Døgnrytme

Eliz92

Forumet er livet
Februarlykke 2015
Marsmellows-15
Januar 2017
Februarhjertene2017
Februarbarna 2020
Marsboere 2020
Småen begynner å få en døgnrytme nå. Han er 17 dager gammel og jeg liker ikke døgnrytmen hans. Tidligere sov han mye en dag, mye våken neste og klarte å sovne på kveldstid. No har småen store problemer med å sovne på kveldstid. Han sover meste parten av dagen selv om jeg prøver å holde han litt våken på dag og kveld. Når han våkner på dagtid vil han ha mat og sovner med en gang igjen. På kveldstid bruker han 1 time på å spise! Blir aldri ferdig og han er overhode ikke trøtt. No har kl vært langt over 1 om natten før han sovner. Noen tips til hvordan jeg kan få snudd døgnet hans eller hvordan jeg kan få han til å sove bedre på kveldstid? Prøvd smokk den vil han ikke lengre ha..

Har ikke annet råd å gi deg enn å holde ut, det kan fort snu igjen og når de er så små har de ikke begrep om døgnrytme og rutiner. Først når de er passert 3 mnd begynner de å produsere søvnhormoner og da går det an å prøve å "styre" døgnrytmen mer.

Det samme her. Jordmor sa vi kunne prøve å vekke han hver andre time, og utvide stelle/vasketidene. Bruke litt lengre tid på å stelle og snakke med han så han holder seg litt lengre våken. Virker som at det funker her, de dagene han orker å holde seg våken :) de pleier som regel å forandre seg etter seks uker visstnok. I mellomtiden har jeg snudd om på døgnet selv, det er så mye lettere, og helsesøster sa seg enig i det, iallefall frem til seks uker. Han er fire uker nå :)

Jeg maserer lillebror hver kveld på stellebordet.. Han liker det, samt at vi trener på å ligge på magen.. Strekker ut våkentida :) Han sover 6 t i strekk når han da legger seg... Pupper og så 3-4 t søvn.. Så har tru på dette med å holde de litt våken før natt , men ikke alltid like lett :(

Sovner ikke før 12 tiden her også :) men sover mye på dagen hun også, med noen våkenperioder i ny og ne. Har fortsatt sutre tid, starter i 10 tiden, så slukner hun som en stein i 12 tiden og sover til 4- halv 5, så mat og sove til 8 tiden. Så kan hun sove igjen og vokne hver 2 time for mat ca :) gidder ikke prøve noe rutine før 3 mnd ca, når det er anbefalt.

Prøvd å ta et bad på kvelden? Min kar blir i allefall trøtt etter bad :)
Han liker ikke å bade. Skriker felt da. Han hadde gjerne blitt utslitt å litt trøtt, men om han bader mye vil han gjerne like det snart

Back
Topp