Døgnrytme?

Frk. Gamlemor

Glad i forumet
Påskekyllingene 2020
Hvordan er det med deres babyer og søvn nå i varmen?

Frøkna mi har sin "natt" fra 23.00-12.00, da ammer vi ca klokken 04.00 og 08.00 og hun sovner med en gang igjen.

Etter tolv på formiddagen har hun våken tid på ca 1,5 time og sover 2-3 timer før en ny økt på 1,5 time våken. På kvelden kan hun plutselig være våken 3 timer, og da er hun tydelig overtrøtt og må skrike i 10-15min før hun kan legges rolig i sengen sin.

Denne skrikeøkten skulle jeg gjerne unngått, men vi får ikke til å legge henne tidligere uten å gå tur f. Eks. Jeg lurer på om det er varmen som gjør det umulig å sovne for henne.. Alle andre gangene hun skal sovne, så skjer der uten noen komplikasjoner.

Hvordan er det med deres små?
 
Kveldsuro er normalt for flere. Vet ikke hva det kommer av, men nesten alle jeg vet om har opplevd det.

Her hjelper bæring (sjal eller sele) og gå litt frem og tilbake.
 
Det er så kort tid, at det er ikke behov for noen sele eller sjal. Har prøvd det, men da blir det bare være.

Jeg står som regel ved sengen og vugger henne i armene mine mens jeg synger, så etter 10-15min så går det over og jeg kan legge henne ned og hun sovner av seg selv.

Det virker så "unødvendig" med den skrikingen som jeg ikke finner årsaken til... ❤️
 
Gråt og skrik behøver nødvendigvis ikke være et tegn på at der er noget galt. Det kan være barnets måde at håndtere situationer, som f.eks søvn, eller hvis barnet har haft mange indtryk i løbet af dagen.
Tænker ikke at det er nødvendigt at få dit barn til at stoppe med det, da det er veldig kortvarig og kanskje en måte at bearbejde indtryk, som er nødvendigt ☺️
Høres ut som om du er veldig heldig ♥️
lykke til.
 
Her er det natt mellom 22:00-10:00 sånn ca. Med 1-2 amminger.

Etter det passer vi på å legge henne før maks 1 time. Av og til er hun trøtt før det, men over det er hun fort overtrøtt. Og da blir det skriking og umulig å legge . Her er det og vanskeligere å sovne for duppene utover kvelden. I motsetning til eldste sover hun ikke så lange dupper enda. Mens han sov 3 timer i strekk på hver dupp.

Gleder meg litt til 4 måneder, da blir det 3 faste dupper regner jeg med til faste tider :) det gikk hvertfall over til det med eldste da. Enklere å planlegge med.
 
Min sovner som regel kl 22. Våkner ca kl 3-4 for mat. Så sover hun til 7/7:30. Da er det mat og skift og så er hun litt våken før hun sovner igjen i vognen mens vi er på vei til å levere i barnehagen. Så sover hun vel en times tid i vogn mens jeg triller. Har ikke oversikt over når hun sover på dagen, men hun sover greit fordelt gjennom hele dagen. Gråter sjelden. Stort sett bare litt før hun vil vise at hun er sulten eller trøtt. Ganske deilig. Førstemann var overhode ikke sånn...
 
I natt sov hun fra 22.30 til 08.00 uten mat! Krysser fingrene for at det blir den nye trenden ❤️
 
Lille her legger seg kl 19 og våkner én gang mellom kl 02-05.30 for mat, også våkner hun som regel for morgningen ca. 06.30-07. Har ikke noe mønster på dagen, men orker ikke være våken mer enn 45 min - 2 timer av gangen.
 
Lillegutt på 11 uker sover av og på fra ca 20-21 til 7-8, men våkner og vil ha mat med 2-3 timers mellomrom så vi er oppe noen ganger i løpet av natten. Det kan ta litt tid å få han til å sovne igjen, men har heldigvis blitt bedre enn det var de to første ukene når det gjerne gikk to timer per amming, bleieskift og byssing :hungover:

Det har hendt at han har sovet opptil 4 timer i strekk, men da våkner jeg av brystspreng :rolleyes:

På dagtid er det lite mønster foreløpig, men han har relativt hyppige dupper. Håper det varer :)
 
Eneste faste rutinen vi har er leggetid mellom 21-21:30. Funker fint, sovner som regel etter amming i sengen sin selv.. våkner igjen 1-3 ganger i løpet av natta som er ferdig kl 0730 ca. Spørs når storesøstra vekker oss..
 
Back
Topp