Da settes jeg igang!!!

FirstTime

Elsker forumet
Hei jenter! jeg ser lys i tunnelen! Men har jo noen relevante spm jeg ikke fikk svar på..da hele legetimen gikk med til annet prat..

Imorgen klokken ni skulle jeg igangsettes sa det. de sa de skulle sette inn gele på meg. Mener de da sånn modningsgele? hun sa det var mulig jeg måtte få flere innsprøytninger men noen holdt det med en, kom ann på hvor modnet livmoren min var nå. Livmoren min er ikke mye modnet men den hadde begynt bli myk sa legen men ingen åpning.

Skjønner jo ingen kan gi meg fasit om hva som skjer men gidder noen skrive par linjer om dette som har peil?? Er sååååååååå spent,,,gladspent....føler meg plutselig beinhardkjempetøffklarformassesmerter!!!! idag jaffal[&:]

Plis noen fortell! sitter her skjelver på henda av glede!

Stort smaskenuss!

fant noe her...forklart rimelig bra:

Metoder:
Gele eller tablett inn i skjeden

Pitocindrypp - ofte kalt " drypp " .

Før legen avgjør hvilken metode som skal brukes vil legen som regel undersøke deg nedentil. Denne undersøkelsen er en vaginalundersøkelse og gjøres for å vurdere flere forhold:

Hvor myk er livmorhalsen
Hvor lang er livmorhalsen
Hvilken posisjon har livmorhalsen
Har livmorhalsen begynt å åpne seg
Hvor langt ned i bekkenet har hodet/setet til barnet kommet

Alle disse forhold vil være med i helhetsvurderingen av hvilken metode som vil være aktuell for deg.

Minprostingel: - Prostaglandingel for modning av livmorhalsen og stimulering til riaktivitet.

Fremgangsmåte;
Du ligger på en gynekologisk undersøkelsesbenk og legen fører inn et instrument ( spekel ) i skjeden for å få god oversikt over livmorhalsen. Gelen settes inn i livmorhalsens åpning gjennom en lang innføringshylse. Etterpå skal du flytte deg over i sengen så flatt som mulig slik at ikke gelen renner ut. Deretter skal du ligge flatt i sengen 1 time. Du bør helst ligge på siden.

CTG. Du vil både før og etter at gelen er satt inn bli overvåket med CTG ( sparketest ). Dette er for å registrere hjerterytmen til barnet og riaktiviteten i livmoren.

Etter noen timer vil du som regel bli undersøkt nedentil igjen og legen vil da vurdere om du skal ha en gel til.

Gå på toalettet før du får gel. En time kan føles uendelig lenge hvis du må tisse.

VIKTIG !! Selv om du får gel er det ikke dermed sagt at fødselen starter med en gang. Noen trenger flere geler for å komme igang, mens andre trenger kanskje bare en eller to.

Når fødselen kommer i gang dvs. du har regelmessige rier og livmorhalsen har begynt å åpne seg, vil du bli overflyttet til fødeavdelingen

ÅÅÅÅ! Gratulerer! Da føder vi nok på samme dag! Så utrolig bra at de tok deg på alvor denne gangen! Nå ble jeg glad! Synd du ikke skal på ahus for da kunne vi vært på barsel sammen og drømt om den utrolig gode ostekaka vi spiste på Fryd! [:D] *drømmer*

ORIGINAL: Mille84

ÅÅÅÅ! Gratulerer! Da føder vi nok på samme dag! Så utrolig bra at de tok deg på alvor denne gangen! Nå ble jeg glad! Synd du ikke skal på ahus for da kunne vi vært på barsel sammen og drømt om den utrolig gode ostekaka vi spiste på Fryd! [:D] *drømmer*

hih..ja! Men du....jeg innstiller meg på att jeg ikke føder første dag jeg da siden jeg er så liten moden..hva tror du?? gud er så spent assa!

Ååå endelig FirstTime! ENDELIG får du hjelp! Skjønner godt at det er med skrekkblandet fryd du går morgendagen i møte, men tenk da, nå har du snart tulla di i armene!! [:)] Skulle ønske jeg også hadde en dato... Hadde vært så mye bedre enn å gå sånni uvisshet. Ikke kjenner jeg noe heller, så har belaget meg på 2 uker overtid [&:] Sukk...

Men lykke til i morgen da!! [:D][:D]

Tusen takk ildrii! Vet så godt hvor langdrøy denna tiden er. Litt lei meg jeg ikke kan få la det komme naturlig, att denna pinglekroppen klarer pådra seg alle plager som er mulig og må settes igang. Men nå er det da løsningen...gruer meg veldig til komme inn på sjukerommet imorgen,,,,ikke den gode vifta mi her..fotbad....badekar med kaldt vann og stive laken...og ikke minst..hvordan smerter jeg får..

Hadde det ikke vært for att jeg skla settes ignag nå hadde jeg iallfall prøvd sånn modningsakupuntur....har du gjort det?

hih..ja! Men du....jeg innstiller meg på att jeg ikke føder første dag jeg da siden jeg er så liten moden..hva tror du?? gud er så spent assa!

jeg vet ikke jeg...vet bare at jeg føder senest torsdag

Hei så kjekt at du blir satt i gang da, skulle ønske jeg også visste når det store skal skje.....
Ser at det er en del jenter her inne som blir satt i gang før de er 14 dager over terminen, jeg lurer veldig på hvorfor dere blir satt igang????????

Jeg skal på polyklinikken for gravide i morgen, termindagen, for å sjekke størrelsen på babyen og bekkenet. Dette fikk jeg kunn fordi jeg hadde en total ryptul (stor revning) sist fødsel. Jeg håper at de undersøker om det er noe modning og at jeg kanskje skal slippe å gå så langt over terminen. Er det noe lurt jeg kan si for at de eventuelt kan fremskynde fødslen min?? Jeg har litt panikk for å få en kjempebaby og revne masse igjen.

Lykke til da [:)] blir spennende

Nei jeg har ikke prøvd modningsakupunktur. Akupunktøren min har nemlig ferie [&:], og det florerer ikke akkurat av dem her hvor jeg bor, så jeg får vel bare la tingene gå sin gang.

FOrhåpentligvis så blir du altfor opptatt av å fokusere på andre ting, så du glemmer både fotbad og vifte [;)] Så klart at man  gjerne vil føde "normalt", men når man er så plaget som du er nå, tenker jeg det blir en befrielse uansett. Og forhåpentligvis så får du jo føde naturlig, bare det at du blir satt igang. Hadde GJERNE tatt imot det tilbudet jeg også nå. 

Nåååååååå ble jeg glad på dine vegner FirstTime!![:D]
det går sikkert kjempebra!! Bare å prøve å sove i natt,,,,selv om det kan føles vanskelig!![:D]

masse lykke til imorgen! skal tenke på deg da!!
kos&klem fra meg![:)]

Dette var godt å høre Irene.. Kjempe flott at dem endelig har tatt til vett.

Ønsker deg masse lykke til.. Snart får du treffe prinsessa di... Heldiggrisen... Men dette har du virkelig fortjent. Ja å bli ferdig med det. Du har hatt nok å stri med. Gi lyd til din sladrevenn så snart ting skjer. Skal følge spent med...[;)]

KLem

Lykke til ja, skal tenke på deg

Så godt å høre at du blir satt i gang!! Du har virkelig måttet lide lenge nok nå! Håper det går fort når det først skjer da!! Lykke,lykke til [:)][:)]

Så utrolig bra for deg. Ønsker deg superlykke til, og gleder meg til å høre hvordan det går.  Håper du får hvilt deg godt i natt, og kanskje sovet litt også???  Sender mange gode tanker til deg[:)]

Ååh, så godt å høre, Firstime, endelig skal du få bli kvitt alle plagene dine, og få ei nydelig lita tulle istedenfor [:)].

MASSE LYKKE TIL i morgen, også gleder vi oss til den gode nyheten [:D]

Klem klem.....

Ps: Lykke til til deg også Mille84 - skal tenke på deg [:)]

Dere jenter ...... blir så rørt jeg ....vi er litt av en god gjeng....snufs....på godt...

Har masse rare følelser i magen nå. Tror ikke det er sant liksom. Og når du sier Chello att du heller ikke var moden og fikk henne samme dag...gud...jeg har innstillt meg på att jeg ikke har henne i armene før torsdag jeg da...men må innrømme det var godt kjenne pittelitt på å få se henne imorgen!

Lover være mer backup for dere her fremover og..jeg har vært laber siste dagene

Nå skal jeg legge meg foran tv i håp om duppe noen få timer...

Tuusen takk for att dere er til!

Hilsen tankefull Irene

Grattis.. nå er det endelig din tur og!!
gleder meg til å høre om resultatet[;)]

lykke til!!

Back
Topp