Dagpenger- NAV!?

Eldorado

Forumet er livet
Nå går permisjonen min ut om nøyaktig en måned, og jeg må søke om dagpenger, og kontant støtte.
Har ikke fått barnehageplass før til høsten igjen, og jeg har ingen jobb å komme tilbake til, siden jeg sa opp jobben min i Brumunddal. (Er for langt å pendle daglig slik jeg bor til nå.)

Det jeg lurer på er : Hun damen på NAV sa at jeg måtte ha tjent 262 000 de 3 siste år for å ha krav på dagpenger fra NAV. Noe jeg da ikke trodde jeg hadde, fordi hun sa at foreldrepenger og sykepenger ikke gjelder som inntekt.
MEN, jeg har tittet litt på NAV sine sider nå, og der står det at sykepenger som har blitt utbetalt i forbindelse med svangeskap og foreldrepenger gjelder som inntekt til å ha krav på dagpenger.

Men, gjelder inntekten før eller etter skatt? Er det etter skatt kan man jo trekke fra ca 2-3 tusen per mnd i inntekt i søknadnen :( 
Må man dokumentere dette, slik at jeg må ringe rundt til alle jeg har jobbet hos?
Barnetrygd gjelder vel ikke som inntekt?

Håper det er noen her inne som veit! Jeg skal ringe NAV, men jeg kommer ikke igjennom til de. [:@]

1. du reiser til nav
2. du får skjema og fyller ut og legger ved de vedleggene de ber om (THATS IT)
3. du må ha mulighet for barnevakt om du får tilbud om jobb

Jeg har vært hos Nav da! Og de hadde ingen jobb å tilby meg.
Det jeg fikk beskjed om var å regne sammen hvor mye jeg hadde tjent de siste tre årene, for å finne ut om jeg hadde krav på dagpenger. Fikk beskjed om å holde litt utkikk etter jobb selv, om det er ikke akkurat en haug av jobber her jeg bor heller.

Når jeg søkte om dagpenger tok de sykepenger og permisjonspenger med i beregningen tror jeg! Jeg har ikke vært i jobb på over 3 år, så det må de jo ha gjort! Hvis ikke den tre års grensa ikke var nådd den gang da..det kan jo være! Bare ta med deg selvangivelser og sånne ting ned til dem, så skal dem klare å ordne opp i hva du har tjent! Jeg måtte hvertfall ikke regne ut noe av det der selv! 

ORIGINAL: Eldiss!

Nå går permisjonen min ut om nøyaktig en måned, og jeg må søke om dagpenger, og kontant støtte.
Har ikke fått barnehageplass før til høsten igjen, og jeg har ingen jobb å komme tilbake til, siden jeg sa opp jobben min i Brumunddal. (Er for langt å pendle daglig slik jeg bor til nå.)

Det jeg lurer på er : Hun damen på NAV sa at jeg måtte ha tjent 262 000 de 3 siste år for å ha krav på dagpenger fra NAV. Noe jeg da ikke trodde jeg hadde, fordi hun sa at foreldrepenger og sykepenger ikke gjelder som inntekt.
MEN, jeg har tittet litt på NAV sine sider nå, og der står det at sykepenger som har blitt utbetalt i forbindelse med svangeskap og foreldrepenger gjelder som inntekt til å ha krav på dagpenger.

Men, gjelder inntekten før eller etter skatt? Er det etter skatt kan man jo trekke fra ca 2-3 tusen per mnd i inntekt i søknadnen :( 
Må man dokumentere dette, slik at jeg må ringe rundt til alle jeg har jobbet hos?
Barnetrygd gjelder vel ikke som inntekt?

Håper det er noen her inne som veit! Jeg skal ringe NAV, men jeg kommer ikke igjennom til de. [:@]

Såvidt jeg kan se har det nylig vært en endring i reglene som gjør at sykepenger/foreldrepenger telles med for å få dagpenger, men tidligere var det slik at det var KUN arbeidsinntekten som ga grunnlaget og så kunne syke/foreldrepenger telles med for å øke dagpengesatsen.. Er nok derfor du fikk svar som du fikk fra hun på nav, hun er vel ikke helt oppdatert på det nye regelverket..

Det er alltid snakk om brutto inntekt når det gjelder nav, dette pga skatteprosenten er helt forskjellig fra person til person avhengig av lån og renter/andre fradrag... Du kan dokumentere det ved selvangivelsen din evt lønnslipper. Barnetrygd er IKKE inntekt nei...
Og husk, du får 8 ukers karantene før du får penger ettersom du selv sa opp og den gjelder fra den dagen du melder deg arbeidsledig, i tillegg må du som en annen nevner være REELL arbeidssøker og det vil si at du må ha barnepass tilgjengelig slik at du kan ta i mot jobb/gå på kurs når som helst...

ORIGINAL: thejohan

ORIGINAL: Eldiss!

Jeg har vært hos Nav da! Og de hadde ingen jobb å tilby meg.
Det jeg fikk beskjed om var å regne sammen hvor mye jeg hadde tjent de siste tre årene, for å finne ut om jeg hadde krav på dagpenger. Fikk beskjed om å holde litt utkikk etter jobb selv, om det er ikke akkurat en haug av jobber her jeg bor heller.

For det første; nav finner ikke jobb til deg, det må du gjøre selv. [;)]
Hvis det ikke finnes jobb til deg der du er, så finnes det andre plasser. Du må være villig til å ha litt reisevei, samt ha barnevakt hvis du får tilbud om jobb. På møter du blir innkalt til, så er ikke det godkjent grunn å ikke komme pga manglende barnevakt.

Ta med deg selvangivelser fra de siste tre årene, samt lønns-og trekkoppgaver fra de jobbene du har hatt.

Ja, det var egentlig det jeg mente å få fram da[8D] At de ikke kunne finne jobb til meg, men at jeg skulle holde utkikk selv. Og reisevei og sånt er ikke noe problem i det hele tatt, og det har jeg snakket med nav om.

Barnevakt til snuppa har jeg, hvis jeg ikke skulle få en barnehageplass først. Faren til bf er ufør og er stort sett hjemme på dagtid, så han kan passe, men helst ikke før hun er litt eldre. Har lagt ut søknad om dagmamma, og at jeg kan være dagmamma, og det er INGEN som ønsker det ene eller andre.

Back
Topp