Da er det i gang

Mar10s

Flørter med forumet
Med øvelse "lære seg å sovne inn alene"..og det brister litt i mammahjertet mitt
Men gutten er blitt for stor til byssing, og når jeg legger meg sammen med han tenker han bare playtime så da møtte jeg bukke under for å la han gråte noen skvetter på kvelden før han sovner til sist. Går inn hvert 5. min for å gi smokk og trøste, men hittil virker det nesten bare mer provoserende når han ser meg.. noen andre med unger som gråter seg i søvn om dagen?

Får si at premien ser ut til å være "bank i bordet" at han sover hele natten gjennom uten en eneste matpause. Første natten våknet han 02.00 andre natten 04.00 og i natt 05.00
emoticon

Ville aldri latt barna mine ligge alene og gråte...

Sukkertopp skrev:

Vi prøvde med eldstemann som nå er 8 etter råd fra hs. Klarte rett og slett ikke å få til d jeg, og kommer ALDRI til å prøve igjen!

Vi gjorde det samme med storesøster! Det fungerte til slutt. Men det tok litt tid og det gjør vondt i mamma hjertet! Kommer til å gjøre det samme med Mathea om det blir nødvendig. Stå på :)

Uff, så vondt...
Ville jeg aldri gjort... stakkars lille jenta mi, viktig å huske at vi er hele verden dems...

uff så fælt. Men jeg skjønner hva du går igjennom. Mikaela har hatt søvnproblem fra dag 1 omtrent. Å siden jeg har to så er det ikke alltid jeg kunne ha stått å trøstet henne hele tiden:( Så hun har måtte gråte litt innimellom. 

Her lar jeg henne ikke gråte, synes det  "strider" i mot alt inni meg:)

Men jeg kan ikke si hva som føles rett for deg:) Men JEG hadde tatt til etterettning at det føltes så feil for deg, at det er så vondt å gjennomføre. Her går vi en lang "tung" vei for å lære å sove selv, men det fungerer, uten gråting:)

Sukkertopp skrev:

Nei det er ikke alltid lett å vite hva en skal gjøre når en er sliten og alt annet en kan komme på er utprøvd. Er nok ikke den beste løsningen, men så gjorde jeg det da og angrer egentlig ikke da innsovning nå går så fint som bare det. Og gutten sover faktisk lenger økter om natten.. Men når du sier det slik så høres det jo helt forferdelig ut, og du syns nok jeg er en helt forferdelig mor som lar barnet mitt gråte slik. Må da få si at han får all den omsorg og nærhet som han behøver, og han vet så inderlig godt at han er mor og fars øyesten. Han gråt fordi han var sint da jeg la han til å sove, det tok tre dager så skjønte han at når jeg la han i sengen så var det natta og da var det helt ok. Sovner nå veldig greit alene.

Hadde han grått av andre årsaker som, smerte, angst e.l. så hadde jeg selvsagt ikke gått igjennom den lille runden vi hadde i forrige uke.

Det er tøft det der. Og det er ikke noe moro å la dem gråte, men hvis det fungerer, så ser ikke jeg noe galt i det, så lenge det bare er snakk om noen få minutter.

Syns ikke du skal føle behov for å forsvare deg jeg. Ser andre som kommenterer og hinter fram til at det du gjør er fælt mot barnet ditt. Men så lenge du passer på at barnet får omsorg og vet at du er der, så er det ikke farlig å gråte i noen minutter før han sovner.

Syns du er flink jeg!

Kleiven skrev:
Det er tøft det der. Og det er ikke noe moro å la dem gråte, men hvis det fungerer, så ser ikke jeg noe galt i det, så lenge det bare er snakk om noen få minutter.

Syns ikke du skal føle behov for å forsvare deg jeg. Ser andre som kommenterer og hinter fram til at det du gjør er fælt mot barnet ditt. Men så lenge du passer på at barnet får omsorg og vet at du er der, så er det ikke farlig å gråte i noen minutter før han sovner.

Syns du er flink jeg!

Takk for støtten Kleiven

Det er et ømfintlig tema som kanskje var dumt å dra opp her..

Syns vel det blir litt for dumt å henge ut folk fordi de velger å gå en annerledes vei enn en selv.
Om man lar barnet ligge å gråte litt, virker det som man er tidenes dårligste mor!
Det er ikke sånn at man liker å høre på at lille gråter, men noen ganger er det eneste utvei.
1 år uten søvn på barn og foreldre, eller 1-2 netter med litt gråt? Valget er rimelig enkelt for min del.
Selv la vi han inn på eget rom for en mnd siden. Han gråt litt første kvelden, sutret andre kvelden, og siden har han sovet fra 19-07. Kontra det å våkne hvert 20. min natten gjennom.

Så jeg sier bare stå på!

Tror nok hun la ut denne tråden for å få støtte, ikke hets! :)

Jeg syns du er kjempeflink som gjennomfører denne måten å barnet ditt til å lære å sove alene på :) Vi har selv gjort det, og har ikke hatt det spor dårlig samvittighet for det!
Og nå sovner den lille på ett blunk, hver eneste kveld :) (bank i bordet!!!)
Her hører vi veldig forskjell på "gråtene", og den gråten vi hørte når vi gjorde det,  det var rett og slett bare trass... De er ganske smarte de små barna, og jeg mener at en viktig oppgave som mamma og pappa, og å lære barna hva som er greit, og hva som ikke er greit :) det helt utrolig hvor mye de skjønner :) de blir jo overøst av masse kjærlighet dagen lang, så syns ikke det er "slemt" å la barnet gråte, så lenge man er der og trøster innimellom :) Samme her, 3 gråtekvelder og så var det over, syns det er verdt det, mest av alt for babyen som sover mye bedre nå :)

Stå på :)

linneamamma skrev:
Jeg syns du er kjempeflink som gjennomfører denne måten å barnet ditt til å lære å sove alene på :) Vi har selv gjort det, og har ikke hatt det spor dårlig samvittighet for det!
Her hører vi veldig forskjell på "gråtene", og den gråten vi hørte når vi gjorde det,  det var rett og slett bare trass... De er ganske smarte de små barna, og jeg mener at en viktig oppgave som mamma og pappa, og å lære barna hva som er greit, og hva som ikke er greit :) det helt utrolig hvor mye de skjønner :) de blir jo overøst av masse kjærlighet dagen lang, så syns ikke det er "slemt" å la barnet gråte, så lenge man er der og trøster innimellom :) Samme her, 3 gråtekvelder og så var det over, syns det er verdt det, mest av alt for babyen som sover mye bedre nå :)

Hvor er like knappen..?
Helt enig i at det er forskjell på sinna gråt og annen gråt, og enkelte ganger så er det en slik rutine som må til om en trenger å endre en dårlig søvnrutine. Barnet trenger faktisk å sove tilstrekkelig for å utvikle seg optimalt, det er bare ikke alle babyer som klarer å finne ut av hvordan de skal finne roen til det. Hadde barnet mitt gjort det så hadde ikke dette vært nødvendig.  INGEN liker å høre sitt eget barn gråte, uansett hva årsaken måtte være, og jeg er ikke noe annerledes der jeg enn alle andre.

Men la faktisk ikke ut dette innlegge for å hause opp noe som helst, var av ren nysgjerrighet på hvordan kvelden til dere andre damer utspiller seg. Skjønner nå at det ikke er som i hjemmet her, men spør da igjen dere andre: Hvordan finner barnet deres kveldsroen?

LeonoraD skrev:
Etter fire mnd med kolikk har jeg og babyen fått vår dose gråting, så vi er i forkant med forbredelsene slik at hun ikke rekker å bli overtrøtt. Det vil si at vi gikk fra leggetid klokka halv ni til nå halv syv. Det hjalp ekstremt mye. I tillegg gråt hun MYE ved leggetid pga refluks-smerter som hun nå medisineres for. Vi bruker Naphaug sin hysj-metode.

Har også funnet ut at det kjelder å finne det rette tidspunktet, er han overtrøtt så tar det lang tid før han sovner. Men klarer jeg å treffe rett på så går det veldig greit

Eg skulle ønska eg var lika flink som deg. Med eldstesnuppo gjorde me detta og det funka kjempe fint. Men foreløpig legger ho eldste seg først og eg er redd for at ho skal bli vekket av grining.. Og eg er rett og slett for "svak" til å orka grining no, så her er puppen den enkle snarvei. Noko eg er sikker på straffer seg seinare. Eg er åleina heime med jentene no, men dersom ho ikkje finn roen på egen hånd etter kvart må me nok prøva med litt grining.. 

Eg skulle ønska eg var lika flink som deg. Med eldstesnuppo gjorde me detta og det funka kjempe fint. Men foreløpig legger ho eldste seg først og eg er redd for at ho skal bli vekket av grining.. Og eg er rett og slett for "svak" til å orka grining no, så her er puppen den enkle snarvei. Noko eg er sikker på straffer seg seinare. Eg er åleina heime med jentene no, men dersom ho ikkje finn roen på egen hånd etter kvart må me nok prøva med litt grining.. 

Mar10s skrev:

linneamamma skrev:

Hvor er like knappen..?
Helt enig i at det er forskjell på sinna gråt og annen gråt, og enkelte ganger så er det en slik rutine som må til om en trenger å endre en dårlig søvnrutine. Barnet trenger faktisk å sove tilstrekkelig for å utvikle seg optimalt, det er bare ikke alle babyer som klarer å finne ut av hvordan de skal finne roen til det. Hadde barnet mitt gjort det så hadde ikke dette vært nødvendig.  INGEN liker å høre sitt eget barn gråte, uansett hva årsaken måtte være, og jeg er ikke noe annerledes der jeg enn alle andre.

Men la faktisk ikke ut dette innlegge for å hause opp noe som helst, var av ren nysgjerrighet på hvordan kvelden til dere andre damer utspiller seg. Skjønner nå at det ikke er som i hjemmet her, men spør da igjen dere andre: Hvordan finner barnet deres kveldsroen?

Beklager, men dette synes jeg bare er tull. Det er jo ikke slik at slike rutiner "bare må til", eller at det er babyen det kommer an på. Det er vi foreldre som er veldig forskjellige, med forskjellige holdninger og verdier. Ser her at vi også har veldig forskjellig måte å tolke babyer på, og veldig forskjellig syn på babyers utvikling. Jeg synes det er hårreisende at noen kan tro at små babyer trasser, jeg tenker helt annerledes.

For meg er det helt utenkelig å gå fra noen som gråter, enten det er babyer, barn eller voksne. Det handler om mitt mennskesyn, og forandrer seg selvfølgelig ikke uansett hva slags søvnproblemer barna mine får. Det finnes heldigvis tusen andre ting å gjøre for oss som ikke synes det der er riktig, ingen er nødt til å la barna gråte hvis de ikke vil. Selvfølgelig er det ingen som liker å høre babyen sin gråte. Jeg tror vi er født med instinkter som forteller oss at babyer skal trøstes. Det er foreldrenes valg hvordan de vil gjøre ting, men å påstå at det er "eneste utvei" synes jeg bare blir for dumt. Er det for vanskelig å heller si at "det er dette jeg velger"? 

Neana skrev:
Syns vel det blir litt for dumt å henge ut folk fordi de velger å gå en annerledes vei enn en selv.
Om man lar barnet ligge å gråte litt, virker det som man er tidenes dårligste mor!
Det er ikke sånn at man liker å høre på at lille gråter, men noen ganger er det eneste utvei.
1 år uten søvn på barn og foreldre, eller 1-2 netter med litt gråt? Valget er rimelig enkelt for min del.
Selv la vi han inn på eget rom for en mnd siden. Han gråt litt første kvelden, sutret andre kvelden, og siden har han sovet fra 19-07. Kontra det å våkne hvert 20. min natten gjennom.

Så jeg sier bare stå på!

Hun kan jo svare bedre selv, men jeg tror ikke noen er så dumme at de legger ut en slik tråd og tror de bare skal få støtte. Hun er nok fullt klar over at mange som meg er veldig uenige i slik praksis, og jeg håper og tror at hun ville holdt det for seg selv hvis hun ikke tålte svar.

Hvorfor er det slik at du mener at voksne trenger masse støtte, dulling og omsorg fra fra fremmede på forum, mens babyer tydelig vis ikke har like stort behov for det samme?

Veldig enig i begge innlegga til sukkertopp her!

Vi alle må kunne fortelle hva vi mener uten at d skal bli så himla galt! Man legger jo ut her for andres synspunkter på ting!

Sukkertopp skrev:

Neana skrev:

Så jeg sier bare stå på!

Hun kan jo svare bedre selv, men jeg tror ikke noen er så dumme at de legger ut en slik tråd og tror de bare skal få støtte. Hun er nok fullt klar over at mange som meg er veldig uenige i slik praksis, og jeg håper og tror at hun ville holdt det for seg selv hvis hun ikke tålte svar.

Hvorfor er det slik at du mener at voksne trenger masse støtte, dulling og omsorg fra fra fremmede på forum, mens babyer tydelig vis ikke har like stort behov for det samme?

Jeg tror nok ikke hun mener at babyer ikke har stort behov for det samme. Det synes jeg var å dra det litt langt... De lar nok ikke barna ligge og gråte uten dulling og støtte og omsorg om dagen for å si det sånn.. 

Og det er jo klart at man legger ikke ut et innlegg uten å forvente forskjellige reaksjoner på en sak. Men det å hinte til at man er en dårlig mor er vel ikke noe som er nødvendig? 

Men jeg trekker meg lett ut av denne diskusjonen. Var ikke noe hyggelig det her.

Back
Topp