Da er det i gang

Syns du skal gjøre det du føler er best for deres barn, å ikke hva alle andre syns.

Frøkna mi har aldri vært noe intressert i slik byssing, hun vil helst sovne alene, kan være hun sutrer litt før hun sovner, men tar jeg hun opp blir hun 10 ganger værre.

Eldste mann her er blitt for avhengig av å alltid ha noen rundt seg når han sovner.
å det har vi slitt enormt mye med i etterkant,  nå er han 2 år, å han må ha noen rundt seg til han har kommet dypt nok inn i søvnen.

Sukkertopp skrev:

Neana skrev:
Syns vel det blir litt for dumt å henge ut folk fordi de velger å gå en annerledes vei enn en selv.
Om man lar barnet ligge å gråte litt, virker det som man er tidenes dårligste mor!
Det er ikke sånn at man liker å høre på at lille gråter, men noen ganger er det eneste utvei.
1 år uten søvn på barn og foreldre, eller 1-2 netter med litt gråt? Valget er rimelig enkelt for min del.
Selv la vi han inn på eget rom for en mnd siden. Han gråt litt første kvelden, sutret andre kvelden, og siden har han sovet fra 19-07. Kontra det å våkne hvert 20. min natten gjennom.

Så jeg sier bare stå på!

Tror nok hun la ut denne tråden for å få støtte, ikke hets! :)

Hun kan jo svare bedre selv, men jeg tror ikke noen er så dumme at de legger ut en slik tråd og tror de bare skal få støtte. Hun er nok fullt klar over at mange som meg er veldig uenige i slik praksis, og jeg håper og tror at hun ville holdt det for seg selv hvis hun ikke tålte svar.

Hvorfor er det slik at du mener at voksne trenger masse støtte, dulling og omsorg fra fra fremmede på forum, mens babyer tydelig vis ikke har like stort behov for det samme?

Men istedet for å fortelle hvor galt det er for barnet å ligge alene å gråte da, hvorfor ikke fortelle henne hvordan det skal gjøres? Siden det tydeligvis finnes "tusen andre måter" for barnet å sovne inn på.
Folk danner seg opp meninger om hvodan ting skal foregå, fordi det er gjort forskning og div., men det er ikke gjort forskning på mitt barn, og der fant JEG ut at det fungerte med 2 kvelder med gråt og sutring.

Sier ikke at man ikke skal vise omsorg for barnet, men foreldrene? Herlighet.

Men forskjellige meninger her..
Alle kan tydeligvis ikke være like gode mødre - som lar barnet gråte en skvett! :D

Beklager, men dette synes jeg bare er tull. Det er jo ikke slik at slike rutiner "bare må til", eller at det er babyen det kommer an på. Det er vi foreldre som er veldig forskjellige, med forskjellige holdninger og verdier. Ser her at vi også har veldig forskjellig måte å tolke babyer på, og veldig forskjellig syn på babyers utvikling. Jeg synes det er hårreisende at noen kan tro at små babyer trasser, jeg tenker helt annerledes.

For meg er det helt utenkelig å gå fra noen som gråter, enten det er babyer, barn eller voksne. Det handler om mitt mennskesyn, og forandrer seg selvfølgelig ikke uansett hva slags søvnproblemer barna mine får. Det finnes heldigvis tusen andre ting å gjøre for oss som ikke synes det der er riktig, ingen er nødt til å la barna gråte hvis de ikke vil. Selvfølgelig er det ingen som liker å høre babyen sin gråte. Jeg tror vi er født med instinkter som forteller oss at babyer skal trøstes. Det er foreldrenes valg hvordan de vil gjøre ting, men å påstå at det er "eneste utvei" synes jeg bare blir for dumt. Er det for vanskelig å heller si at "det er dette jeg velger"? 

Du har nok rett i at det er veldig forskjellig syn på hva som er rett å gjøre i forhold til hvilke metode en skal gå inn for å hjelpe babyen sin til å roe seg om kvelden. Jeg har forøvrig et godt menneskesyn med etikk og moral i god behold. Jeg har på ingen måte sagt at dette er noe jeg MÅ gjøre, og ja dette velger jeg helt selv. Om du har fått inntrykk av noe annet så har du nok misforstått.

Men..la ikke ut innlegget for å provosere på noe som helst måte, noe jeg har fått inntrykk av at du er. Grunnen var for å se om det var flere her inne som hadde samme problematikk om kvelden som meg. Barneoppdragelse er veldig omstridig med hensyn til hva som er "rett" og "galt", og de aller fleste gjør sitt beste og noe mer enn det kan man ikke forvente. Jeg sier ikke at min måte å handtere ting på er den eneste rette måten å gjøre det på, og jeg har full forståelse og respekt for de som velger å gjøre ting annerledes. Men når du velger å skrive som du gjør; "Jeg ville aldri latt min baby ligge å gråte alene" så virker det bare som hets, fremfor å svare på det jeg spør om. Hva med å heller meddele med oss andre om hvordan du utfører kveldsrutinen? Bare ett forslag..

Helt greit for meg at du ikke gjør ting på samme måte, ikke så greit at du antyder at jeg har ett dårlig menneske syn på bakgrunn av ett innlegg jeg skrev om hvordan kvelden utfoldet seg her i forrige uke. 

Mar10s skrev:
Med øvelse "lære seg å sovne inn alene"..og det brister litt i mammahjertet mitt
Men gutten er blitt for stor til byssing, og når jeg legger meg sammen med han tenker han bare playtime så da møtte jeg bukke under for å la han gråte noen skvetter på kvelden før han sovner til sist. Går inn hvert 5. min for å gi smokk og trøste, men hittil virker det nesten bare mer provoserende når han ser meg.. noen andre med unger som gråter seg i søvn om dagen?

Får si at premien ser ut til å være "bank i bordet" at han sover hele natten gjennom uten en eneste matpause. Første natten våknet han 02.00 andre natten 04.00 og i natt 05.00
emoticon

hva med og prøve å legge han i vogna på dagen? det funka her,og her var det rene galehuset hver gang hun var trøtt og skulle sove om dagen :-/  men jeg må gynge vogna litt,men det skal jeg heller klare :-P

En bekjent brukte en metode som var at du skal legge barnet (dette var om kvelden vel å merke), og si godnatt og evt gi smokk(slik du pleier)... og gå stille og rolig ut.... gråter barnet så skal det gråte 5min, så går du inn igjen. ikke snakke med barnet,bare gi smokk f.eks og gå ut igjen når barnet har roet seg. Gråter det nå så skal det gå 10min før du går inn, og roer ned...deretter 15min..... osv osv... MEN, første gang hun prøvde dette så gikk det til 10min, så sovnet han ;-)  og barna har aldeles ikke vondt av og gråte litt,så lenge de vet at mamma er der og di ikke føler seg forlatt ;-) 

Beklager, men dette synes jeg bare er tull. Det er jo ikke slik at slike rutiner "bare må til", eller at det er babyen det kommer an på. Det er vi foreldre som er veldig forskjellige, med forskjellige holdninger og verdier. Ser her at vi også har veldig forskjellig måte å tolke babyer på, og veldig forskjellig syn på babyers utvikling. Jeg synes det er hårreisende at noen kan tro at små babyer trasser, jeg tenker helt annerledes.

For meg er det helt utenkelig å gå fra noen som gråter, enten det er babyer, barn eller voksne. Det handler om mitt mennskesyn, og forandrer seg selvfølgelig ikke uansett hva slags søvnproblemer barna mine får. Det finnes heldigvis tusen andre ting å gjøre for oss som ikke synes det der er riktig, ingen er nødt til å la barna gråte hvis de ikke vil. Selvfølgelig er det ingen som liker å høre babyen sin gråte. Jeg tror vi er født med instinkter som forteller oss at babyer skal trøstes. Det er foreldrenes valg hvordan de vil gjøre ting, men å påstå at det er "eneste utvei" synes jeg bare blir for dumt. Er det for vanskelig å heller si at "det er dette jeg velger"?

hehe; ja vi tenker nok ganske forskjellig vi to hvertfall :) men det er jo helt lov, og vi har lov å skrive det :)

Detter står på babyverden om 6 mnd gammel baby:

MILEPÆLER

Kommunikasjon og sosial utvikling

• Kontakten med andre får nå et mer bevisst preg. Barnet går inn i en periode hvos det knytter tettere bånd til foreldrene sine, og blir generelt mer skeptisk til fremmede mennesker og steder. Barnet viser tydelig glede når det ser kjente ansikter, særlig mor og far og søsken, men kan vise redsel overfor fremmede. dette er to sider av samme sak.
  • Smiler mot sitt eget speilbilde.
  • Foretrekker å lytte til enkle ord og setninger, syngende stemmer og "babyspråk". Responderer også godt på spørsmål og gjentagelser.
  • Barnets grunnleggende temperament vil begynne å bli tydelig

Tro meg, jeg VET at min baby har skikkelig temperament, og ja; hun trasser!
Du skulle sett henne når hun måtte lære seg å ligge på magen, for å bli sterk i nakken :p sinna som en tørkel! haha, me hadde vi ikke latt henne gråte;hadde hun heller aldri giddet å gjøre en innsats hun heller :) Så jeg syns ikke det er hårreisende at babyen trasser...

Jeg gikk heller ikke fra henne når hun gråt om kvelden, jeg satt inne på rommet, men hun kunne ikke se meg, jeg var der altså hele tiden og gikk og trøstet hvert 5 minutt, og jeg ville aldri gått vekk fra henne og bare latt hene gråte i det uendelige l:)
 Det virker som det er det du tror...

Og ja, jeg er sikker på at alle her inne som har prøvd denne metoden; trøster barnet sitt så mye det trenger når det trengs :) Vi er jo tross alt mammaer med morsinnstingt, men har aldri hørt om en baby som får noe dsakde, eller dør av å gråte en skvett før natten :)

Eg og kunne tenkt meg å høyra kva andre som ikkje bruker "skrikekur" gjer. På den eldste jenta vår gjekk me inn kvart 2.min og sa dei samme beroligande orda og la ho til rette. Det tok to kveldar så la ho seg fint. Dette har me og gjort kvar gong ho har kommet ut av rytmen grunna til dømes sjukdom. For er ho sjuk e.l så får ho nok ligge inne hos oss dersom ho ønsker det. 

Eg kjenner foreldre som har valgt å bysse eller ligga inne hos barnet til det sovner som fortsatt må gjere det når barnet når skulealder. Eller at barnet kommer ut i stova til foreldra i timesvis fordi dei sliter rett og slett med å sovne på egen hånd. Og kva visst metoden ein bruker kun fungerer dersom mammaen (evt pappaen) gjer det? Kva skal ein då gjera dersom andre må legge barnet? Tenker det kan bli verre for barnet å bli frarøva den faste kosen med foreldrene i tillegg til at dei kanskje skal sove hos andre.. 

Nei kom gjerne med forslag på kva dere gjer annleis i staden for å berre seie at dette ville dere aldri gjort. Kven veit? Kanskje forslaga deres gjer at me finn andre måtar å få barnet til å sovne på?

Eg og kunne tenkt meg å høyra kva andre som ikkje bruker "skrikekur" gjer. På den eldste jenta vår gjekk me inn kvart 2.min og sa dei samme beroligande orda og la ho til rette. Det tok to kveldar så la ho seg fint. Dette har me og gjort kvar gong ho har kommet ut av rytmen grunna til dømes sjukdom. For er ho sjuk e.l så får ho nok ligge inne hos oss dersom ho ønsker det. 

Eg kjenner foreldre som har valgt å bysse eller ligga inne hos barnet til det sovner som fortsatt må gjere det når barnet når skulealder. Eller at barnet kommer ut i stova til foreldra i timesvis fordi dei sliter rett og slett med å sovne på egen hånd. Og kva visst metoden ein bruker kun fungerer dersom mammaen (evt pappaen) gjer det? Kva skal ein då gjera dersom andre må legge barnet? Tenker det kan bli verre for barnet å bli frarøva den faste kosen med foreldrene i tillegg til at dei kanskje skal sove hos andre.. 

Nei kom gjerne med forslag på kva dere gjer annleis i staden for å berre seie at dette ville dere aldri gjort. Kven veit? Kanskje forslaga deres gjer at me finn andre måtar å få barnet til å sovne på?

baby2212 skrev:

hva med og prøve å legge han i vogna på dagen? det funka her,og her var det rene galehuset hver gang hun var trøtt og skulle sove om dagen :-/  men jeg må gynge vogna litt,men det skal jeg heller klare :-P

Det er slik jeg gjør det på dagen, er og da er han mye lettere å legge også om det skulle være dårlig vær og man ikke kan gå ut. Var kvelden som var litt problematisk, men det ser ut til å ha løst seg ved å legge tidligere og droppe siste ettermiddagslur ;) Det hender fortsatt at det blir litt motstand, men da er han gjerne overtrøtt eller plaget med noe.

Mar10s skrev:

baby2212 skrev:

Det er slik jeg gjør det på dagen, er og da er han mye lettere å legge også om det skulle være dårlig vær og man ikke kan gå ut. Var kvelden som var litt problematisk, men det ser ut til å ha løst seg ved å legge tidligere og droppe siste ettermiddagslur ;) Det hender fortsatt at det blir litt motstand, men da er han gjerne overtrøtt eller plaget med noe.

Godt d ser ut til og gå rette veien :-D
Motstand kommer vi nok til og få til de flytter ut og velsogdet :-P heheheheh

Back
Topp