Jeg fikk svar på de første blodprøvene at jeg lå i nedre siktet på D-vitamin, men legen sa det lett kunne fikses med daglig inntak av tilskudd/tran. Nå har det seg sånn at jeg tar tran hver dag fra før, og har gjort det i snart et år nå, så jeg ble litt overrasket over denne mangelen.. 5ml tran gir 10mikrogram d-vitamin, noe som er anbefalt daglig inntak for voksne. Jeg tror også at jeg egentlig får i meg litt mer enn 5ml tran, da jeg tar den med spiseskje og ikke med teskje.
Men jeg tenkte at nå kommer sommer og sol, så da får jeg jo d-vitamin fra solen, men så fant jeg ut at solkrem visstnok blokkerer kroppens opptak av d-vitamin, så det anbefales å sole seg litt uten solkrem først. Jeg blir forferdelig fort solbrent med soleksem, og i tillegg til at gravide skal være ekstra forsiktig så må jeg være flink med solkrem når jeg er ute i sola.
Jeg vil jo ikke få for mye heller, da dette vissnok kan føre til forgiftning..
Så - er det noen som har tips til en annen måte å få i seg mer d-vitamin på?
Jeg skal på ny kontroll uke 12 og skal spørre legen litt mer da, men det er jo en måned til så tenkte kanskje noen her hadde noen gode råd i mellomtiden
Men jeg tenkte at nå kommer sommer og sol, så da får jeg jo d-vitamin fra solen, men så fant jeg ut at solkrem visstnok blokkerer kroppens opptak av d-vitamin, så det anbefales å sole seg litt uten solkrem først. Jeg blir forferdelig fort solbrent med soleksem, og i tillegg til at gravide skal være ekstra forsiktig så må jeg være flink med solkrem når jeg er ute i sola.
Jeg vil jo ikke få for mye heller, da dette vissnok kan føre til forgiftning..
Så - er det noen som har tips til en annen måte å få i seg mer d-vitamin på?
Jeg skal på ny kontroll uke 12 og skal spørre legen litt mer da, men det er jo en måned til så tenkte kanskje noen her hadde noen gode råd i mellomtiden

ellers er det riktig som nevnt over at det skal ganske høye doser til for å bli forgiftet.
vært bedre å komme raskt opp i nivå enn å gå å småspise i mange mnd