D-vitaminmangel

Eppie

Elsker forumet
❄️ Januargull 2023 ❄️
Jeg fikk svar på de første blodprøvene at jeg lå i nedre siktet på D-vitamin, men legen sa det lett kunne fikses med daglig inntak av tilskudd/tran. Nå har det seg sånn at jeg tar tran hver dag fra før, og har gjort det i snart et år nå, så jeg ble litt overrasket over denne mangelen.. 5ml tran gir 10mikrogram d-vitamin, noe som er anbefalt daglig inntak for voksne. Jeg tror også at jeg egentlig får i meg litt mer enn 5ml tran, da jeg tar den med spiseskje og ikke med teskje.

Men jeg tenkte at nå kommer sommer og sol, så da får jeg jo d-vitamin fra solen, men så fant jeg ut at solkrem visstnok blokkerer kroppens opptak av d-vitamin, så det anbefales å sole seg litt uten solkrem først. Jeg blir forferdelig fort solbrent med soleksem, og i tillegg til at gravide skal være ekstra forsiktig så må jeg være flink med solkrem når jeg er ute i sola.

Jeg vil jo ikke få for mye heller, da dette vissnok kan føre til forgiftning..

Så - er det noen som har tips til en annen måte å få i seg mer d-vitamin på?

Jeg skal på ny kontroll uke 12 og skal spørre legen litt mer da, men det er jo en måned til så tenkte kanskje noen her hadde noen gode råd i mellomtiden :)

Det skal ganske mye til for å få d-vitaminforgiftning. Ville kjøpt et kosttilskudd med kun daglig dose d-vitamin og tatt ved siden av tranen. Så holder nok det.
Du tror ikke det blir for mye med totalt 20mikrogram altså? Både tran og d-vit kosttilskudd har 10

Du tror ikke det blir for mye med totalt 20mikrogram altså? Både tran og d-vit kosttilskudd har 10
Ville snakket med legen om hvilken dose som er riktig for deg. Men 10 mcg høres litt lite ut dersom du har mangel..

Jeg har forstått at det er ganske vanlig med d-vit-mangel når man er gravid. Jeg måtte ta tilskudd sist, så skal derfor ta blodprøver i uke 12 for å sjekke ståa. Tar du multivitaminer? Jordmor anbefalte å ta Møllers total (https://www.europris.no/p-m-ller-s-56-stk-kapsler-total-178361), og den har d-vit i seg.

Ser de inneholder 17mikrogram d-vitamin så det er jo interessant forsåvidt. Problemet her er at jeg klarer ikke å svelge kapsler til vanlig, og nå som jeg er småkvalm og uggen klarer jeg såvidt folaten :P

Ville snakket med legen om hvilken dose som er riktig for deg. Men 10 mcg høres litt lite ut dersom du har mangel..
Tenkte å prate med legen, ville bare høre her i mellomtiden om noen som hadde en genial quick fix eller hadde vært borti samme problemstilling med mangel til tross for anbefalt inntak :)

Du må huske at det forskjell på å ta en daglig anbefalt dose med D-vitaminer sammenlignet med å ta ekstra tilskudd ved mangel. Ville kjøpt D-vitamin tilskudd å ta i tillegg til tran. Maksimalt dose du kan ta som voksen er 80 mikrogram i døgnet. Men alt over 20 mikrogram bør tas i avtale med lege :)

Sist svangerskap brukte jeg nycoplus d-vitamin 20 mikrogram gjennom hele svangerskapet etter tilbakemelding fra lege. Den er liten og kjekk som folsyre ca (tenker på kvalme) :happy:

Om du er i nedre sjiktet, har du ikke mangel. Jeg hadde såvidt mangel og ble satt på høydose i 3 måneder. Ble ikke forgiftet

Tenkte å prate med legen, ville bare høre her i mellomtiden om noen som hadde en genial quick fix eller hadde vært borti samme problemstilling med mangel til tross for anbefalt inntak :)
Nå vet jeg ikke hvordan du er i vekt, men dersom du er overvektig så har man behov for høyere inntak av vitamin d også. Jeg har alltid ligger lavt og tatt anbefalt dose, skjønte aldri hvorfor jeg alltid var lav - helt til jeg lærte at det kan ha sammenheng med overvekt :dance018 ellers er det riktig som nevnt over at det skal ganske høye doser til for å bli forgiftet.

Jeg fikk svar på de første blodprøvene at jeg lå i nedre siktet på D-vitamin, men legen sa det lett kunne fikses med daglig inntak av tilskudd/tran. Nå har det seg sånn at jeg tar tran hver dag fra før, og har gjort det i snart et år nå, så jeg ble litt overrasket over denne mangelen.. 5ml tran gir 10mikrogram d-vitamin, noe som er anbefalt daglig inntak for voksne. Jeg tror også at jeg egentlig får i meg litt mer enn 5ml tran, da jeg tar den med spiseskje og ikke med teskje.

Men jeg tenkte at nå kommer sommer og sol, så da får jeg jo d-vitamin fra solen, men så fant jeg ut at solkrem visstnok blokkerer kroppens opptak av d-vitamin, så det anbefales å sole seg litt uten solkrem først. Jeg blir forferdelig fort solbrent med soleksem, og i tillegg til at gravide skal være ekstra forsiktig så må jeg være flink med solkrem når jeg er ute i sola.

Jeg vil jo ikke få for mye heller, da dette vissnok kan føre til forgiftning..

Så - er det noen som har tips til en annen måte å få i seg mer d-vitamin på?

Jeg skal på ny kontroll uke 12 og skal spørre legen litt mer da, men det er jo en måned til så tenkte kanskje noen her hadde noen gode råd i mellomtiden :)
Jeg tar tran + D vitamin hver dag hele året uansett. D vitamin er den eneste vitaminene du kan ta som ikke er noe fare om du skulle ta for mye av. Det er også forebyggende mot brystkreft, fikk jeg beskjed om når jeg hadde brystkreft :-)

Jeg tar tran + D vitamin hver dag hele året uansett. D vitamin er den eneste vitaminene du kan ta som ikke er noe fare om du skulle ta for mye av. Det er også forebyggende mot brystkreft, fikk jeg beskjed om når jeg hadde brystkreft :)
Den ble postet litt fort :cool: Jeg hadde ikke nølt med å kjøpe inn d vitamin og tatt d hver dag. :)

Nå vet jeg ikke hvordan du er i vekt, men dersom du er overvektig så har man behov for høyere inntak av vitamin d også. Jeg har alltid ligger lavt og tatt anbefalt dose, skjønte aldri hvorfor jeg alltid var lav - helt til jeg lærte at det kan ha sammenheng med overvekt :dance018 ellers er det riktig som nevnt over at det skal ganske høye doser til for å bli forgiftet.

Jeg er slank/normalvektig, så tror nok ikke det skal være noen årsak, men interessant at det kan ha betydning!

Takk for mange svar alle sammen! Da skal jeg kjøpe d-vit å ta i tillegg til tran, så satser vi på at lageret bedrer seg :)

Neida. Jeg var såvidt under (jeg hadde 49 og grensa for mangel går på 50) og gikk på høydose i 3 måneder. Så det tror jeg går helt fint.
Sa legen noe om hvorfor høydose når du ikke var lavere? For å få nivået opp raskt? Lurer fordi min lege skrev jeg skulle dra på apoteket å be om lavdose d-vitamin, og mitt d-vit nivå var på 25.. :bored: vært bedre å komme raskt opp i nivå enn å gå å småspise i mange mnd :hilarious:

Å overdosere klarer du ikke med vitaminer til salgs uten resept. Jeg hadde nivå 20 for noen få år siden og fikk da sterke dråper på resept. Disse var flere tusen ganger sterkere enn det du får kjøpt på apotek selv. Sinnsykt høyt nivå. Jeg fikk beskjed om å gå på disse i 3 måneder og så komme tilbake. Da var nivået akkurat 50! Så fort går det ikke.

Back
Topp