Dagbok

20+4!
Det ble en innholdsrik helg. Lørdag klokka 12 kom jeg hjem til egen stue, via en "murvegg", og fant Hogwarts. Babyshower med Harry Potter-tema! Det var utrolig hyggelig, selv om jeg er i dårlig form fremdeles. Jeg følte jeg ikke klarte å snakke så mye med alle som jeg gjerne skulle, men de visste jo at jeg fremdeles spyr, så jeg tror ingen følte seg oversett. Mange fine gaver, så nå er skuffen på badet full av det aller mest nødvendige til nyfødt. Mange vil nok tenke at uke 20 er for tidlig for babyshower, men jeg forstår dem godt, det er jo snart sommerferie og styr, og jeg er ikke hjemme så mye på denne årstiden. Gøy å se venner fra så ulike deler av livet mitt samla, og hyggelig at noen har lagt så mye innsats i å overraske meg!

Det er deilig å kjenne at Prikken sparker skikkelig noen ganger hver dag nå. Det er ikke mulig å kjenne på utsiden enda, men det gjør jo ingenting. Appen min forteller meg også at han vokser mye fortere nå, og snart er det levedyktig baby inni her! Nedtelling til 24 uker!

Milepæler for ukene fremover:
24 uker
100 dager igjen
3.trimester
UL i uke 29

Får ta dem i korte etapper, det føles fremdeles veldig lenge til 40+2!
 
21+4, og det er endelig maaai, og vååår, og sola skinner så varmt og godt at jeg helst bare vil være ute. Men det blir mest innetid likevel, dessverre.

Formen er jevnt litt bedre enn den har vært. Jeg er ikke så kvalm hele tiden. Jeg kaster opp fremdeles, men nå uten å gå og føle meg sjuk en time først. Mer behagelig, og samtidig litt upraktisk - det kommer så plutselig at jeg i dag ikke rakk å finne spyposen i bilen, og måtte bruke en halvtime på å vaske midtkonsoll før jobb. Typisk... Godt bilen ikke er ny...

Jeg er litt ambivalent i forhold til hva jeg kan kjøpe inn og gjøre klart allerede nå, og hva som bør vente. Jeg har jo vogna i boden, og litt smått jeg har fått i gaver, men det mangler en del basic. Er det for tidlig å kjøpe stellebord og madrass til senga? Bør jeg ha smokker og flasker liggende klart, sånn i tilfelle? Jeg må få sendt vognposen til rens, men er det litt tidlig? Når vasker man babytøyet sånn at det er helt klart? Jeg har masse tid i sommer til innkjøp og planlegging, så det er jo ikke noe å stresse med nå, men jeg ser jo at jeg er i ferd med å bli en av dem som skal være fysisk dårlig så godt som hele svangerskapet. Kanskje det er lurt å utnytte at jeg føler meg litt bedre akkurat nå, i tilfelle jeg stuper utfor igjen senere.

2 uker til neste legebesøk, og 3 til svangerskapskontroll. Gleder meg til å komme igang med kontrollene sånn ordentlig. Men at Prikken har det bra er jeg ikke i tvil om, han sparker tulling rundt i magen flere ganger hver dag. Det er jo ikke vondt, men jeg synes det er litt ubehagelig innimellom. Snodig å ha noen som lever inni sin egen kropp.
 
Jeg tror, at om jeg hadde vært deg, så hadde jeg begynt med alle de tingene du lister opp, så du heller kan ta det litt piano nå, enn å stresse som bare pokker senere. Man har jo ingen garanti heller for at baby kommer til termin akkurat, så kan være fint å ha endel sånt i orden før.
Ligger klærne nyvaska i en kommode er ikke det noe problem heller...
samme med madrassen, den blir ikke ødelagt av å ligge framme i fire måneder fremfor 2 liksom :D

Men spre det litt ut, så du ikke går i dørken igjen. Syns det er fint å høre at formen er bedre, hadde vært dumt om du stresser deg dårlig igjen senere :)
 
Jeg tror, at om jeg hadde vært deg, så hadde jeg begynt med alle de tingene du lister opp, så du heller kan ta det litt piano nå, enn å stresse som bare pokker senere. Man har jo ingen garanti heller for at baby kommer til termin akkurat, så kan være fint å ha endel sånt i orden før.
Ligger klærne nyvaska i en kommode er ikke det noe problem heller...
samme med madrassen, den blir ikke ødelagt av å ligge framme i fire måneder fremfor 2 liksom :D

Men spre det litt ut, så du ikke går i dørken igjen. Syns det er fint å høre at formen er bedre, hadde vært dumt om du stresser deg dårlig igjen senere :)

Tror bare jeg fremdeles lever litt i "det er for godt til å være sant"-bobla. Jeg er redd for å glede meg for mye, som om babyen bare plutselig skal være borte. Men du har jo helt rett, og jeg har et gavekort på babyshop jeg bør bruke før det går ut på dato. Tar en tur og kjøper madrass:)
 
Tror bare jeg fremdeles lever litt i "det er for godt til å være sant"-bobla. Jeg er redd for å glede meg for mye, som om babyen bare plutselig skal være borte. Men du har jo helt rett, og jeg har et gavekort på babyshop jeg bør bruke før det går ut på dato. Tar en tur og kjøper madrass:)
Jeg skjønner deg veldig godt jeg. Jeg er fortsatt redd for å jinxe det og tenker at ingenting er sikkert, men samtidig så nærmer vi oss tidspunktet hvor babyen kan overleve om den blir født med stormskritt (!!!!!)
Skulle man være så uheldig at den kommer for tidlig, så er det greit om de største tingene er på plass i det minste (prøver jeg å fortelle meg selv :p )
 
  • Liker
Reactions: TKW
Tror bare jeg fremdeles lever litt i "det er for godt til å være sant"-bobla. Jeg er redd for å glede meg for mye, som om babyen bare plutselig skal være borte. Men du har jo helt rett, og jeg har et gavekort på babyshop jeg bør bruke før det går ut på dato. Tar en tur og kjøper madrass:)
Er veldig i den bobla selv! Men helt enig med Tekopp! Gjør litt og litt når formen er god! Man vet aldri om det holder.
Jeg skal ta fram klærne og utstyret fra storebror for å gå gjennom de i helga, kanskje noe må vaskes eller vi trenger mer av noe.
Til førstemann hadde vi seng, vogn, klær, badebalje og stellebord klart i god tid. Mens smokk og flasker venta vi litt med.
Kos deg på shopping :happy:
 
  • Liker
Reactions: TKW
22+4, og vinteren er tilbake. I går rakk vi 3 årstider på ca 25 minutter, i dag måtte hundene tørke i bilen en time før de fikk komme inn etter tur.

Ikke mye å oppdatere... Kvalmen holder stand, og sørga for tom mage før jobb. Legetime igjen om en uke, hadde et håp om å kunne gå tilbake til 100% jobb da, men nå spøker det veldig kjenner jeg. Jeg blir så mye verre av å være sliten. Men kanskje 50% en stund... Fremdeles mange uker til jeg skal til Berlin på kurs, håper veldig at jeg er tilbake for fullt innen den tid, ellers blir det vanskelig med NAV og sykemelding.

Men jeg fikk da dratt meg ut og skaffa madrass til senga. Halvveis i klesryddeprosjektet også, og når soverommet er rydda skikkelig tror jeg bare jeg setter sammen senga og lar den stå. Klærne har jeg ikke vaska enda, men det står på planen.

Lillegutt sparker fint hver eneste dag. Opp og ned og på tvers. Innimellom får jeg veldig sug i magen, da tror jeg han snur seg helt rundt. Han virker sprek, og magen er blitt diger. Stor fare for at jeg blir en av dem som får spørsmål om det er to, eller om ikke jeg skal føde hvert øyeblikk... Om ikke annet synes det at jeg er gravid nå, jeg ser ikke bare litt tjukk ut lenger. Men jeg merker at kroppen er tung. Jeg er vant til å leve et hektisk og aktivt liv, gå lange turer og være i god form. Nå puster og peser jeg, det er ubehagelig å bøye seg for å knyte sko, og overhodet ingen trøst i å vite at det blir mye verre fremover. Får håpe været bedrer seg igjen snart, så det går an å gå lenger tur i rolig tempo.

Og i kategorien "andre tanker": Bare en drøy uke til den første magiske grensa på 24 uker. Jeg vet jo at det er alt for tidlig, men det er noe med å bli ansett som gravid og ikke gynekologi, skulle det skje noe... At de prøver å redde ham, liksom. Den uka skal jeg også på første "ordentlige" svangerskapskontroll, det gleder jeg meg til. Og i uke 29 skal jeg på ny ultralyd, rett før jeg må på det dumme kurset. Det går egentlig ganske fort fremover. Nærmer seg 3.trimester, og derfra er det kort vei til høygravid og baby på magen. Mamma strikker hentesett i hvitt og grønt. Det er dødsfint <3
 
Jeg synes tiden flyr, jeg! Tenk at du er så langt på vei :D Det er veldig godt å passere 24 uker. [emoji173] Innmari dust den kvalmen din er da, men krysser fortsatt fingrene for at den slipper taket veldig snart.
 
Jeg synes tiden flyr, jeg! Tenk at du er så langt på vei :D Det er veldig godt å passere 24 uker. [emoji173] Innmari dust den kvalmen din er da, men krysser fortsatt fingrene for at den slipper taket veldig snart.

Det går jo faktisk ganske fort! Jeg husker jo du var 12 uker på vei, og at jeg fremdeles pendla mellom gyn og Danmark, og tenkte at det skulle et mirakel til for at dette skulle bli noe av. Det føles som er lite øyeblikk siden. Det er kanskje fordi man har vært "mentalt gravid" så lenge, at 9 måneder blir veldig kort? 11.mai i dag, nøyaktig 4 måneder til termin. 11.september, det var jo også en dato... Men det er i det minste lett å huske :p
 
Det går jo faktisk ganske fort! Jeg husker jo du var 12 uker på vei, og at jeg fremdeles pendla mellom gyn og Danmark, og tenkte at det skulle et mirakel til for at dette skulle bli noe av. Det føles som er lite øyeblikk siden. Det er kanskje fordi man har vært "mentalt gravid" så lenge, at 9 måneder blir veldig kort? 11.mai i dag, nøyaktig 4 måneder til termin. 11.september, det var jo også en dato... Men det er i det minste lett å huske :p

Ja, jeg ble egentlig ganske overraska over hvor fort jeg følte svangerskapet gikk. 9 mnd i den store sammenhengen blir jo egentlig ikke så lenge. Med mine lange sykluser, kunne det være 4-5 prøveperioder, det. Haha. (Og med IVF enda færre selvfølgelig.) Hurra for nøyaktig 4 mnd igjen til termin! [emoji122] Godt å få noe positivt å klistre til den datoen [emoji173] :D
 
  • Liker
Reactions: TKW
23+5, glemte helt å oppdatere i går, mellom pølser og kaker. Egentlig var det en veldig stille dag, jeg har stort sett bare vært hjemme, men det ble veldig hyggelig likevel.

Nå sitter jeg med husets foreløpig yngstemann på fanget på kontoret. Yngste tispa ble sterilisert på mandag, og er i dårlig form. Jeg synes synd på henne, men det blir godt på sikt. Hun har hatt de kullene hun skal ha, jeg har en fin hannhund etter henne, og hun plages så veldig med hormonelle forandringer både før, under og etter hver løpetid. Nå skal hun bare være kosehund alle sine dager. Jeg er veldig spent på hvordan hun reagerer på å få baby i hus. Hun sitter på fanget nesten hele tiden, og er fryktelig avhengig av meg. Men hun har aldri vist sjalusi ovenfor andre dyr eller mennesker, så jeg tror jo at det skal gå bra. Det blir bare en overgang for henne. Den store er jeg ikke bekymra for, hun er superglad i barn, og kommer til å elske det nye lille flokkmedlemmet sitt. Og det blir fint å gå lange trilleturer med dem.

Hva Prikken angår så er han blitt betydelig sterkere den siste uka. Nå kjenner jeg ham godt utenpå magen, flere ganger om dagen. Stort sett på høyre side, men nå har han visst snudd seg, for i dag er det venstre som gjelder. Om om bare to dager bikker vi over den magiske 24-grensa. Jeg håper og tror at han skal være i magen i mange uker til, men det er noe med å vite at de vil gjøre alt de kan for ham hvis han skulle finne på å komme tidlig.

NÅ vil jeg tørre å si at kvalmen er blitt bedre. Jeg er stadig dårlig om morgenen, men det er virkelig ikke så galt som det har vært. Og utover dagen går det nesten helt fint. Litt trøttere igjen, sånn som jeg var i begynnelsen, men hos legen på tirsdag ba jeg om 50% sykemelding i stedet for 75%, og bare i to uker fremover (og det er jo masse fri disse ukene). Så skal jeg ned på 25% i to uker, og så håper og tror jeg at jeg er friskmeldt frem til permisjon! For en lykke!! Jeg har så mye jeg bør få unna på jobb før jeg forsvinner ut et helt år, inkludert å skrive en hel artikkel så den kan sendes til gjennomlesing. Nå føles august plutselig veldig nært, jeg har tre uker ferie og en uke på kurs før det. Puh. Jeg får samle alt jeg kan av materiale nå, og håpe at formen er så god at jeg kan skrive litt de ukene jeg ikke sitter her.

Også er det bare 6 dager til kontroll hos jordmor! Jeg gleder meg! Vekta har nådd 76kg, mot mine 60 for ett år siden og 65 da jeg ble gravid (jeg la på meg mye under hormonbehandlingene i høst). 11 (16) kg opp selv om jeg har spydd så mye, altså. Puh, spent på hvor dette ender!
 
25+4!
Forrige uke gikk så fort at jeg aldri rakk å skrive noe innlegg. Men vi kom oss da til 24! Og nå har vi snart pusha to uker til. Den lille fyren i magen sparker og danser hver dag, og gir tydelig beskjed om at han er der inne. Noe mønster har jeg ikke klart å merke meg, men så lenge jeg kjenner ham hver dag er jeg fornøyd. Han sparker tilbake hvis jeg dytter på magen (når han er våken, vel og merke). Nå er det også så det både kan kjennes utenpå og så det synes godt innimellom. Det ser helt snodig ut, når magen plutselig hopper. Jordmorkontrollen forrige uke viste ingenting unormalt, han vokser som han skal, og hjertelyden var fin. Prøvene mine var også fine, men jeg må ha påfyll med rubellavaksine i barsel. Egentlig synes jeg det er litt rart, for den er jo testa "hundre" ganger de siste årene med forsøk, og har alltid vært innafor. Men, men, det er jo ikke farlig med en boost, jeg er vaksinert mot mer eller mindre alt man kan pådra seg av rare sykdommer her i verden.

25% sykemelding funka dårlig. Prøvde meg på 6timersdager, og ble helt grønn igjen. 4 får jeg til, så jeg fortsetter med 50% i noen uker til, før vi igjen prøver å trappe ned. Jeg MÅ være friskmeldt før det kurset i Berlin... 4 uker igjen. Begynner å kjenne at jeg er litt svett for det, både fordi det er snakk om mye penger (jobben sitt problem, men likevel), og fordi jeg virkelig bør klare å få det kurset i orden før permisjonen, ellers får jeg ikke tatt det før om to år, og da bør jeg ha kommet mye lenger på graden min. Huff, jeg får håpe på mirakler... For jada, jeg spyr fremdeles. Men det ER bedre enn det var, det er ikke snakk om daglig lenger. Jeg er trøttere igjen nå, og sover veldig dårlig om nettene, men kvalmen er ikke så dominerende tross alt. Det går voldsomt med rare drømmer, mareritt og hetetokter på natterstid, så når kvelden kommer sovner jeg før 8. Men det er greit, det plager ingen.

Nå kommer de små høydepunktene på rekke og rad fremover:
- 100 dager igjen, om bare tre dager
- 28+0, 3.trimester og ny jordmorkontroll
- 28+5, ultralyd
- 30+0, ferdig med Berlintur
- 32+0 - jordmor
- 34+4 - høygravid

Alt sammen er innafor de neste 10 ukene. Det føles absurd, jeg synes tida bare raser avgårde nå. Det er under 12 uker til jeg starter permisjon, og før det har jeg tre uker ferie (hvis ikke jeg fremdeles er sykemeldt, da...) Snart i mål? Litt tidlig å juble, men nå er lillegutt snart så stor at jeg vet han har gode odds på utsida, skulle han slutte å trives på innsida. Jeg gleder meg så veldig til å se ham!
 
Har du ikke mulighet til å dra på kurset selv om du er delvis sykemeldt? Bare ignorere sykemeldinga og peise på? Og heller ta ut hele uka etterpå som sykemelding for å komme deg?
 
Har du ikke mulighet til å dra på kurset selv om du er delvis sykemeldt? Bare ignorere sykemeldinga og peise på? Og heller ta ut hele uka etterpå som sykemelding for å komme deg?

Jo, men da er jeg helt avhengig av at NAV ikke finner det ut tror jeg? Man skal vel ikke reise utenlands med sykemelding. Evnt søke NAV på forhånd? Jeg er jammen ikke sikker...
 
Jo, men da er jeg helt avhengig av at NAV ikke finner det ut tror jeg? Man skal vel ikke reise utenlands med sykemelding. Evnt søke NAV på forhånd? Jeg er jammen ikke sikker...
Jeg søkte NAV på forhånd da vi skulle på ferie til utlandet (selv om det egentlig ikke er lov til å ta ferie når man er delvis sykmeldt som jeg var da), og det gikk helt fint :) Jeg tror ikke jeg trengte å skrive hva utenlandsturen gjaldt.
 
Jeg søkte NAV på forhånd da vi skulle på ferie til utlandet (selv om det egentlig ikke er lov til å ta ferie når man er delvis sykmeldt som jeg var da), og det gikk helt fint :) Jeg tror ikke jeg trengte å skrive hva utenlandsturen gjaldt.

Jeg får prøve å sende en søknad da, så kanskje det går i orden! Og hvis ikke får jeg be om friskmelding akkurat den uka...
 
Jeg får prøve å sende en søknad da, så kanskje det går i orden! Og hvis ikke får jeg be om friskmelding akkurat den uka...
Krysser fingrene for at det blir ei bra løsning på det :)
 
  • Liker
Reactions: TKW
Du drar jo til utlandet for jobbens del, er jo ikke som at du ligger å deiger deg på en strand på nav sin regning :) Så tror det går fint å reise selvom du er sykemeldt.
 
  • Liker
Reactions: TKW
Du drar jo til utlandet for jobbens del, er jo ikke som at du ligger å deiger deg på en strand på nav sin regning :) Så tror det går fint å reise selvom du er sykemeldt.

Sendte en søknad til nav i går, så håper jeg det går i orden:)
 
26+4, og under 100 dager til termin. Kvalmen er stadig litt bedre, selv om den kommer i bølger fremdeles. Sliten og sulten fungerer ikke, da blir jeg dårlig. Så det går sakte, og med mange små måltider. Da har jeg kontroll, sånn relativt. Men ryggen er vond. Ikke hele tiden, men når jeg sitter lenge stille verker det. Jeg er alt for dårlig til å sitte ordentlig. Det blir fremoverlent og med dårlig holdning, og da blir ryggen helt ubrukelig. Bør vite bedre, bør klare å gjøre noe med det! Men jeg er rett og slett blitt skikkelig tung. 17kg opp. Målet har hele tiden vært å ikke overstige 20. Vi får se...

Men baby koser seg. Det sparker, vrir og hikker i magen, innimellom så mye at det er ubehagelig. Særlig når han finner det for godt å kjøre beina ned i bekkenet mitt. På den ene siden er det litt vondt, når han treffer enkelte punkter, og på den andre siden tisser jeg på meg litt hver gang han treffer blæra. Ny erfaring... Jeg kan ofte både se og kjenne sparkene godt på utsiden, og både mamma og lillesøster har fått kjenne. Det er stor stas.

Denne uka fikk jeg endelig tatt meg sammen og gjort unna litt forberedelser. Soverommet er rydda, og sprinkelsenga satt opp. Madrassen ligger og lufter seg. Dyner til seng og vogn er vaska, det er også alle de minste klærne, håndkler, kluter og tepper. Jeg innså brått at jeg ikke har tenkt på å kjøpe laken, så det må jeg få gjort. Bleier og smokker ligger på badet, så det aller meste ligger klart så vi skal overleve de første dagene hjemme. Tidlig ute? Mulig... men da er det i allefall i orden. Litt sjokkert over størrelsen på de minste bodyene etter vask, spent på om de passer i det heletatt. Er han litt god og rund så spørs det! Jaja, det får vi ta når det kommer. Neste på lista er stellebord. Bilstolen får jeg i løpet av sommeren, den lånes av en venninne. Full kontroll! På en måte... eller i allefall litt... [emoji15][emoji85] pakker vel fødebagen i midten av juli [emoji23]
 
Back
Topp