dårlig samvittighet...

AB

Forumet er livet
Huff.. i dag igjen måtte jeg ringe jobb å si at jeg var dårlig å ikke kunne komme på jobb...
Jeg jobber i en omsorgsbolig for utviklingshemma, så de som er på vakta før blir sittende å ringe rundt til alle å "mase" om noen kan komme på jobb.. ikke lett på en søndag.. Jeg har vært mye borte fra jobb i det siste og jeg får skikkelig dårlig samvittighet overfor de andre på jobb. Jeg er bare ekstrahjelp, men føler jeg bare skaper masse ekstra arbeid for de andre... Er stort sett migrenen som setter en stopper, men i de siste ukene har jeg vært kvalm og kastet opp i tillegg..
Har mange gode dager, men virker som de dårlige kommer de få dagene jeg skal på jobb...

Måtte bare lette "trykket"....

Hadde det ikke vært bedre å få ei sykemelding?

Hadde det ikke vært bedre å få ei sykemelding?

Jeg er ikke fast ansatt og har dermed ingen fast arbeidstid, derfor er sykemelding ikke nødvendig så langt jeg har forstått.. men jeg skal snakke med sjefen og høre.. Jeg får uansett ikke lønn for de dagene jeg skulle jobbet, men er syk.
(skikkelig kjedelig...)...

Står du på vaktlista?? For da skal du jo ha lønn selv om du er syk!

nei, det er det jeg ikke gjør.. Jeg kan skrive meg opp på ledige vakter som ikke er fylt av fast ansatt..
Får jeg rede på vaktene 2 uker i forveien har jeg krav på lønn, men det er stort sett bare om sommeren det skjer...

Har du fått vakter 4 dager i forveien har du krav på lønn for de!!!!!Og blir du sykemeldt blir sykepenger beregnet på hva du har jobbet. Jeg har kun 78%stilling, men jobber ekstra og fyller til 100%...Jeg får sykepenger for 100% stilling.

Du har blitt grundig lurt! Om du sier du tar vakta og blir syk 5 minutter senere har du krav på lønn! Det med de to ukene gjelder forskyvning på turnus. Hvis du er satt opp på dagvakt, og leder flytter deg til seinvakt to uker før vakta får du ingenting. Skjer det mindre enn to uker før vakta skal du ha for forskyvd vakt. Men sykepenger har du alltid krav på! Og det er som Nallepu
sier, at de beregner gjennomsnitt når du blir sykmeldt. Men pass på at du får lønn for vaktene du har vært syk på!

hmm.. dette var news for meg.. tror jeg får ta å snakke med sjefen..
skulle tro kommunen ikke lurte seg unna, men da gjør de visst kanskje det.. og da er det i så fall en del vakter jeg ikke har fått betalt for som jeg skulle hatt penger for...

skjønner ikke dette helt, men får håpe sjefen er ærlig og gir svar.. (skal ta å sjekke kontrakten, men tviler på det står noe spesifikt der... )

Takk for at dere sier i fra...

ORIGINAL: pebbles

Du har blitt grundig lurt! Om du sier du tar vakta og blir syk 5 minutter senere har du krav på lønn! Det med de to ukene gjelder forskyvning på turnus. Hvis du er satt opp på dagvakt, og leder flytter deg til seinvakt to uker før vakta får du ingenting. Skjer det mindre enn to uker før vakta skal du ha for forskyvd vakt. Men sykepenger har du alltid krav på! Og det er som Nallepu
sier, at de beregner gjennomsnitt når du blir sykmeldt. Men pass på at du får lønn for vaktene du har vært syk på!

Da tror jeg de praktiserer ulikt på det med hvor mange dager i forveien man skal ha takket ja til en vakt og få betalt ved sykdom. Her jeg jobber har vi det sktiftlig at det er 4 dager(eller var det 3[8|]) som er grensen. Men vi får betalt uansett egentlig[8|][:)]

Skulle tro det var likt for alle dette, rart om vi skal ha ulike regler fra kommune til kommune. Håper i hvertfall at AB får det hun har krav på!

snakka med sjefen i dag, har kun krav på lønn så lenge jeg får vakta 2 uker i forveien.. etter det får jeg ingenting..
å jeg får jo aldri vakter så langt i forveien.. trist, men sånn er det visst her.. (huff.. skulle hatt fast jobb.. )

takk for gode svar alle sammen:) Å skulle jeg gjort uten babyverden og alle dere[:D]

Trodde slike ting var bestemt i arbeidsmiljøloven jeg, men da er det antagligvis tariff-festet siden det er forskjellig fra kommune til kommune. Det vil si at tillitsvalgte i din kommune har gjort en dårlig jobb når det gjelder å forhandle om sykepenger til vikarer!

det samme er det her hos oss også.. hvis du ikke har fast stilling, år du ikke betalt for de dagene du er syk.. hvis du er x-tra vikar....

ja, huff.. det der er skikkelig urettferdig.. ikke min feil at ingen vil gi meg fast jobb.. men nå snakker de heldigvis om gi meg noen få faste vakter.. så krysser fingrene for det...

hadde tatt å skjekket opp med arbeidskontoret, samt trygdekontoret jeg..
det er ikke ukjent det at sjefer finner smutthull i det meste når det gjelder lønn.

Back
Topp