Dårlig opplevelse hos legen i dag..

Er mange som opplever å bli skuffa på første legekontroll fordi det egentlig bare er å fylle ut et papir og ta blodprøver (rundt uke 12 vel og merke). Mange har kanskje forventninger om å få høre hjertelyd, målt symfysen osv, men de færreste gjør dette så tidlig.
Jeg hadde i alle fall håpet at vi skulle fylle ut helsekort, ta nye stoffskifteprøver (har jo begynt på levaxin fordi jeg planla graviditet), influensavaksine etc..

Jeg ville også byttet lege. Da jeg var gravid for snart 3 år siden så kom jeg til legen i uke 7+ et eller annet og hun tok alle prøvene da. Jeg var jo bekymret for at det var for tidlig, for hadde jo hørt uke 10-12, men det gikk tydeligvis bra :)

Huff. Håper det ordner seg. Men går fint an med oppfølging fra kun én. Jeg droppet jordmor (frekk og lagde krisesenarioer hele tiden) og gikk kun til legen og gyn første gang :)

Jeg hadde i alle fall håpet at vi skulle fylle ut helsekort, ta nye stoffskifteprøver (har jo begynt på levaxin fordi jeg planla graviditet), influensavaksine etc..
Ja, om du skal følges opp med tanke på stoffskifte er det jo noe annet. Influensavaksine tror jeg ikke man får i første trimester? Mener den er i andre og tredje trimester, men skal ikke si det for sikkert.

Skrev det jeg skrev for å "opplyse" andre om at første kontroll som regel er ganske kjapt inn og kjapt ut uten at man får så mye igjen for det. Husker fra sist at det var veldig mange som var skuffet fordi de hadde ventet mer på første kontrollen.

Hjelpes, noen leger burde ta seg ei pille!!!! Eller 5!
Var hos min lege igår, var da 6+2, og det eneste ho sa var at vi ikke kunne ta prøver. Men ellers hadde vi en fin snakk rundt hvordan vi ønsker at jeg skal bli fulgt opp i svangerskapet. :)

...og så måtte jeg betale! Jeg har hørt at alle legitimer ol som er i forbindelse med svangerskap skal være gratis. Stemmer ikke det?

Bytt fastlege på helsenorge.no, ingen vits i å ha en lege du ikke er fornøyd med :)

Hun burde selvsagt behandlet dere langt bedre! Antageligvis er hennes ståsted det at hun ofte får pasienter inn grunnet graviditet før hun kan få tatt nødvendige tester mm, da vil hun vel heller kunne bruke den timen på andre pasienter. Hvilken uke du skulle komme inn på første kontroll burde de du bestilte legetimen av fortalt.

Jeg tenker litt at når du vet hvor langt du er på vei med ca én ukes slingringsmonn, er det ikke et enormt behov for henvisning tidlig ul. Det er kanskje nok og få konstatert termin på oul? Evt kan man dra privat og ta tidlig ul. Eller er det jeg som er sær, og at en ukes usikkerhet absolutt gjør den gravide berettiget til tidlig ul?

Håper du får mye bedre opplevelser på de neste kontrollene hos jordmor (og evt lege) :)

...og så måtte jeg betale! Jeg har hørt at alle legitimer ol som er i forbindelse med svangerskap skal være gratis. Stemmer ikke det?

Så kjedelig! Jeg husker jeg fikk fin beskjed om å komme tilbake i uke 12 sist..

gratis er det vel, men hvis legen ikke mente det var sv.kontroll siden det var for tidlig for henne så kan det hende det er årsaken til at det kostet penger.

Tror faktisk jeg og betalte den timen jeg fikk beskjed om å komme senere.. Hmmm

Jeg har vært til lege i dag pga kvalme og behov for sykemelding. Ble møtt av et smilende lege som sa gratulerer. Gav meg termin 31. Mai, sykemelding, blodprøve og ny time neste uke. Fisket etter tidlig ul, men bet ikke på den siden jeg er bare 37 og ikke 38.. Sa vi kunne bestille privat, sa jeg hadde bestilt til 11+6 og spurte råd om d hørtes ok ut.

Slik kan en og bli møtt av legen sin... Så, støtter deg virkelig i å finne en ny :) lykke til :)

jo... det stemmer å...
Så kjedelig! Jeg husker jeg fikk fin beskjed om å komme tilbake i uke 12 sist..

gratis er det vel, men hvis legen ikke mente det var sv.kontroll siden det var for tidlig for henne så kan det hende det er årsaken til at det kostet penger.

Tror faktisk jeg og betalte den timen jeg fikk beskjed om å komme senere.. Hmmm

Lege, sykehus etc. er gratis fra uke 12.. Før det må man beregne seg på å måtte betale for det, men det finnes også noen leger som er rause på det.. :)

Altså jeg syntes nå det er rart du fikk tidlig ul pga det står på en uke :p så rart hun ikke heller ville ta hcg prøve av deg. Syntes nå du burde sagt det du tenker og ikke bare sitte der og klage etterpå. Mener ikke frekt, men for din egen del. El ihvertfall sagt ifra til helsesekretærene. Er ikke noe godt å føle det slik etter en legetime! Så jeg ville heller sagt no! Å du kan bytte fastlege. Det kan du enkelt gjøre på nettet :)

Uff, det hørtes helt grusomt ut! Jeg var også innom legen i dag for å måle hcg- og kom helt uanmeldt uten time.. Da kom legen til og med ut for å gratulere, og for å høre på bekymringene mine! Og jeg slapp å betale! Enig med de andre her i at du burde skifte!

Da jeg bestilte time opplyste jeg om hvor langt jeg trodde jeg var på vei, og ba dem sette opp en passende time for meg til første kontroll.. Så de burde jo gitt meg en time senere hvis de mener der var for tidlig?
Jeg var på en tidlig time, men kun for å stille spørsmål ang s.skapet ;) De gjorde ikke noe annet,

Da er det fordi du hadde en raus lege! :)

Det kan godt hende. Tydeligvis forskjell på leger, så greit å vite d finnes "rausere" og "snillere" leger der ute. For det er en smal sak å bytte om en ikke trives m legen sin. (Jeg har forresten vær pasient hos min i 15 år og fikk den tildelt da jeg flyttet til byen, så har ikke jaktet opp legen selv. Har måtte tålt en del venting (tar seg god tid til pasientene sine) men ellers har jeg lite å utsette :)

Altså jeg syntes nå det er rart du fikk tidlig ul pga det står på en uke :p så rart hun ikke heller ville ta hcg prøve av deg. Syntes nå du burde sagt det du tenker og ikke bare sitte der og klage etterpå. Mener ikke frekt, men for din egen del. El ihvertfall sagt ifra til helsesekretærene. Er ikke noe godt å føle det slik etter en legetime! Så jeg ville heller sagt no! Å du kan bytte fastlege. Det kan du enkelt gjøre på nettet :)
Ja, det er veldig lett å tenke på alt jeg burde sagt nå i ettertid.. Kjæresten min og jeg jeg hadde planlagt masse ting vi skulle spørre om, og jeg skulle jo be om influensavaksine og greier. Men hele situasjonen gjorde at både kjæresten min og jeg ble helt satt ut og målløse. Og han pleier virkelig å snakke "rett fra levra"..

Back
Topp