da va julebaksten over og forberedelser

EJ&AS

Gift med forumet
har fått ferdi rundstykker grove ( fine har mamma bakt til meg;D ), risboller, kokosmakroner,
kvern(sprut)kjeks, vinerstenger og så har jeg kjøpt pepperkaker og kromkaker..

Mangler bare ei kake til jul og ei til nyttår, så er ALT av bakst i orden.
og rullen da, men den ligger i lake nå, å skal kokes på søndag...:D

har også bare å få sendt julegavene jeg har gjort ferdig. også få frem noen nisser..
Og til sist treet.. ( til neste helg da )

så er det bare å nyyyyyte;D

Så effektiv du har vært [:)]

Jeg har bakt kakemenn og pepperkaker, så kom nabokona innom med kromkaker til oss [:D] ellers er kalkunen ferdig stekt, oppskåret og lagt i fryseboksen. Så da er det bare å handle inn grønnsaker til jul.

Får se om jeg baker noen flere julekaker imorgen. Treet kommer vi nok til å kjøpe neste helg tenker jeg. så er det bare litt pynting som gjenstår. Har hengt opp julegardiner og lagt på noen røde duker, men venter litt med å sette frem nisser og slikt.

ORIGINAL: babyT

Så effektiv du har vært [:)]

Jeg har bakt kakemenn og pepperkaker, så kom nabokona innom med kromkaker til oss [:D] ellers er kalkunen ferdig stekt, oppskåret og lagt i fryseboksen. Så da er det bare å handle inn grønnsaker til jul.

Får se om jeg baker noen flere julekaker imorgen. Treet kommer vi nok til å kjøpe neste helg tenker jeg. så er det bare litt pynting som gjenstår. Har hengt opp julegardiner og lagt på noen røde duker, men venter litt med å sette frem nisser og slikt.

venter også litt til med den pyntinga..
men duh, har dere kalkun på julaften?!
Hvorfor steker dere den nå da?!

den som er så god nystekt;D

Har kalkun på julaften vi, men 100 tusen ulike tilbehør...*blæh*

Har kakun på julaften, ja. Kalkuna er like god om den har ligget litt i fryseboksen [;)]

Foreldrene mine har alltid gjort det slik fordi det er så enkelt. Man slipper å stå timevis på kjøkkenet på julaften, og så er det lettest å skjære kalkuna når den er kald. Da blir stykkene finere. Har lagt de fineste bryststykkene i aluminiumsfolie i frysen, så er det bare å ta dem opp på kvelden lille julaften. Julaften åpner jeg bare folien litt og legger en liten smørklatt på, før kalkuna varmes i ovnen mens grønnsakene koker. Sausen er også laget klar. Den lager vi av kraften + 1/2 l fløte og 1/2 l kulturmelk som blandes to uker før sausen skal lages (settes surt som det heter).

så greit da:D
Kanskje jeg skal ta det som et tips..
Vi lager altid kalkunen på nyttårsaften å skjærer den opp.. men det er jo såååå tungvindt å skal gjøre alt den dagen. ikke kan vi gå i fakkeltog og ikke kan vi slappe av, for d e matlaging fra tidlig morgen:D

Vi har altid begge familiene på kalkun den dagen..

Julaften MÅ jeg ha pinnekjøtt og ribbe..

Skal dere ha familien din der eller er dere alene?

Hjelpe meg!!!
Du er god..
Har bakt kakemenn og sverger på at jeg aldri vil bake igjen i år!!! Er nesten senge liggende...[:'(]
Like ikke den "pefekte mammen som står og baker, smile og er glad hele tiden"
Tenke jeg får høre det jah... "har du ikke bakt il jul"

#((&&%&/Q/&%%/&/"(W&!¤#¤"¤"#&/=?=(/&%¤

ORIGINAL: Bssbk

Hjelpe meg!!!
Du er god..
Har bakt kakemenn og sverger på at jeg aldri vil bake igjen i år!!! Er nesten senge liggende...[:'(]
Like ikke den "pefekte mammen som står og baker, smile og er glad hele tiden"
Tenke jeg får høre det jah... "har du ikke bakt il jul"

#((&&%&/Q/&%%/&/"(W&!¤#¤"¤"#&/=?=(/&%¤

hehe..
noe måtte jeg kjøpe for at jeg rett og slett ikke gadd bake..
Risboller er jo ingen kunst og heller ikke vinerstenger.. Mamma laga kvernkjeks deigen i går, så vi var bare å "mata" den opp idag, og stekte den..:D
og rundstykkene tok heller ikke lange tiden..
laget meg 50 grove og fikk 30 fine av mamma:D
Så vi er 2 stk og har 80 rundstykker nesten.. så her klarer vi oss jammen godt..

har vært heldig med formen, er vel bare derfor jeg gjør det:P

hadde aldri gidda om jeg va dårlig;P

Vi får besøk av en kamerat av oss. Blir bare oss tre. Foreldrene mine var her en tur nå nettopp, og hans foreldre driver hunde- og kattepensjonat, så de kan ikke bare reise. Blir 3. gang vi feirer jul her alene. Egentlig ganske koselig. Er jo annerledes enn hvertfall jeg er vant med, men i år blir jo siste jula. Neste år har han fri, så da kommer vi vel til å reise sørover til jul.

Kan anbefale deg å steke kalkuna på forhånd. Jeg langtidssteker den. Blir utrolig saftig og god [:)] 

Tiner den i kjøleskap (tar 2-3 døgn), så binder jeg den opp og gnir den inn med salt og pepper før jeg fyller den med eplebåter og legger baconskiver over. Kalkunen settes på rist over vannbad (har innholdet i den lille posen oppi vannbadet for å lage god kraft). Så steker jeg kalkunen på 200 grader i 20 min før jeg skrur ned til 90 grader. Slik står den til til temperaturen inni er 70 grader (bruker steketermometer). Underveis kan det være lurt å helle på mer vann slik at man får masse kraft. Så er det bare å ta kalkuna ut og la den stå til den er kald før man skjærer den opp og fordeler kjøttet i pakker av aluminiumsfolie.

Kraften kan enten fryses eller man kan lage sausen ferdig og så fryse den. I år er sausen også ferdiglaga nå og putta i frysen. Lager den ved å koke opp kraften og spe den med vann, så har man oppi det "sure" (1/2 l fløte og 1/2 l kulturmelk som har stått blanda i to uker), litt meljevning, salt og bittelitt sukkerkulør for å få ekstra fin farge. Skal bli over 2 l saus av dette, så det holder jo ei stund.

Med denne fremgangsmåten har vi hvertfall alltid fått saftig og god kalkun [:)]

hvor lenge steker du da?
Må nok ha en 6 kg kalkun vi blir mange..pensler du med smør og sitron innimellom også..
står den over natta da i ovnen eller?
Skjærer du av lårene da eller - de trenger jo lengre steketid, ellers så blir de mer tørre enn brystne..
OG denne surningen - er det greit for gravide å spise?![8|]

Væffal min erfaring:P
hehe...

Oppskriften motaes med takk foresten:D

når hadde du termin igjen foresten?

ORIGINAL: *Saile sin mamma*

hvor lenge steker du da? Steker til steketermometeret piper [;)] har et som jeg stiller inn ønsket temperatur, og når denne er nådd så piper det.
Må nok ha en 6 kg kalkun vi blir mange..pensler du med smør og sitron innimellom også..
står den over natta da i ovnen eller? Må nok ha 6 kg, ja. Og jo større kalkun dess saftigere er den. pensler med smør før jeg gnir den inn med salt og pepper. Har ikke tenkt på å pense med sitron, men det høres jo også godt ut. Den står i ovnen natta over, ja. Om jeg setter den inn på ettermiddagen, så er den so regel ferdig neste formiddag.
Skjærer du av lårene da eller - de trenger jo lengre steketid, ellers så blir de mer tørre enn brystne..
OG denne surningen - er det greit for gravide å spise?![8|] Skjærer ikke av lårene, nei. men binder dem jo tett inntil kalkuna. Spiste lårene nå i helga og de var veldig saftige og gode. Når det gjelder surningen så er ikke den farlig for gravide. Den kokes jo.

Væffal min erfaring:P
hehe...

Oppskriften motaes med takk foresten:D

når hadde du termin igjen foresten? Prøverørstermin 27. februar, UL-termin 5. mars. JM mener babyen kommer i slutten av februar, så vi får se...

blir spennende..:D
kanskje vi treffes i hammerfest da:P

hehe, det er jo bare oss to herinne som skal føde der:p

Kanskje det [;)] Det er vel bare oss som skal dit, ja. Om vi rekker så langt [8D] ene venninna mi fødte her i Lakselv på mandag. Hun har raske fødsler, og det gikk visst ikke an å komme ned med fly i Hammerfest pga været, så da ble det fødsel her i stedet. Fikk tilbud om å dra til Hammerfest etter fødselen, men det ville hun ikke, nor jeg skjønner godt. Fødselen gikk fint, og både hun og babyen var i fin form, så da er det jo like greit å være hjemme. Gleder meg til å få se den lille gutten! Må bare bli kvitt denne forkjølelsen først...

Kanskje det [;)] Det er vel bare oss som skal dit, ja. Om vi rekker så langt [8D] ene venninna mi fødte her i Lakselv på mandag. Hun har raske fødsler, og det gikk visst ikke an å komme ned med fly i Hammerfest pga været, så da ble det fødsel her i stedet. Fikk tilbud om å dra til Hammerfest etter fødselen, men det ville hun ikke, nor jeg skjønner godt. Fødselen gikk fint, og både hun og babyen var i fin form, så da er det jo like greit å være hjemme. Gleder meg til å få se den lille gutten! Må bare bli kvitt denne forkjølelsen først...

forstår jeg veldig godt! :)
håper jeg er så heldig at jeg får dra med fly herfra.. disse veiene er jo altid stengte i februar:P
hehe...
så da blir det 20 min i stede for 3 timer med rier å vondt..
huff..:P

ORIGINAL: *Saile sin mamma*

forstår jeg veldig godt! :)
håper jeg er så heldig at jeg får dra med fly herfra.. disse veiene er jo altid stengte i februar:P
hehe...
så da blir det 20 min i stede for 3 timer med rier å vondt..
huff..:P

Smme håper jeg! Men pga av personalmangel på flyplassen her, så er det mulig den må stenges når jeg skal føde... Får en av kollegaene til mannen til å sende oss avgårde, så stenges flyplassen etterpå. Da blir det kun nødflyginger med seakingen som er tillatt...

Back
Topp