dagpenger fra NAV?!

minisimon

Betatt av forumet
er det noen her inne som har erfaring med dagpenger i fra NAV? om hvor mye en får utbetalt og hvordan det er med dagpenger i permisjonstiden?

lurer på om det kanskje er mer lønnsomt for meg, siden jeg har en timmme lønn på 110 kr timen og får utbetalt 13200 kr i mnd FØR skatt ! Det var nemmlig ikke slik før jeg gikk ut i permisjon sist gang da hadde jeg en helt annen mnd lønn utbetalt og fikk derfor 8000 kr i mnd på 80% utbetaling i permisjonstiden, redd jeg nå får myye mindre i mnd i permisjonstiden [8|][&:]

håper noen her inne kan hjelpe meg [:)]

får utbetalt 64.3% av lønna di.
Så uansett taper du på det mot vanlig lønn.

Jeg har utbetalt greit, men det er fordi jeg hadde 26.000 før skatt da jeg ble arbeidsledig.

jeg må velge 80% permisjon og 100% utbetalt, fordelen med dagpenger da er at du går rett tilbake på dagpengevedtaket ditt etter endt permisjon, så du har samme utbetalingen hele veien.
Da blir det ikke noe stress med at permisjonen er over i slutten av april og bhg starter først i august[:)]

Er jo aldri noen fordel å gå arbeidsledig, men dette er vel eneste fordelen.

Du kan heller søke om å komme på aap, der er det lagt inn en minstesats, og tror den er såpass høy at du får ok utbetalt.
Men da må du bevise at du trenger å omskolere deg pga at jobbsituasjonen din ikke går overens med f.eks graviditet og småbarn eller sykdom osv.

Jeg hadde dagpenger etter jeg var ferdig med sommerjobben jeg hadde i 2009, å da regnte di ut ifra årsinntekten.. så jeg måtte ha tjent minst 100.000 for å kunne få dagpenger i det hele tatt, og jeg hadde heldigvis 129.000 da... så jeg fikk utbetalt 3200 hver andre uke, altså 6400 i mnd.. [:)]

Sikkert ikke mye til hjelp men er vertfall det jeg har erfaring med [:)]

ORIGINAL: Buffeluremamma

får utbetalt 64.3% av lønna di.
Så uansett taper du på det mot vanlig lønn.

Jeg har utbetalt greit, men det er fordi jeg hadde 26.000 før skatt da jeg ble arbeidsledig.

jeg må velge 80% permisjon og 100% utbetalt, fordelen med dagpenger da er at du går rett tilbake på dagpengevedtaket ditt etter endt permisjon, så du har samme utbetalingen hele veien.
Da blir det ikke noe stress med at permisjonen er over i slutten av april og bhg starter først i august[:)]

Er jo aldri noen fordel å gå arbeidsledig, men dette er vel eneste fordelen.

Du kan heller søke om å komme på aap, der er det lagt inn en minstesats, og tror den er såpass høy at du får ok utbetalt.
Men da må du bevise at du trenger å omskolere deg pga at jobbsituasjonen din ikke går overens med f.eks graviditet og småbarn eller sykdom osv.

aha.. i see.. men er det beregnet ut ifra alt jeg tjente i fjor eller fra denne mnd som jeg er i jobb? vet du det? å får en dagpenger i permisjonstiden? eller er det kun den engangsstønaden en får da? [&:]

troooor de nå beregner ut ifra 2010[:)]

Du får permisjonspenger av dagpengene- de regnes som skattbar inntekt[:D]
Engangsstønad er til de uten inntekt- eller lavere enn 100.000[;)]

Liten sjanse for at du får mer penger fra NAV...selv får jeg AAP og det er ikke store greiene. Rundt 9000,- i mnd etter fratrukket skatt. Jeg hadde liten inntekt før jeg gikk over på denne stødnaden(som da het attføringspenger), så ligger vel på minstesatsen...

Rugesola

Dagpenger blir beregnet ut i fra det du tjente i 2010, eller snitt av 2008, 2009 og 2010 hvis det gir bedre grunnlag[:)]
Husk at hvis du sier opp jobben din selv så får du 8 ukers ventetid på dagpengene, dvs ingen utbetaling de første 8 ukene etter du har registrert deg som arbeidssøker.
Hva du får utbetalt i permisjonstiden kommer an på litt forskjellige ting, sånn som jeg er i et vikariat som går ut i februar. Etter det må jeg da kanskje søke dagpenger, men jeg får bruke de 6 mnd jeg har vært i vikariat som grunnlag for foreldrepengene[:)] (Fordi de beregner ut i fra de 6 beste av de 10 siste mnd før permisjonsstart.)

Dersom du er i fast jobb når du går ut i permisjon vil du få utbetalt det samme som du har i lønn på det tidspunktet du går ut i permisjon (evt. 80% dersom du velger dette.)

For å finne ut beløpet du vil få utbetalt i dagepnger, kan du ta den samlede årsinntekten din fra 2010 og gange med 2,4 promille, da har du dagsatsen din[:)]
Eks: Årsinntekt 2010= 200 000kr

200 000kr X 0,0024 = 480kr per dag. For å regne ut månedssatsen kan du ta dagsatsen og gange med 22,65 dager, altså 10872kr per måned før skatt.

Ikke så lett å forklare det bra når jeg ikke vet hvordan situasjon du er i da, men dette var et forsøk i hvert fall[:)]

Her hadde mannen 22.400kr i mnd før skatt.
Etter han ble arb.ledig får han 13500 før skatt. Merkes veldig godt!
Over 5000kr mindre utbetalt i mnd.

Jeg har nå regnet litt på det å funnet ut at jeg faktisk tjener mer på å slutte jobben :/ sykt ! Nå i februar får jeg utbetalt ca 5000 kr etter skatt fra jobben liksom :/
Er bare kjipt med de 8 ukene en må vente på penger :/

ORIGINAL: minisimon

Jeg har nå regnet litt på det å funnet ut at jeg faktisk tjener mer på å slutte jobben :/ sykt ! Nå i februar får jeg utbetalt ca 5000 kr etter skatt fra jobben liksom :/
Er bare kjipt med de 8 ukene en må vente på penger :/

Ja de 8 ukene er litt kjipe sånn sett...
Du får ta med de i beregningen din. Men hva er grunnen til at du får så lite utbetalt fra jobben egentlig, og kommer det til å fortsette sånn fremover også?
Det kan jo hende du heller kan prøve å bytte jobb da, til en som er litt bedre betalt, hvis du har mulighet til det, de skal ikke ta i betraktning at du er gravid så du behøver ikke å opplyse om det i noe intervju eller sånn... men skjønner jo at det blir litt rart og da...

Lykke til med valget du tar i hvert fall[:)]

Får ikke til å quote med telefonen :p
Jeg jobber skift, ett skift er på 6 timer åsså får jeg 110 kr timen.. Får ca 12-15 vakter i mnd og da får jeg desverre lite utbetalt :/
Skikkelig frustrerende, plassen jeg jobber på er ikke under tariff avtale så det er ingen krav til minstelønn heller :/
Får heller ikke flere vakter for vi må jo bytte på vaktene og det er "mange" som vil ha mange vakter..

ORIGINAL: minisimon

Får ikke til å quote med telefonen :p
Jeg jobber skift, ett skift er på 6 timer åsså får jeg 110 kr timen.. Får ca 12-15 vakter i mnd og da får jeg desverre lite utbetalt :/
Skikkelig frustrerende, plassen jeg jobber på er ikke under tariff avtale så det er ingen krav til minstelønn heller :/
Får heller ikke flere vakter for vi må jo bytte på vaktene og det er "mange" som vil ha mange vakter..

Oki skjønner, du kan ikke ta en liten prosents deltidsjobb ved siden av da, hvis det lar seg kombinere med den jobben du har?
Lønner seg jo å prøve å komme seg opp på en grei inntekt før permisjonen starter hvis man vil ha grei utbetaling i permisjonstiden.

Du må huske at hvis du får dagpenger, må du ta i mot evnt jobber NAV tilviser deg. Takker du nei mister du dagpengene. Dagpenger er kun for reelle arbeidssøkere. At du er gravid kommer ikke til å være argumentasjon nok til å si nei til jobb. 

Back
Topp