Dødfødsel og risiko ved 42+0 og utover

Lykkekløver

Elsker forumet
Januarlykke 2019
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Hei!

Vet ikke hvor mange som har fått med seg denne studien;

https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/60289/9/gupea_2077_60289_9.pdf

Men den er signifikant så følg magefølelsen og insister på induksjon om du går over 41 uker og føler at babyen bør få komme nå. I norge er det vanlig å vente til 42 uker og dette øker faren for dødfødsel signifikant.

Les studiet om du orker, det er viktig i videre forskning og kunnskap om graviditet og fosterdød.

Man blir vel uansett satt igang ved 9 dager over termin? Den beskjeden fikk jeg av jordmor iallefall

Man blir vel uansett satt igang ved 9 dager over termin? Den beskjeden fikk jeg av jordmor iallefall
Det er vanlig praksis i Norge å vente inntil 42+0
Jeg ble satt igang 12 dager over termin og kun pga tidlig vannavgang skulle egentlig vente over helgen pga kapasitet... da ville jeg vært 42+1

Hei!

Men den er signifikant så følg magefølelsen og insister på induksjon om du går over 41 uker og føler at babyen bør få komme nå. I norge er det vanlig å vente til 42 uker og dette øker faren for dødfødsel signifikant.

Les studiet om du orker, det er viktig i videre forskning og kunnskap om graviditet og fosterdød.

Hvis det er flere her som er som meg, blir det for omfattende å lese en hel studie på svensk, 100 sider lang :p

Men her har forskning.no et par saker som omtaler studien og forklarer dens innhold på en enkel og forståelig måte.
https://forskning.no/forskningsetik...s-etter-at-seks-barn-dode-hva-skjedde/1590580

https://forskning.no/forskningsetik...-gravide-kvinner-med-sak-om-dode-barn/1592124

Men i lys av denne studien synes jeg likevel det er rart at man ikke landsdekkende går over til 9/10 dager overtid. Flere sykehus gjør det, men anbefalingene/definisjonen på overtid som jeg finner det er fremdeles at svangerskapet er overtidig først 12 dager etter termindato.

Når det er sagt, er det greit å nevne at ikke alle dødfødsler skjer på overtid, det skjer både før og etter termindato. Det er kanskje ikke betryggende for den gravid kvinnen å vite, men det viser hvertfall at overtid kun er én av årsakene. Her er det ofte morkakens funksjon som er begynt å svikte, men det kan skje til termin eller tidligere eller ikke i det hele tatt. Mange morkaker er i god form på overtid også.

Det er ikke alltid lett å kreve induksjon sånn uten videre, men jeg synes også man alltid skal følge magefølelse og følge med på liv i magen. Er det mindre enn vanlig en dag, så kan man alltid ringe føden og er det mindre dagen etter kan man ringe da også. Man skal hvertfall ikke føle seg masete eller til bry om man ringer flere ganger i uka ❤️

Hvis det er flere her som er som meg, blir det for omfattende å lese en hel studie på svensk, 100 sider lang :p

Men her har forskning.no et par saker som omtaler studien og forklarer dens innhold på en enkel og forståelig måte.
https://forskning.no/forskningsetik...s-etter-at-seks-barn-dode-hva-skjedde/1590580

https://forskning.no/forskningsetik...-gravide-kvinner-med-sak-om-dode-barn/1592124

Men i lys av denne studien synes jeg likevel det er rart at man ikke landsdekkende går over til 9/10 dager overtid. Flere sykehus gjør det, men anbefalingene/definisjonen på overtid som jeg finner det er fremdeles at svangerskapet er overtidig først 12 dager etter termindato.

Når det er sagt, er det greit å nevne at ikke alle dødfødsler skjer på overtid, det skjer både før og etter termindato. Det er kanskje ikke betryggende for den gravid kvinnen å vite, men det viser hvertfall at overtid kun er én av årsakene. Her er det ofte morkakens funksjon som er begynt å svikte, men det kan skje til termin eller tidligere eller ikke i det hele tatt. Mange morkaker er i god form på overtid også.

Det er ikke alltid lett å kreve induksjon sånn uten videre, men jeg synes også man alltid skal følge magefølelse og følge med på liv i magen. Er det mindre enn vanlig en dag, så kan man alltid ringe føden og er det mindre dagen etter kan man ringe da også. Man skal hvertfall ikke føle seg masete eller til bry om man ringer flere ganger i uka ❤️
Studien er på engelsk og du kan skippe metode og gå til resultat og diskusjon pluss kritikk/anmerkninger om eget studiet

Svakheten o studiet er jo at gruppe 2 som ble indusert 42+0-1 opprinnelig skulle være ca 10000 kvinner (husker ikke eksakt tall), men de brøt etter ca 2500 pga statistisk signifikante resultater etter 6 dødsfall; 5 før fødsel 1 innen 27 dager etter fødsel.
Dermed er det svakhet i at det ikke er «nok data», samtidig som resultater snakker for seg selc fordi det måtte avbrytes pga etiske grunner.

jeg syntes det er ganske ille at retningslinjer ikke er endret etter dette.

så da vil man i henhold til resultatet ha en dødfødt per 250 induserte i 42+ 0 uker. Studiet skriver også at det er merkbart større behov for medisinsk hjelp for barnet ettterpå i gruppe 2.

det jeg skulle likt å se nå er prosentvis de dødfødsler som skjer (rundt 3-4% i året) som skjer etter 41+6 uker.
For da snakker vi om kartlegging.

jeg vet værtfall at jeg kommer til å være ganske påpasselig om jeg går etter uke 41

Igangsatt 13 dager på overtid med førstemann i 2011.. Var livredd for at det skulle gå galt pga overtid.. Ba de sette meg i gang 7 dager over, men siden alt så bra ut på kontrollen mente de at der beste var å gi det 6 dager til så fødselen kunne starte spontant... Noe den aldri gjorde..
Dumt de ikke hører på mors bekymring, alt skal skje så naturlig, for det er det beste for mor og barn. Det er det jo, men å risikere at barnet dør pga overtid vil jeg påstå er det motsatte av hva som er best for mor og barn.

Igangsatt 13 dager på overtid med førstemann i 2011.. Var livredd for at det skulle gå galt pga overtid.. Ba de sette meg i gang 7 dager over, men siden alt så bra ut på kontrollen mente de at der beste var å gi det 6 dager til så fødselen kunne starte spontant... Noe den aldri gjorde..
Dumt de ikke hører på mors bekymring, alt skal skje så naturlig, for det er det beste for mor og barn. Det er det jo, men å risikere at barnet dør pga overtid vil jeg påstå er det motsatte av hva som er best for mor og barn.

om man leser litt på forskning til nå så er det ikke gjort studie på dette med overtid av friske gravide og dødfødsel.

Jeg driver å dypdykker litt i dette nå pga personlig interesse og prøver p finne statistikk av uke i svangerskap og dødfødsel. Det eneste jeg har funnet er st de fleste som dør i mage er sent (de siste ukene)i svangerskapet - men det kan være alt fra 37-42 uker.

i Sverige har de endret praksisen sin såvidt jeg forstod men ikke i Norge. Forskningen ble avvist nemlig ...

På terninkontroll og overtidskontroll sjekkes baby nøye for å se hvordan baby har det. Fikk beskjed om at jeg ville bli satt i gang 9 dager over termin på terninkontroll. Kom på ny time hos ny lege. Han ville vente 2 dager til 42+0. Baby ble født 42+0. Var aldri bekymret for lite liv

På terninkontroll og overtidskontroll sjekkes baby nøye for å se hvordan baby har det. Fikk beskjed om at jeg ville bli satt i gang 9 dager over termin på terninkontroll. Kom på ny time hos ny lege. Han ville vente 2 dager til 42+0. Baby ble født 42+0. Var aldri bekymret for lite liv

Hva erfaring man gjør seg opp selv endrer ikke hva forskningsstudiet har som resultat. Og det resultatet var 5 dødfødsler pluss en som døde innen 27 dager i gruppe 2- 42+0-1 i motsetning til gruppe 1 som hadde null dødfødsler.

og selv om man er til kontroll så kan slike ting endre seg fort. At du ikke bekymrer deg for liv, eller meg (som ikke bekymret meg heller) endrer likevel ikke en statistisk signifikant forskjell på 41 uker og 42 uker.

Så kan man være uenig i resultater men dette er ikke synsing eller teori det er et studie som måtte avbrytes pga resultatene. Det er nok i seg selv mener jeg at dette burde en samle data på;
Eksempel alle dødfødte i Norge og lage statistikk på hva uke det er i; i tillegg hvor mange som har komplikasjoner og sykdom etter fødsel i hva uker.

man har 3-5% dødfødsler hvert år tenk hvor mange av disse kunne vært unngått om resultatene i den svenske studien ble tatt alvorlig og grundig undersøkt

Hei!

Veldig bra du deler! Synes det er rart praksis i Norge ikke endres! Har aldri gått på overtid og kommer heller ikke til å gjøre det i fremtiden. Men om så hadde vært tilfelle, så hadde jeg nok tatt med meg denne studien til sykehuset på kontrollen etter termin i alle fall :)

Veldig bra du deler! Synes det er rart praksis i Norge ikke endres! Har aldri gått på overtid og kommer heller ikke til å gjøre det i fremtiden. Men om så hadde vært tilfelle, så hadde jeg nok tatt med meg denne studien til sykehuset på kontrollen etter termin i alle fall :)
Ja jeg er helt enig.

Et argument er jo at man kontrollerer foster etc etter 42 uker, men ikke mer enn hver uke.. Og det har vært flere historier om dem som er på kontroll i uke 41 og alt er supert, men barnet dør noen dager senere av uforklarlige grunner... Og her føler jeg tankegangen er feil "vi kontrollerer og når alt ser fint ut så venter vi". Man glemmer at dødfødsler før i tiden var ikke uvanlig, og det er jo dumt å tenke at alt ser fint ut, vi venter. Så mister mor barnet sitt.

Jeg aner ikke hvor sterk en kvinne må være altså for å klare seg gjennom noe slikt. Jeg kommer nok til å kreve igangsettelse senest en uke på overtid, i samsvar med resultatene fra undersøkelsen her.

Å få inn tidlig ultralyd (som gir en mer nøyaktig termindato) og endre antall dager man får gå på overtid vil redde liv mener jeg.

11 dager på kk i 2017 og 2018 vertfall. På 9 dager over skal du kun på kontroll for å skjekke trivselen til baby å sette opp time til igangsetting

11 dager på kk i 2017 og 2018 vertfall. På 9 dager over skal du kun på kontroll for å skjekke trivselen til baby å sette opp time til igangsetting
Ble satt igang 13 dager etter termin og kun fordi UL viste null fostervann. Skulle egentlig inn til sjekk og igangsettelse over helgen , så 16 dager over termin

Ble satt igang 13 dager etter termin og kun fordi UL viste null fostervann. Skulle egentlig inn til sjekk og igangsettelse over helgen , så 16 dager over termin
Wtf. Når var dette? 11 dager er egentlig max grensa i følge retningslinjene på kk

Wtf. Når var dette? 11 dager er egentlig max grensa i følge retningslinjene på kk
Sjekket sjapt inne på KK sine sider nå. De regner ikke deg som overtid før 12(!) dager over ultralyd termin dato. Og 42 uker krever hyppigere kontroller står det.

så ifølge deres side vil du ved 12 dager få tilbud om igangsettelse men dette kan utsettes om det er helg.

Vedlegg

• 0796F686-B7F0-4549-8C3F-B640CF9A8514.jpeg
    0796F686-B7F0-4549-8C3F-B640CF9A8514.jpeg
    42,9 KB · Visninger: 6
Back
Topp