Det er jo som de sier - kan være normalt for barn å sove dårlig/urolig osv. MEN jeg tenker at du kjenner ditt barn best, og hvis magefølelsen din prøver å fortelle deg noe, så følger du den. Slitsomt for både barn og foreldre om det ikke blir god nok søvn, og spesielt mtp barnets trivsel og utvikling, både kognitivt og motorisk så er søvn viktig.
Jeg tror jeg hadde bestilt time til fastlegen og prøvd igjennom dem i første omgang. Så ville jeg nok fortsatt å tatt kontakt med helsestasjonen vedrørende søvnproblem, selv om de kanskje ikke er så behjelpelig akkurat nå) da de også har flere aktører de kan sende henvisning til. Er barnet sjekket ifbm væske i ørene og/eller andre mulige fysiske grunner til dårlig søvn? Spør av erfaring. Storesøster i hus var slik, viste seg å være væske i begge ørene og kronisk mellomørebetennelse. Opererte inn dren i ørene da hun var 1.5 år gammel, og har siden da hatt myyyyye bedre søvn og vært lite syk.
Bup kan også være en instans, men de må du ha henvisning til (fastlege, helsestasjon, ppt).
Kan du kartlegge en stund selv? Noter ned søvn, oppvåkning, humør, matlyst og annet du synes er relevant informasjon i en periode. Ta det med til både helsestasjonen og fastlege. Ikke vær redd for å være den mamma’n, for du er den som kjenner barnet best, og du er barnets talsperson når barnet selv ikke kan/klarer å sette ord på dette. Du vil jo bare familiens beste, og det tipper jeg de forstår!
Jeg har som barnehageansatt vært med på samarbeidsmøter med bup og helsestasjonen igjennom enkeltbarn, der søvnvansker har vært ett hovedproblem ifbm utredning av diverse, så du kan jo ta en samtale med barnehagen også? Det kan iallefall ikke skade. Spesielt hvis søvnen også går ut over barnet og deres hverdag, og søvn har mye å si for funksjonen til barnet i hverdagen. Da er det jo fint om også barnehagen er oppdatert, så kan de mulig være en støttespiller for dere på det i hverdagen, eventuelt være til hjelp i møte med helsestasjon/fastlege osv.
Hvis søvnen ødelegger så mye for den daglige funksjonen til barnet - så kan de også være med på å «presse litt på» (snakke med helsestasjon/andre instanser) for å få ballen til å begynne å rulle.