Dagens dillemma!

Krica

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Tenkte vi kunne starte en daglig tråd. Hver dag blir det i denne tråden fremsatt et dillemma som alle kan svare på, gjerne med begrunnelse og diskusjon. Den som lager dillemmaet må huske å skrive dagens dato og de som svarer må gjerne bruke quote. Så blir det lettere å følge med. Hvis man er tom for ideer så ligger det en hel haug inne på dillemmaleken. :p

Dillemma søndag 17.03.13:

Hvis du hadde hatt mulighet til å vinne 50 millioner kroner ved at 1000 andre mennesker du ikke kjente måtte leve under fattiggrensa, hadde du gjort det? Ingen andre enn deg visste om konsekvensene av pengene og du kunne ikke bruke av dine penger til å bedre deres situasjon.

Nei det hadde jeg ikke. Selvfølgelig hadde 50 millioner frista, men jeg unner ingen å være fattige og ville fått verdens dårligste samvittighet.
Det hadde med andre ord ikke gjort meg eller de 1000 lykkelig, så et enkelt nei :)

Uansett om andre ikke hadde fått vite det, så kan man vel ikke si her at man hadde valgt pengene? ;) Hehe

Uansett om andre ikke hadde fått vite det, så kan man vel ikke si her at man hadde valgt pengene? ;) Hehe

He he he. Godt poeng. :p du kan legge inn morgendagens dillemma du mario. :p Vi kan jo få litt boost av at vi er noble ved å svare her. :p

Jeg ville blitt fristet av pengene. Kanskje hadde jeg tatt de og kjøpt meg fri ved å hjelpe mange flere som lever i nød andre plasser. Mest sannsynlig hadde jeg ikke tatt de da det ville vært blodpenger. :(

Jeg vet ærlig talt ikke.
50 millioner er liksom så mye penger! Det er så mye at det på en måte er FOR mye.
Jeg hadde hatt bruk for kanskje 5 av dem, og resten hadde bare vært "til overs".
Så jeg skulle nok slitt med samvittigheten om jeg satt gjeldsfri med det jeg trengte, og fremdeles hadde så mye ekstra -
og visst at TUSEN (for det er utrolig mange mennesker) hadde hatt det vondt slik at jeg skulle ha det så overdådig!

Hadde det vært slik at jeg fikk 5 millioner mot at 5 stk. hadde havnet under fattiggrensen.. Vel, da tror jeg faktisk at jeg hadde slått til!

Jeg hadde nok gått i tenkeboksen, men tror nok ikke jeg ville klart det. Hadde nok ikke hatt samvittighet til det, men de hadde nok fristet.

Det hadde nok frista veldig, men tror ikke jeg har samvittighet til det. Vanskelig å si for sikkert da :p

Har tenkt på denne en stund i dag, uten å komme noe nærmere en rett avgjørelse :p

tenk så godt det kunne vært å ha sikret seg selv, sine barn, barnebarn og barnebarns barn mot fattigdom. Er vel kanskje litt farget av egen oppvekst, men tror faktisk jeg hadde kommet til å valgt pengene, kun for å sikre mine nærmeste.

Dere trekker frem samvittighet, og jo, jeg ville nok kjent det i samvittigheten at jeg gjorde det, men tro den samvittigheten hvis ens egne barn hadde kommet i en slik situasjon at de ikke hadde kunne sørge for det mest nødvendige her i livet og man selv visste man kunne ha sikret fremtiden dems?

Hvis man tenker litt filosofisk på det gjør jo vi alle det allerede, hadde ikke vi "rike" i vesten vært så griske hadde det ikke vært fattigdom i verden:p så jeg må si ja, med 50 mill kunne jeg hjulpet mange fler enn 1000 personer, så da kan jeg lette samvittigheta med at de 1000 lider for flertallet sin skyld;) det var dagens dype tanke fra meg:cool:

Hvis man tenker litt filosofisk på det gjør jo vi alle det allerede, hadde ikke vi "rike" i vesten vært så griske hadde det ikke vært fattigdom i verden:p så jeg må si ja, med 50 mill kunne jeg hjulpet mange fler enn 1000 personer, så da kan jeg lette samvittigheta med at de 1000 lider for flertallet sin skyld;) det var dagens dype tanke fra meg:cool:

Det var sånn jeg også tenkte, men motivet mitt ville jo allikevel vært egen vinning i hovedsak. Her er det moralske kompasset veldig aktivt så vet ikke om jeg kunne levd med valget jeg tok. Tror ikke jeg kunne vært politiker heller. :p de tar jo slike valg ofte.

Dere trekker frem samvittighet, og jo, jeg ville nok kjent det i samvittigheten at jeg gjorde det, men tro den samvittigheten hvis ens egne barn hadde kommet i en slik situasjon at de ikke hadde kunne sørge for det mest nødvendige her i livet og man selv visste man kunne ha sikret fremtiden dems?

Det er jo bare en eventualitet hvis man ikke hadde en grunn til å tro at barna havnet i en sånn situasjon. Hadde ikke hatt dårlug samvittighet hvis det skjedde men kanskje angret meg for at jeg gjorde det moralsk riktige?

Njei, dårlig samvittighet er kanskje ikke rette måten å si det på, men, nei jeg vet ikke, er antagelig veldig farget av egen oppvekst hvor vi som barn ikke visste fra dag til dag om det fantes mat i skapene. Livende redd for å havne i en slik situasjon igjen, eller enda verre at noen jeg er glad i skal havne i en slik situasjon.

Det var sånn jeg også tenkte, men motivet mitt ville jo allikevel vært egen vinning i hovedsak. Her er det moralske kompasset veldig aktivt så vet ikke om jeg kunne levd med valget jeg tok. Tror ikke jeg kunne vært politiker heller. :p de tar jo slike valg ofte.

Mitt moralske kompass er nok ikke så aktivt, og jeg tenker som så; hvis jeg hadde hatt problemer med å leve med valget ville nok villaen, jaguaren og den lånfrie familien min hjulpet på:angel4

Hadde nok endt opp med dei 50 mill. Og for å letta på min eigen samvittighet hadde eg tenkt at eg skulle jo hjelpe andre også med dei pengane... :p

Back
Topp