Dagpenger etter permisjon

tilii

Glad i forumet
Julimammaer 2016
Jeg kjenner to som fikk barn i mars og begge var arbeidsledig før permisjon og begge blir det etterpå. Hun ene sier at for å få penger etter permisjon må barnet ha barnehage eller dagmammaplass tilgjengelig for  å få utbetalt pengene. Stemmer det?

ja, du må være reell arbeidssøkende, altså at du har barnepass sånn at du kan ta jobber som blir tilbudt. 

Og det må være fulltids barnehage/dagmamma eller annen pass.

Ikke deltid som jeg ønsker!

Men må det leveres noe skriftlig til nav om at du har barnepass da?

tilii skrev:
Men må det leveres noe skriftlig til nav om at du har barnepass da?

Men du sliter jo litt om du skal på kurs, tiltak eller jobb og IKKE har pass? Dessuten så er jo en regel en regel og de skal jo holdes.

Nei er ikke meg det gjelder som sagt. Ei venninne av meg og hun har ikke planer om å dra på kurs eller ta seg jobb hun vil bruke det som ekstra "permisjon" i en stund og bare si hun har barnepass.

Og jeg er helt enig i at en regel er en regel Men tenkte jeg skulle prøve og finne det ut for henne om hun virkelig bare kan si at hun har barnepass. ( jeg vil ikke at hun plutselig skal sitte der uten penger. Og jeg veit at hun ikke har pass på en stund enda..)

tilii skrev:
Og jeg er helt enig i at en regel er en regel Men tenkte jeg skulle prøve og finne det ut for henne om hun virkelig bare kan si at hun har barnepass. ( jeg vil ikke at hun plutselig skal sitte der uten penger. Og jeg veit at hun ikke har pass på en stund enda..)

Så lenge hun ikke får tilbud om jobb eller kurs så vil hun jo klare å svindle til seg penger.. Men OM hun får tilbud om jobb/kurs og takker nei pga mangel på barnepass vil hun miste dagpengene og risikere krav om tilbakebetaling av urettmessig utbetalt stønad.. Man skriver under på at man er reell arbeidssøker (og dermed kan stille på jobb på dagen om så) når man søker så å skrive under uten å ha forutsetningene for det er rett og slett svindel og hun kan få en sur overraskelse om hun oppdages av nav......

Back
Topp