Dagens sjokk

someeone

Gift med forumet
kom da svigermor begynte og bli intressert i om vi hadde kjøpt noe
til knøttet, nei sa vi uten om vogn da.
Også sier hun at hun hadde funnet en fin bilstol på BRUKTHANDELEN[&:]
til 500 kr, også sa sambo så fint som han kunne at jeg hadde allerede
funnet en som jeg ville ha, også spørr hun FAKTISK om han ikke ville
ha den som han hadde da han var liten ?!?! [:-] Han er 21 år...
sååå jeg føler at det er kun min familie som tenker på sikkerheten da,
blir litt frustrert for jeg vet liksom ikke hva jeg skal si.
Greit at vi ikke er verdens rikeste personer, men råd til sikkerhet til
babyen vår det har vi ! Nå har hun kommet med bilde av enda en
bilstol som selges brukt, og jeg har egentlig bestemt meg for at jeg
ikke vil ha noe brukt bilstol, da jeg vil ha en stol som jeg vet hvordan
den har blitt behandlet. Men hvordan sier man det til svigermor ?

Beklager det lange innlegget, men jeg blir bare så frustrert !

tja uff hva kan en si da, bare si det som det er at noen ting skal dere ikke kjøpe brukt, og i alle fall bilsete.
du må jo bare sette henne på plass.

lykke til :)

Ooh, på tide å bli lit oppdatert i dagens sikkerhet kansje?[8D][:D] 

Hun mente det nok bare i beste mening, men kansje du bare kan fortelle henne på en pen måte om dagens bilsikkring, og at du helst vil kjøpe heilt nytt, for du er skeptisk på å kjøpe brukt![:)]

Bilstolen som samboeren din brukte er alt for gammel og ikke lenger godkjent for bruk. En idé kunne være at dere tok den i mot, klippet over selene og kastet den i søpla slik at ingen andre blir fristet til å bruke den.

Kollisjonstest av et 10 år gammelt sete:

http://www.youtube.com/watch?v=wvCRz7BRAM0

Sakset fra Trygg Trafikks spørsmål og svar:
Gammel bilstol? Svigerforeldrene mine har en bilstol som er 13-14 år gammel. Vi bor langt unna, og har brukt denne i deres bil ved kortere turer. Leser at stoler helst ikke bør være eldre enn 8-9 år, men svigermor mener stolen fint kan brukes ennå. Vi monterer den bakovervendt, men festene virker MYE dårligere enn de vi har til vårt BeSafe-sete. Beltet festes under stolen, til metall i plastholdere, og til plastholdere bak på ryggen. Det er bare setets øvre del som står inn mot passasjersetet foran, og jeg er redd hele ryggen på setet knekker av på midten hvis vi kolliderer….Det er heller ikke festet i gulvet på noen måte. Setet har god sidebeskyttelse, ser det ut som, og 5-punkts-belte, så stolen var nok veldig god da den var ny.  Kan dere skrive noe som kan overbevise om at setet de har ikke er godt nok lengre? Det har ikke vært i kollisjon, men jeg er usikker på hvordan det er oppbevart.

Svar:
Det er riktig at vi ikke anbefaler å bruke så gamle seter fordi plast og isopor eller andre støtabsorberende materialer i setene blir sprø og mer porøse med tiden. Barnestolen er heller ikke godkjent etter gjeldende godkjenningskrav hvis den er 13-14 år gammel. De kravene som er gjeldende i dag trådte i kraft i 1998, og det skjedde en del forbedringer og endringer i kravene som barnestolene skal tilfredsstillle for å bli godkjent.

Sakset fra Trygg Trafikks svenske søsterorganisasjon, NTF(sakser der for de har spesifisert ang. babyseter):

Livslängd på bilbarnstol
Hur länge kan man använda en bilbarnstol innan den blir för gammal?
Svar:
Man brukar beräkna att en bilbarnstol har en livslängd på ungefär 10 år. Det bör dock inte vara äldre än ca 5 år då det tas i bruk av ett nytt barn.

För ett babyskydd är livslängden något kortare, mellan 5 och 7 år.

När bilbarnstolen åldras finns risk för att materialet blir sprött och kanske inte kan garantera samma säkerhet vid en eventuell krock.

Om bilbarnstolen varit med om en olycka ska det kasseras direkt, oavsett skick.

Fra Trygg Trafikk:

Med ”ikke for gammel” mener vi ikke eldre enn ca fem år når du kjøper den, fordi du bør kunne bruke den i tre-fire år før den blir 8-10 år som er det vi mener er maks levetid for barnestoler. Årsaken er at det over tid kan oppstå en materialtretthet i plastmaterialene i stol som gjør den mer porøs og svekker de støtabsorberende evnene.

Når det gjelder kjøp av brukte barneseter bør man kjøpe av noen man kjenner og stoler på, slik at man er sikker på at setet er i orden og aldri har vært utsatt for noe. Sørg også for å få med bruksanvisningen til setet. Grunnen til at man skal være så forsiktig er fordi brukte barneseter kan ha skader som ikke kan sees med det blotte øyet. Et barnesete skal alltid byttes ut hvis det har stått i bilen ved uhell over 25 km/t(det er uavhengig av om det satt barn eller ikke i setet og man får det igjen på forsikringen) og dette er det ikke så mange som er klar over derfor regner jeg med det er mange barneseter der ute som burde vært kassert men at folk rett og slett ikke vet det selv. Denne grensen har Trygg Trafikk kommet med i samråd med produsenter og forsikringsselskaper.

Enig med mamma til leah, hun mener det nok bare i beste mening, hun vet nok ingenting om dagens sikkerhetskrav og heller ikke noe om hvordan bilstolene eldes. Hun tenker som så at dersom den var bra nok til sønnen min, så er den vel bra nok til barnet deres...

Dere må bare fortelle henne om hvordan ting fungerer i dag, vis henne gjerne ting på Trygg Trafikk sine nettsider, vis henne videoer av kollisjonstester etc, så vil hun forhåpentligvis forstå til slutt at sikkerhet er den ene tingen man ikke sparer på!

[;)]

ORIGINAL: En rosa og en spire

Enig med mamma til leah, hun mener det nok bare i beste mening, hun vet nok ingenting om dagens sikkerhetskrav og heller ikke noe om hvordan bilstolene eldes. Hun tenker som så at dersom den var bra nok til sønnen min, så er den vel bra nok til barnet deres...

Dere må bare fortelle henne om hvordan ting fungerer i dag, vis henne gjerne ting på Trygg Trafikk sine nettsider, vis henne videoer av kollisjonstester etc, så vil hun forhåpentligvis forstå til slutt at sikkerhet er den ene tingen man ikke sparer på!

[;)]

Og vil og hun ikke forstå - så er det hennes problem og ikke ditt[8D] Ditt barn og du bestemmer... Vi har måttet gå mange sånne runder selv om alt mulig rart, og det regner jeg med de fleste må. Så er bare å hoppe i det med en gang og fortelle meningen sin og sette punktum der[:)] Bare pass på at du og samboern din alltid står sammen - det gjør alt så mye lettere[;)] Lykke til [:D]

Det er godt vi har Helene Harefrøken her[:)]

Huff og huff, kjenner jeg får frysninger langt nedover bena[&:] Dette er liksom det KJÆRESTE vi har!

Men som tidligere nevnt, hun mener nok kun å være god, og før i tiden var de jo ikke opplyst på samme måte.

Hadde nok bare vært ærlig og sagt det som det er, og at hvis dere skal kjøpe brukt sete så ville jeg ihvertfall ha kjøpt av noen dere kjenner og et du vet bare har blitt brukt til 1 barn.

Ja, hun mener nok godt,..ikke alle gamle svigermødre som er oppdatert. Men du kan si i fra på en fin måte at du helst ikke vil ha et gammelt og brukt sete til barnet deres, pga sikkerheten som er involvert! Og så kan du si takk for omtanken, men ellers takk [:)]

Blir hun fornærmet, vel så får hun bare bli det spør du meg. Deres barn, barnet sin sikkerhet må ivaretas og dermed basta [:)]

ORIGINAL: mamma til leah

Hun mente det nok bare i beste mening, men kansje du bare kan fortelle henne på en pen måte om dagens bilsikkring, og at du helst vil kjøpe heilt nytt, for du er skeptisk på å kjøpe brukt![:)]

Sign.... Blir hun sur for det, må hun i mine øyne bare bli sur [8|] Barna skal sitte trygt i bilen....

ORIGINAL: mamma til leah

ORIGINAL: Someeone

kom da svigermor begynte og bli intressert i om vi hadde kjøpt noe
til knøttet, nei sa vi uten om vogn da.
Også sier hun at hun hadde funnet en fin bilstol på BRUKTHANDELEN[&:]
til 500 kr, også sa sambo så fint som han kunne at jeg hadde allerede
funnet en som jeg ville ha, også spørr hun FAKTISK om han ikke ville
ha den som han hadde da han var liten ?!?! [:-] Han er 21 år...
sååå jeg føler at det er kun min familie som tenker på sikkerheten da,
blir litt frustrert for jeg vet liksom ikke hva jeg skal si.
Greit at vi ikke er verdens rikeste personer, men råd til sikkerhet til
babyen vår det har vi ! Nå har hun kommet med bilde av enda en
bilstol som selges brukt, og jeg har egentlig bestemt meg for at jeg
ikke vil ha noe brukt bilstol, da jeg vil ha en stol som jeg vet hvordan
den har blitt behandlet. Men hvordan sier man det til svigermor ?

Beklager det lange innlegget, men jeg blir bare så frustrert !

SERIØST???? jeg blir sjokka og ganske oppgitt når jeg leser innlegget ditt...skjønner ikke helt hva hun vil oppnå med det...altså hadde det vært ditt barn nummer 2, og du hadde en bilstol fra første barnet da kunne du vel sikkert brukt det opp igjen for da hadde det vært du selv som hadde brukt det og så klart behandla det fint!!!men HALLO I LUKA!!!!VI lever faktisk i 2010, og da er det strengere krav til en bilstol ang sikkerhet, og komfort til babyen enn det det var for 21år siden!!!(vil jeg tro) pluss att jeg hadde ikke ville valgt og kjøpe en brukt bilstol fra en brukthandel, vet aldri hvordan ting har blitt behandlet eller noen ting...tingene kan se fin ut ja, men bilstoler er faktisk tryggest og kjøpe ny mener nå jeg, eller så klart vis det er noen du kjenner som du vet har vært snille med stolen...[:D]

Men hvordan du skal si det til henne...det er ikke lett....min si det på en fin måte att du og sambo vil gjerne ha gleden av og kjøpe nytt til babyen siden detter er den første, og det er det som er mye av kosen og forberedelsene til den lille skal komme. Men att du takker for tilbudet, men att du ikke vil ha noe brukt.

Hadde det vært min svigermor så hadde jeg sikkert frest ut og blitt sur jeg!!jeg freste og glefsa til mamma da hun sa vi måtte kjøpe brukt barnevogn til minstesjefen!!!

Leste i bruksanvisningen til vår ganske nye bilstol her for en stund siden, der stod det at den var sikker/holdbar husker ikke akkurat, men tror det var 4 år. (med forbehold om at jeg husker feil, kan også ha vært 5 år...) Mye er jo laget av plast, som blir sprøtt og mindre holdbart med tiden... Sikkerhet er viktig, god argumentasjon for å kjøpe nytt, i hvert fall nesten nytt! Når man kjøper brukt har man heller ingen garanti for at bilstolen ikke har vært med i et sammenstøt, og da skal den ikke brukes lenger... Hadde sagt det til svigermor jeg, selv om det kanskje ikke er så lett...

Du må bare sette ned foten og si ifra.
Det er faktisk ganske digg etter at man har sagt klart og tydelig i fra om hva man vil/ikke vil ha noe av. Har en svigermor som er så jævlig masete, og her om dagen måtte jeg bare si i fra.
Har prøvd å holde ut det uendelige maset til svigermor i over 2 år (maset begynte da hun fikk vite at vi skulle ha baby sist), og det hele endte opp i fødselsdepresjon, og vi kommer fortsatt ikke veldig godt overens. Så nå føler jeg at det er på tide å rette opp ryggen og ikke godta mer dritt.

Så nå sier jeg ifra om jeg synes ting går for langt.

Just do it! Før eller siden må du nesten si ifra...

hehe, er ikke lett[:)] de søte svigerforeldrene pleier som regel å bare mene det godt[:D]
har opplevd flere ganger at de litt ¨eldre¨ , ikke har så veldig masse informasjon om sikkerhet til bilsete osv.
men så klart, skjønner jo det..
er bare å si det på en pen måte, masse lykke til[:)]

Idag sa jeg fint ifra at vi hadde funnet en stol som jeg ville ha osv, også
presterer hun og si at vi måtte få tak i nettet som hun har brukt til alle
sine 3 barn fordi at det ikke var bra med bilstoler. Så sier jeg pent og rolig
at man ikke får tak i bager til bilen(jada jeg vet emmaljunga sin kan brukes)
Men jeg vil ikke ha noe bil bag!  og hun mente jeg var uansvarlig som ville
gi babyen min ødelagt rygg[:'(]... Etter dette ble hun fornærmet fordi jeg ikke
ville ha de GAMLE tøybleiene hennes, som hun også har brukt på 3 barn.
Altså 21 års gamle bleier er noe jeg styrer unna uansett  hvor praktisk det
måtte være, jeg skal heller kjøpe nye.. Huff, er nok ikke svigermors drøm akkurat.

ORIGINAL: Someeone

Idag sa jeg fint ifra at vi hadde funnet en stol som jeg ville ha osv, også
presterer hun og si at vi måtte få tak i nettet som hun har brukt til alle
sine 3 barn fordi at det ikke var bra med bilstoler. Så sier jeg pent og rolig
at man ikke får tak i bager til bilen(jada jeg vet emmaljunga sin kan brukes)
Men jeg vil ikke ha noe bil bag!  og hun mente jeg var uansvarlig som ville
gi babyen min ødelagt rygg[:'(]... Etter dette ble hun fornærmet fordi jeg ikke
ville ha de GAMLE tøybleiene hennes, som hun også har brukt på 3 barn.
Altså 21 års gamle bleier er noe jeg styrer unna uansett  hvor praktisk det
måtte være, jeg skal heller kjøpe nye.. Huff, er nok ikke svigermors drøm akkurat.

Da er vi to...
Slitsomt med sånn svigermor. (Eller rivjernet som jeg kaller'a(når hu ikke er her[8D])

Back
Topp