da blir det skolebesøk

bondekone

Forumet er livet
Da ska guttungen på første skolebesøk med asistenten sin på fredagen, er spent på hvordan det vil gå
Til nå så virker det ikke som han helt skjønner at han ska begyne på skolen så håper at det at han får besøkt skolen og ser skolegården og klasseromene at han skjønner mer at han ska starte der
 
Alltid bra med et skolebesøk uansett forutsetning. Da er det ikke så skummelt når en skal dit på ordentelig.

Ny her inne jeg. Lyst å fortelle litt om gutten din?
 
karaoke skrev:
Alltid bra med et skolebesøk uansett forutsetning. Da er det ikke så skummelt når en skal dit på ordentelig.

Ny her inne jeg. Lyst å fortelle litt om gutten din?


hei, velkommen til oss

Jeg har en sønn som har noe som hetter spesifikke språkvansker. Han har egen asistent og spesped timer i barnehagen. De 2 første årene hadde han 15 timer i uka med asistent, dette året har han hatt 20 timer med asistent og 4 timer med spesped. Da han startet i barnehagen lå han språkelig på en som var ca 1.5år. Nå som han er 6år ligger han på ca 4-4.5år i språket. Pga disse problemmene så slitter han en del med å utrykke seg språkelig og trenger da ekstra hjelp for å klare hverdagen og for å utvikle seg videre innen språket.
Både vi som foreldre,PPT og barnehagen har merket stor fremgang de siste mnd. Så det vi nå er mest spent på er hvordan han vil klare overgangen fra barnehage til skole.
Pga sitvasjonen hans så har PPT bestemt at de ska skjevdele klassen slik at klassen hans blir det 14 elever og 2 lærere og 1 asistent siden det også blir gående en som bruker høreaperat i klassen.Noe som ville være til fordel for gutten her. Siden lærere og elever må være rolige og snakke klart og tydelig og i kort tekst som de sier. Kommer mest til å bli brukt noe som hetter tegn til tale også i klasse sammenheng.
I tilleg så slitter gutten en del meg migrene som gjør at hvis det er mye støy eller mye uten om det vanlige at han får migreneanfall.
PPT tror også at han dysleksi så det er en ting som blir ekstra fulgt med nå som han starter på skolen til høsten
 
Så bra at barnehage og ppt kom inn såpass tidlig, og at de får bra resultater. Kommer nok til å gå veldig bra når de har liten klasse, der det språklige må stå i sentrum. Tegn til tale er genialt. Bruker det endel på jobb selv (barnehage). Barn lærer det også veldig raskt siden det er så logiske tegn. Skjønner at du har endel ekstra bekymringer nå som skolestart nærmer seg...

Gutten her er ikke så gira på å begynne på skolen...han ønsker seg ikke ny skolesekk, eller penal..og snakker veldig lite om skolen. Misstenker at han synes det er litt skummelt å begynne på skolen. Håper det blir mer spennende enn skummelt etter som det nærmer seg.
 
har glemt å fortelle hvordan det gikk
Det hade gått bra,men han var ikke ¨så snakksom om det å ha vært på skolen. Når svigermor spurte ham om det så fikk ho som svar at han ikke ville begyne på skolen enda,siden alle andre var flinkere en ham i å prate. Gjør litt vondt i mammahjerte når en oppdager at gutten på 6år oppdager selv at han ikke er på lik linje som de andre.
men tror det vil gå seg til etterhvert
 
Back
Topp