Beklager, men dette synes jeg bare er tull. Det er jo ikke slik at slike rutiner "bare må til", eller at det er babyen det kommer an på. Det er vi foreldre som er veldig forskjellige, med forskjellige holdninger og verdier. Ser her at vi også har veldig forskjellig måte å tolke babyer på, og veldig forskjellig syn på babyers utvikling.
Jeg synes det er hårreisende at noen kan tro at små babyer trasser, jeg tenker helt annerledes.
For meg er det helt utenkelig å gå fra noen som gråter, enten det er babyer, barn eller voksne. Det handler om mitt mennskesyn, og forandrer seg selvfølgelig ikke uansett hva slags søvnproblemer barna mine får. Det finnes heldigvis tusen andre ting å gjøre for oss som ikke synes det der er riktig, ingen er nødt til å la barna gråte hvis de ikke vil. Selvfølgelig er det ingen som liker å høre babyen sin gråte. Jeg tror vi er født med instinkter som forteller oss at babyer skal trøstes. Det er foreldrenes valg hvordan de vil gjøre ting, men å påstå at det er "eneste utvei" synes jeg bare blir for dumt. Er det for vanskelig å heller si at "det er dette jeg velger"?
hehe; ja vi tenker nok ganske forskjellig vi to hvertfall :) men det er jo helt lov, og vi har lov å skrive det :)
Detter står på babyverden om 6 mnd gammel baby:
MILEPÆLER
Kommunikasjon og sosial utvikling
- Kontakten med andre får nå et mer bevisst preg. Barnet går inn i en
periode hvos det knytter tettere bånd til foreldrene sine, og blir
generelt mer skeptisk til fremmede mennesker og steder. Barnet viser
tydelig glede når det ser kjente ansikter, særlig mor og far og søsken,
men kan vise redsel overfor fremmede. dette er to sider av samme sak.
- Smiler mot sitt eget speilbilde.
- Foretrekker å lytte til enkle ord og setninger, syngende stemmer og
"babyspråk". Responderer også godt på spørsmål og gjentagelser.
- Barnets grunnleggende temperament vil begynne å bli tydelig
Tro meg, jeg VET at min baby har skikkelig temperament, og ja; hun trasser!
Du skulle sett henne når hun måtte lære seg å ligge på magen, for å bli sterk i nakken :p sinna som en tørkel! haha, me hadde vi ikke latt henne gråte;hadde hun heller aldri giddet å gjøre en innsats hun heller :) Så jeg syns ikke det er hårreisende at babyen trasser...
Jeg gikk heller ikke fra henne når hun gråt om kvelden, jeg satt inne på rommet, men hun kunne ikke se meg, jeg var der altså hele tiden og gikk og trøstet hvert 5 minutt, og jeg ville aldri gått vekk fra henne og bare latt hene gråte i det uendelige l:)
Det virker som det er det du tror...
Og ja, jeg er sikker på at alle her inne som har prøvd denne metoden; trøster barnet sitt så mye det trenger når det trengs :) Vi er jo tross alt mammaer med morsinnstingt, men har aldri hørt om en baby som får noe dsakde, eller dør av å gråte en skvett før natten :)