Dag 2

Vinterbarn16

Gift med forumet
Februarlykke 2016
It's gonna be May 2019
På overtid, og plutselig dukker det opp hvor enn jeg ser hvor sløve Norge er med igangsetting osv. Har ikke lest noen av artiklene for å skåne meg selv, men blir jo litt bekymret alikevell. Skal til legen i morgen, og tenker å nevne det for henne, men det er vel ikke mye hun kan gjøre for å få fortgang, tviler på at hun stripper, da jeg ikke akkurat har følelsen av at hun har jobbet så veldig mye med gravide tidligere. Har fått overtidskontroll om en uke, altså 9 dager på overtid, men vet ikke om jeg tørr å vente så lenge, og det har ingenting med at jeg er utålmodig å gjøre lenger! Vet at det er rett rundt hjørnet uansett, men er redd for livet til lille! Noen tips til hva jeg kan be legen om eventuelt? Vi har hatt sex hver dag, har gått masse og kjørt på humpeveier, spist havregrøt med masse kanel, og nå er jeg snart truende til å prøve lakserolje også

Jeg var inne hos lege i går og spurte om henne kunne kjenne om det var noe åpning og evt strippe hvis det var noe åpning. Men hun ville ikke strippe meg og det var heller ingen åpning så hun kunne ikke gjort det uansett... Fått time til overtidskontroll på tirsdag så føler med deg.
Utrolig kjedelig å vente -.-

Har hørt at alle disse kjerringrådene (som feks sex) kun fungerer om man allerede er litt moden. Så du kan jo be legen din om å sjekke om du er moden, så vet du om det er noe du kan gjøre :)

Er selv på dag nr 10 på overtid og ble satt igang med ballong i går. Fortsatt ikke noe action her.

Har hørt at alle disse kjerringrådene (som feks sex) kun fungerer om man allerede er litt moden. Så du kan jo be legen din om å sjekke om du er moden, så vet du om det er noe du kan gjøre :)

Er selv på dag nr 10 på overtid og ble satt igang med ballong i går. Fortsatt ikke noe action her.
Åh, håper det skjer noe for deg snart da, kjedelig å gå så langt over. Kan spørre om hun kan sjekke det da ja, så får vi se, håper ting starter av seg selv her snart :D

Gikk 11 dager over med førstemann i 2012. Gikk mye tur og hadde sex, ingenting hjalp før dag 10, da var det sex som startet det hele :p
Jeg var ikke særlig bekymret da jeg kjente daglig liv og formen var fin. Men vil ikke gå 11 dager over igjen.
Plutselig skjer det.
Jeg ble strippet i går, og er moden men ingenting som skjer her :(

Legen min sa at nye retningslinjer i Norge sier at man ikke skal bli satt i gang senere enn 10 dager på overtid. Da forskere har funnet at noen barn tar skade på dag 12-14. Og det er umulig å forutsi hvem som kan bli skadet eller ikke.
Jeg tenker som deg og skal gjøre alt i min makt for å bli satt i gang innen dag 10 om mulig!

Legen min sa at nye retningslinjer i Norge sier at man ikke skal bli satt i gang senere enn 10 dager på overtid. Da forskere har funnet at noen barn tar skade på dag 12-14. Og det er umulig å forutsi hvem som kan bli skadet eller ikke.
Jeg tenker som deg og skal gjøre alt i min makt for å bli satt i gang innen dag 10 om mulig!
Ja, jeg stoler på at jeg er i de beste hender, men er alikevell litt urolig, vil ikke miste han nå. Det er mindre liv enn tidligere, men samme som da jeg var innlagt i helga og de tok CTG 2 ganger i løpet av dagen, og da var alt fint, og jeg kjenner jo liv, det er bare litt svakere og kortere intervaller enn tidligere. Jeg har lest alt for mange skrekkhistorier om barn som dør på overtid, og vil virkelig ikke at det skal skje, men det er vel ikke grunnlag nok til at de vil gjøre noe for å fremskynde det, da jeg bare er 2 dager over

Er også 2 dager over, var på kontroll i går på føden og jm strippet meg,og har hatt små vonde, men uregelmessige tak.
Jeg kjenner jeg også bekymrer meg mer og mer for vær dag jeg går overtid. Har fått overtidskontroll den 23, 8 dager overtid. Men jm håpte og trodde ikke jeg ble å bruke den.

Jeg var også veldig bekymret for dette forrige gang. Jeg fikk overtidskontroll 9 dager over termin og synes det var altfor langt over. Ringte til KK i Bergen, men pga det var midt på sommeren hadde de ikke kapasitet til å ta meg inn tidligere. Heldigvis fikk jeg aldri bruk for den timen. Jenta kom 6 dager over termindato:)
Grunnen til at jeg engstet meg da var pga mamma gikk 18 (!!) dager over med meg. Legen ga mamma "ny termindato" da den opprinngelige datoen nærmet seg pga jeg var så liten. Det endte nesten med katastrofe for både meg og henne. Heldigvis tror jeg dette er svææært sjelden! Har aldri hørt om lignende fra andre...

Jeg kjenner at jeg er engstelig, og på grenseland til å bli irritert over at man ikke kan bli satt i gang tidligere. Skal på overtidskontroll på mandag (ei uke etter termin). Jeg prøvde å få time nå på fredag, men fikk til svar at det er lege/jordmor som må be om time på fredag, ellers må jeg vente til mandag. Jeg synes at helga er så lang å vente :-/ Har mistet trua på at det skjer noe som helst før overtidskontrollen. Man er jo naturligvis veldig redd for at noe skal gå galt i mellomtiden.. Kjenner at jeg blir kvalm av å tenke på alt som kan gå galt...

Jeg kjenner at jeg er engstelig, og på grenseland til å bli irritert over at man ikke kan bli satt i gang tidligere. Skal på overtidskontroll på mandag (ei uke etter termin). Jeg prøvde å få time nå på fredag, men fikk til svar at det er lege/jordmor som må be om time på fredag, ellers må jeg vente til mandag. Jeg synes at helga er så lang å vente :-/ Har mistet trua på at det skjer noe som helst før overtidskontrollen. Man er jo naturligvis veldig redd for at noe skal gå galt i mellomtiden.. Kjenner at jeg blir kvalm av å tenke på alt som kan gå galt...
Er veldig engstelig selv, og tenker da særlig med tanke på at jeg heller ikke har hatt noen tegn til at fødselen er nært forestående, jeg vet jo at ikke 3 dager over er mye, men er alikevell redd nå. Håper legen tar meg på alvor, hun pleier det, men det er vel kanskje værre med føden, skjønner man ikke har krav på noe, men jeg har en veldig dårlig følelse, og orker ikke tanken på at det skal skje noe nå :(

Hei - sniker fra september, hadde en februarspire på gang i sommer som det gikk dårlig med, derfor følger jeg litt med her inne innimellom.

Norge har satt en ganske restriktiv grense på at fødsler igangsettes senest 11 dager etter termin. Vi skal ikke mange åra tilbake før det ikke ble ansett som å være over termin før man var 14 dager over, og tiltak ikke ble vurdert før da. Å bli født 11 dager etter termin er akkurat like normalt og sunt og lite farlig som å bli født 11 dager før termin (noe de færreste ser på som problemfylt). Det er gode grunner til at legene ønsker å gi kroppen en sjanse til å komme i gang av seg selv. Det er god oppfølging i dag, så jeg ville prøvd å "snu" tankegangen litt. Norge er ikke sløve med igangsetting, mange babyer er faktisk ikke helt klare før flere dager etter termin. Så lenge alt står bra til med mor og barn er det ikke farlig å vente, det er tvert i mot bedre både for babyen og med tanke på fødselen! Jeg skjønner at man kan være engstelig, men det virker ikke som alle helt forstår dette med termin, rett og slett. Man er akkurat like mye "på overtid" to dager etter termin, som man er "for tidlig" to dager før.

Jeg ble satt i gang 11 dager over, og fødte 14 dager over termin. Alt var bra med både mor og barn, ingen tegn til overtidighet hos barnet, og de sa at det ikke hadde vært noen problem å gå lenger. Det var kun retningslinjene som tilsa igangsetting. Det er nødvendig og en god ting når det trengs, og det finnes flere tilstander hvor igangsetting tidligere enn 11 dager over er det beste, men det er og gode grunner til at man ikke bare kjører på med igangsetting for alle på termindagen. Svangerskapslengde er rett og slett ganske variabel fra kvinne til kvinne. Håper dere klarer å stole på kroppen og på lege / jordmor - og at dere blir hørt og møtt på en god måte mtp bekymringene, de er ikke gode å gå med. Det er jo forståelig om man er ganske utålmodig i dagene etter termin også. Masse lykke til, det er uansett ikke lenge igjen nå!

Hei - sniker fra september, hadde en februarspire på gang i sommer som det gikk dårlig med, derfor følger jeg litt med her inne innimellom.

Norge har satt en ganske restriktiv grense på at fødsler igangsettes senest 11 dager etter termin. Vi skal ikke mange åra tilbake før det ikke ble ansett som å være over termin før man var 14 dager over, og tiltak ikke ble vurdert før da. Å bli født 11 dager etter termin er akkurat like normalt og sunt og lite farlig som å bli født 11 dager før termin (noe de færreste ser på som problemfylt). Det er gode grunner til at legene ønsker å gi kroppen en sjanse til å komme i gang av seg selv. Det er god oppfølging i dag, så jeg ville prøvd å "snu" tankegangen litt. Norge er ikke sløve med igangsetting, mange babyer er faktisk ikke helt klare før flere dager etter termin. Så lenge alt står bra til med mor og barn er det ikke farlig å vente, det er tvert i mot bedre både for babyen og med tanke på fødselen! Jeg skjønner at man kan være engstelig, men det virker ikke som alle helt forstår dette med termin, rett og slett. Man er akkurat like mye "på overtid" to dager etter termin, som man er "for tidlig" to dager før.

Jeg ble satt i gang 11 dager over, og fødte 14 dager over termin. Alt var bra med både mor og barn, ingen tegn til overtidighet hos barnet, og de sa at det ikke hadde vært noen problem å gå lenger. Det var kun retningslinjene som tilsa igangsetting. Det er nødvendig og en god ting når det trengs, og det finnes flere tilstander hvor igangsetting tidligere enn 11 dager over er det beste, men det er og gode grunner til at man ikke bare kjører på med igangsetting for alle på termindagen. Svangerskapslengde er rett og slett ganske variabel fra kvinne til kvinne. Håper dere klarer å stole på kroppen og på lege / jordmor - og at dere blir hørt og møtt på en god måte mtp bekymringene, de er ikke gode å gå med. Det er jo forståelig om man er ganske utålmodig i dagene etter termin også. Masse lykke til, det er uansett ikke lenge igjen nå!
Jeg skjønner at de venter av god grunn, det beste og det jeg ønsker mest er at det skal starte av seg selv, men er så fryktelig bekymret for dødfødsel, jeg vet det er like normalt, og at legene vet hva de gjør, men det hjelper ikke så mye på tankegangen akkurat nå, er ikke spesielt utålmodig lenger heller, i grunn bare redd at det skal skje noe galt :( prøver å ikke overtenke, men det er ikke så lett. Legen sa at om jeg skulle merke det minste tegn til forandring så skulle jeg ta kontakt, for det er ikke godt å gå å være så bekymret. Og det hjelper jo litt, men alikevell, får håpe det ikke lar vente på seg så mye lenger nå

Jeg skjønner at de venter av god grunn, det beste og det jeg ønsker mest er at det skal starte av seg selv, men er så fryktelig bekymret for dødfødsel, jeg vet det er like normalt, og at legene vet hva de gjør, men det hjelper ikke så mye på tankegangen akkurat nå, er ikke spesielt utålmodig lenger heller, i grunn bare redd at det skal skje noe galt :( prøver å ikke overtenke, men det er ikke så lett. Legen sa at om jeg skulle merke det minste tegn til forandring så skulle jeg ta kontakt, for det er ikke godt å gå å være så bekymret. Og det hjelper jo litt, men alikevell, får håpe det ikke lar vente på seg så mye lenger nå

Jeg forstår deg godt! Jeg og følte på at det var MITT ansvar å følge med og legge merke til forandringer i de dagene på overtid. Blir ganske sensitiv da! Men, med min erfaring fra sist, er jeg mye tryggere nå. Jeg klarer å stole på vurderingene og marginene. Regner med å gå en stund over igjen om denne spira sitter, mamma fødte også sine to barn 14 dager over. Da, på 80-tallet, var det ingen som brukte begrepet overtid før fra 14 dager over termin, og det ble ansett som helt normalt å gå 42 uker. Hun var ikke bekymra i det hele tatt.

Kanskje det er en idé å be om å få prate (ordentlig) med jordmor eller noen på føden om frykten? Det er en del av fødselsomsorgen å ta vare på mor i en sårbar tid. Min erfaring er at treffer du på rette menneske, som ser deg og møter deg der du er, så kan en god samtale løsne på mye. Kanskje lage en plan sammen om dagene framover.

Takk for ideen Maje-mor. Tror jeg skal ta en telefon til jordmor i morgen, i alle fall for å få luftet tankene mine. Hun har sikkert noen gode betryggende ord å komme med :)

Back
Topp