Dårlig informasjon...,

ØnskemammaFeb16

Forelsket i forumet
Hallo!

Dette er mitt første svangerskap som må ser ut til å gå bra. Er i dag 19+1 uker på vei. Var på OUL i går og så ei frisk lita tulle som turna rundt inne i magehuset sitt, men som allikevel så svært avslappet ut ifølge hun som gjennomførte ultralyden.

Men så lurer jeg veldig på... Hva skjer nå? Jeg har ikke fått noen ny time til hverken lege, og heller ikke noen jordmor. Er det vanlig å ta kontakt med en hvilken som helst jordmor selv, eller er dette noe legen anbefaler og/eller henviser til. Mener å huske han har sagt at han ønsker at jeg er annenhver gang hos lege og jordmor. Merker at jeg synes jeg har fått veldig lite info om hva som skjer videre! Noen som kan hjelpe meg litt på vei? ;)

du må selv bestille time hos jm eller lege, etrer det følges du jevblig opp. Skal være ca 8 tiner hos lege/jm iløpet av sv.skapet

Hadde min første jm time i dag. (Er 16+5 i dag) Legen var i uke 12.
I min kommune er opplegget slik at du etter legen skal ringe helsestasjon og få time til JM der.
Første JM time blir da i uke 15-16. (Den jeg hadde i dag. Da skal en også avtale dag for neste JM kontroll)
Så skal du på OUL i uke 17-20.
Og så til JM igjen i uke 24.
Og så var det legen igjen..husker ikke helt i hvilken uke..
Men ja, det viktigeste er at du nå ringer din helsestasjon og får time til JM :)

Har kun gått til jordmor, var der i uke 11, pga mistanker om sv.skaps diabetes, var tilbake til henne i uke 13 for blodprøvetaking, hun henviste til OUL, som ble uke 19, og så skal jeg til jordmor igjen i uke 24. Jeg skal bare gå til henne, gjorde det med eldstemann også. Føler det er hun som kan det her med svangerskap og fødsel best, og har tid til meg og babyen :)

Ta kontakt med helsestasjonen til kommunen. Her jeg bor får man kontroll mellom uke 8-12, deretter oul på sykehuset, så i uke 24 og hver 2.-4. uke etter det avhengig av oppfølgingsgrad du trenger. Jordmor er veldig bra om du treffer en av riktig kaliber! Har ofte mer tid enn lege og mer kunnskap om svangerskap :)

Last edited:
Og du velger selv om du vil gå annen vær gang til jordmor og lege,eller kun hos en av de :-)

Du kan selv velge om du vil gå til jm eller lege. jeg gikk annen hver med første. Med andre gikk jeg kun til jm, og det kommer jeg til å gjøre denne gang også. Har en super lege, så ingenting å klage på. Men er alltid så mye ventetid. Så syns jeg ikke at jeg skal ta opp timene til legen, når det er så mange syke som trenger de timene :p

Jeg har vært hos både lege og jordmor (kun en gang hittil), men synes den timen hos jordmor var helt bortkastet og lite nyttig. Det varte i over en klokketime og det eneste hun gjorde var å spørre på nytt eller informere om alt vi hadde fått informasjon om tidligere hos legen. Hun anbefalte videre oppfølging av svangerskapet en gang i måneden om alt er bra. Så nå blir det oul neste uke og i oktober tar jeg oppfølgingen hos legen min, også har jeg booket en time hos jordmor i november for å se om det er noe annerledes å komme til henne senere i svangerskapet. ☺ Jeg er også førstegangs gravid ☺

Dersom du har et normalt svangerskap uten kjente risikoer, skal du på kontroll hver 4.uke frem til ca. uke 30/32. Da er det oftere siden det nærmer seg fødsel og det skal sjekkes blodtrykk og urin titt som tett. Uke 16 er hos JM, uke 20 hos lege, uke 24 hos JM osv. Noen JM/leger setter opp ny time sammen med deg mens du er der, andre dropper det og forventer at du bestiller selv. Det primære ansvaret for at disse kontrollene blir gjennomført, ligger hos deg.
Det er ingen som har ansvar for å "kalle inn gravide" sånn sett..
Men du har rett til å velge om du vil til lege eller JM da, du må ikke til annenhver dersom du ikke vil det.

Anbefaler deg å gå til jm :) Jm er ekspert, det er ikke en allmenlege ;)

Ta kontakt med legekontoret eller den lokale helsestasjonen.
Du velger selv om du vil til lege eller jordmor.
I forrige svangerskap gikk jeg til lege første halvdel og til jm siste halvdel, men jeg kom virkelig ingenting med den jordmora så denne gangen kommer jeg til å holde meg til fastlegen min. Selv om det sikkert finnes noen ting han ikke kan svare meg på så er han den jeg definitivt har best kjemi med, og dermed også føler meg mest komfortabel med å gå til :)

Back
Topp