Nei, dette var første ultralyd. Men tok blodprøver i uke 10.da så det fint ut. Men vet ikke om det har noe å si
Uff, føler med deg
En gravids verste mareritt det der
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Nei, dette var første ultralyd. Men tok blodprøver i uke 10.da så det fint ut. Men vet ikke om det har noe å si
Takk, da er jeg spent på hva de legene anbefaler i morgenSå forferdelig trist å høre
jeg var gjennom dette for noen mnd siden, skulle vært nesten 12 uker men hjertet stoppet i uke 7. Jeg husker jeg ble anbefalt Cytotec kur, da de helst ikke vil gjøre utskrapning pga det kan bli større komplikasjoner/sår. I mitt tilfelle startet faktisk aborten av seg selv samme kveld/natt så jeg slapp Cytotec eller utskraping. Har tatt Cytotec før og jeg synes ikke det var særlig vond. Det er det psykiske som gjør vondt. Masse lykke til uansett hva du velger![]()
Uff, føler med degHvis det er hcg-prøver du tok så er ikke det egentlig anbefalt så sent pga det da har begynt å stabilisere seg. Men jeg vet ikke..kan jeg spørre om det var en grunn til at du tok blodprøve for å sjekke om alt var greit? Har du hatt blødninger e.l?
En gravids verste mareritt det der![]()
![]()

Det var veldig oppklarendeHei. Jeg har erfaring med begge deler. Jeg anbefaler deg å ta utskrapning. Da merker du ingen ting. Det kan oppstå veldig store smerter med cyrotec, særlig når fosteret er såpass stort som 10+5. Du får nok uansett ikke lov å ta den hjemme når det er så sent. Så da blir du liggende på sykehuset eventuelt. Lykke til![]()
hvordan var det med blødninger etter dette?
Sniker.
Fryktelig leit å høre at du opplever dette, mange styrkeklemmer til deg
Jeg var igjennom lignende i september 2018. Var på tul når jeg skulle vært 11+5, bare at der fant de ikke noe foster, bare plommesekk.
Jeg fikk beskjed om at de ofte anbefaler medisinsk abort, men at jeg selv kunne få velge medisinsk eller kirurgisk. Jeg valgte utskraping for jeg ønsket å få det overstått raskest mulig. Legen sa at hun støttet valget mitt da hun tvilte på at medisinsk ville virke på meg, da det var gått så mange uker uten at kroppen forstod at det var noe galt.
Syns inngrepet gikk greit for seg. Dagen før hadde jeg fått en tablett Mifygene som jeg tok på sykehuset. Den gjør at livmorhalsen begynner å åpne seg (blir da lettere for gynekologen når inngrepet skal gjennomføres). Er dog greit å vite at for noen kan denne tabletten gjøre at aborten starter av seg selv. Fikk også 2 tabletter cytotec som jeg satte vaginalt 4 timer før oppmøte på sykehuset. Var inne på dagkirurgisk, hadde en skjønn og forståelsesfull sykepleier, fikk tilbud om smertestillende når jeg begynte å få rielignende smerter. Selve inngrepet husker jeg lite/ingenting av. Kom inn, fikk narkose, våknet når de var ferdige. Lå 2 timer til observasjon etterpå, fikk både kvalmestillende (var småkvalm etter narkosen) og smertestillende (forebyggende, for hadde ikke noe smerter da). Kunne blitt lengre, men følge meg i fysisk fin form og reise hjem etter eget ønske. Fikk 1 ukes sykemelding fra sykehuset (forlenget denne hos fastlegen, da jeg var ganske psykisk ute og kjørte etter opplevelsen). Hadde ingen smerter etter inngrepet, blødde minimalt i 2-3 dager.
Håper alt går greit for seg for deg. Får du tilbud om sykemelding vil jeg anbefale å ta det i mot. Man kan føle at alt går bra der og så, for så å få seg en liten knekk en stund etterpå.
Blei reine avhandlingen dette, men er av typen selv som liker å få grundige og utfyllende svar, så da ender jeg ofte opp med å gi det selv også
Klemmer til deg![]()
Uff, trist å leseopplevde det samme i høst, men ble heldigvis gravid på første forsøk etter MA. Selv brukte jeg hele seks uker på å stable meg psykisk på bena igjen, gjorde det medisinsk, og eneste tanke til etter tid er at jeg burde tatt smertestillende mye tidligere, for det var ikke behagelig, men det går heldigvis fort over fysisk. Ta vare på deg selv
![]()

Etter utskrapning blødde jeg litt i to dager. Så var det over. Tok to sykluser før mensen var tilbake. Med cyrotec blødde jeg i 1 uke, men det lå fortsatt rester igjen i livmoren så jeg måtte ta ny kur, den fungerte ikke og da fikk jeg utskrapning. Men jeg tok hjemme fordi foster bare var 7 uker da det stoppet. Venninna mi hadde MA hvor fosteret var 10 uker. Derfor måtte hun ligge på sykehuset å ta kuren. Da sjekket de henne for rester før hun fikk dra hjem, endte med at hun også uansett måtte ta utskrapning fordi ikke alt kom ut. Ble forresten gravid igjen veldig raskt begge ganger. Nå er jeg 14 uker på vei og har sett at alt er braMan blir ofte raskt gravid igjen
![]()
Legen spurt om jeg har hatt smerter nå i det siste, men jeg har ikke merket noe. Han sa at ofte kan man ha smerter som et tegn på at det er spontanabort. Så spent og ikke minst gruer meg litt til hvor mye smerter dette innebærer etter inngrep.
Men utrolig fint å høre din opplevelse, tenkt på det med sykemelding og hvor dårlig jeg vil føle meg etterpå. Føler selv jeg har høy smerteterskel, så vil jeg raskt tilbake til arbeid. Men som du sier, kanskje lurt å ta i mot sykemelding og heller vurdere dagene ettrrpå. Hvis man føler seg bra nok, kan jeg jo alltid bare dra på arbeid![]()
Etter uke 9+0 skjer alle aborter i sykehus ja. Du vil blø som en kraftig mens, men det vil raskt avta. Blir som ved en vanlig provosert abort. Lykke til!Det var veldig oppklarendegruer meg litt merker jeg, sitter med klump i magen pga det der
hvordan var det med blødninger etter dette?
Jeg hadde ingen fysiske plager etterpå, når det var over så var det over på en måte. Ingen smerter av noe slag. Den gang jeg tok Cytotec mener jeg Atjeg gikk på jobb dagen etter men jeg husker ikke helt. Men du får sikkert en sykmelding på et par dager om du føler du trenger detTakk, da er jeg spent på hva de legene anbefaler i morgenfikk du rett på jobb etter dette? Hørt noen har hatt plager slik at de har vært sykemeldt ettrrpå