blitt vrang om noen nektet meg å sove hvis jeg hadde vært stuptrøtt ;)

Er det så ille å legge henne litt senere om det fører til at ting snur litt på seg?
Kanskje det kommer på gli fortere om hun få hvilt seg når hun trenger det?
Kanskje hun etterhvert begynner å sove litt lengre om morgenen, og at hun plutselig ikke blir trøtt før ønsket leggetid på kvelden?

Back
Topp