Hageblomsten

Forelsket i forumet
Har dårlig samvittighet for hvordan ettermiddagene blir tilbrakt i hverdagen.
Når vi kommer hjem, er både jeg og pappaen forholdsvis slitne, så TV-en slås som regel på så fort vi er inne døra.
Som regel har vesla nok energi etter barnehagen til å leke, og hun vil så gjerne at vi er med i leken. Det er jo forståelig, men vi har rett og slett ikke energi nok. I tillegg går det gjerne i ett med middagslaging, kveldsstell og legging, så jeg opplever at tiden blir så knapp.

Hvordan er deres ettermiddager i hverdagen? Klarer dere å leke / sysselsette barna, eller blir det gjerne rolig TV-titting?
 
Blir mye iPad på unga etter skole og bhg. De er slitne og vi er slitne. Prøver å finne på noe etter middag, men det blir det litt så som så med. Ingen av unga er interessert i å gå ut. Ikke før vinteren er over.
 
Vi har med vår på middagslagingen og annet husarbeid som må gjøres, og det er egentlig det beste han vet. Har gjort det sånn siden han begynte i bhg ved 1,5 år. Før der satt han gjerne på ryggen min mens jeg lagde middag. Har en samboer som jobber flere ettermiddager/kvelder så er ofte alene akkurat når middagen skal lages.

Vi ser 20-30 min barne-TV etter middag, og da sitter jeg også bare på røva og slapper av.
Etter det blir det eventuelt litt leking også kveldsstell. Han vil ofte ha oss med på leking ja, og det er ikke så rart. Barn bearbeider hele dagen gjennom lek, og trenger derfor ofte samspillet med foreldrene for å gjøre det. Men det er klart at man ikke orker å holde på med det HELE tiden. Nå er min 3 år så kanskje litt eldre enn din og vi må øve på at han leker selvstendig. Men gjør ikke det etter bhg, for da er han sliten og roer seg ned med å leke med oss.

Finn ut hvilke leker du synes er litt morsommere å leke selv. Jeg må bare si at jeg hater å leke med biler, gjør det litt altså siden jeg har en sønn som naturlig nok er interessert i å leke med biler. Men synes selv duplo eller tog er morsommere å gjøre så jeg tar heller initiativ til det. Er jeg veldig sliten selv oppmuntrer jeg heller til bøker, for da kan jeg sitte i sofaen :p Jeg synes også rollelek med bamser eller dukker er litt festligere, så det leker vi også.

Om man har alle barnets leker tilgjengelig, anbefaler jeg å rydde bort en stor del. Har man en ettermiddag hvor energien bare er helt borte, kan man finne frem noe som ikke har vært brukt på lenge, også er den lille sannsynligvis underholdt litt av seg selv en stund. Og om dere er to stykk hjemme hver ettermiddag, kan dere jo lage avtale om hvem som skal slappe av og hvem som skal leke. Det er altså om du vil ha mindre TV på da, jeg skal ikke legge meg oppi hva som er riktig mengde TV for dere :)
 
Te selskap og slikt kan man også gjøre halveis i søvne foran TVen. Selv lager min gutt på 15 måneder mat ved siden av oss når vi lager mat. Han henter seg noen kasseroller og øser også kokkelerer han ved siden av oss. Etterhvert vil han nok få delta mer med selve maten. Men pr nå så puttes alt i munnen om det er spiselig eller ikke. Og tenker at om jeg skal få i han mat så kan han ikke få tilgang til spiselige ting før middag. Ofte holder det jo også at man bare sitter på gulvet sammen med barnet og snakker når man blir snakket til.
 
Vi skiller oss nok litt ut for her kommer ikke tv-en på før Barne-TV. De ser to korte tegnefilmer på ca 20 min til sammen etter kveldsmat. Det gjelder både hverdag og helg. Kun ved sykdom settes den på før. Ikke alltid vi leker sammen med de, men vi sitter alltid ned på gulvet sammen med de. Hvis de bygger lego så bygger vi også litt. Er også med på å bygge togbane (når den er ferdig då kjører ungene, mens vi ser på og prater sammen). Hvis en vil pusle, perle o.l så deler vi oss og en sitter på gulver og den andre ved bordet. Ellers blir det mye god mat som de små lager til oss og vi leser bøker.

Når temperaturen er en del mildere enn nå går vi ofte ut i Hagen etter middag.
 
Kjenner meg igjen i dette!

Her er det som regel slik at alle tre er ganske slitne etter jobb/bhg. Når hun var ganske liten og trengte å legge seg tidlig hadde jeg veldig dårlig samvittighet for da rakk vi ofte ikke mer enn å få i oss middag så rett i seng.

Nå er jenta mi 2 år og 4 mnd og legger seg i litt ulike tider alt etter om hun har sovet dagsdubb o bhg eller ikke men holder gjerne ut til kl 20 de fleste dager, det gir oss nå rom til å spise middag, slappe av en stund på sofaen forran tven pg derretter litt lek og aktivitet før sengetid. Ofte har vi ikke energi til å gjøre de slitsomme tingene o hverdagene men snuppa vår har blitt veldig glad i aktiviteter som fint kan gjøres med kjøkkenbordet, leke med playdough, perle, tegne/male ,legge puslespill . så da får vi ofte gjort noe bort fra tv skjermen uten at vi voksne blir helt ødelagt av det, i hverdagen prioriterer vi å tilbringe tiden hun er våken sammen med henne, så løper vi rundt å fullfører husarbeid etter hun har lagt seg:)
 
Back
Topp