Dåpsplanlegging

Har tenkt på både lokale, mat og pynt. Men vil ikke bestille eller ordne noe før babyen er kommet til verden og alt er bra :-)

Vi har bare snakket om at vi vil ha det i september før vi drar på ferie, og hvem som skal være faddre. Gjestelisten blir den samme som med storesøster, kun barnets besteforeldre, onkel, tanter og søskenbarn utenom oss foreldre og søsken selfølgelig :-) Og det blir dåp i kirken :-)

Blir en liten dåp, så alt kommer ann på når fadderen til lillegutt er I norge igjen :) blir bare familie til middag hjemme her, siden det blir ett større bryllup noen mnd senere :)

Blir en liten dåp, så alt kommer ann på når fadderen til lillegutt er I norge igjen :) blir bare familie til middag hjemme her, siden det blir ett større bryllup noen mnd senere :)
Høres bra ut :) vi skal ha bryllup neste år vi :)

Hvorfor kan dere ikke døpe i nord?

For vi har ingen gjester, og man må ha to faddere tilstede for å døpe barnet :) Familien til samboeren min er imot dåp og er ikke i statskirka.. Venninna mi her oppe er heller ikke i statskirka, og kan dermed ikke være fadder. Er ikke kristlig selv, så døper ikke barnet i kristlig tro. Derfor er jeg opptatt av å ha familie og venner og feire dåpen med, ikke bare gå i kirka ;)

Hvorfor døper dere ikke? og er de andre barna udøpt?

Usikker på om vi selv skal døpe, da det blir så tungtvindt .. siden vi ikke kan døpe i nord.
Vi døper ikke fordi det er feil for oss og stå i kirka å love å oppdra barna i den kristne tro. Vi er ikke et religiøst hjem, og jeg nekter å døpe kun pga tradisjon.

For vi har ingen gjester, og man må ha to faddere tilstede for å døpe barnet :) Familien til samboeren min er imot dåp og er ikke i statskirka.. Venninna mi her oppe er heller ikke i statskirka, og kan dermed ikke være fadder. Er ikke kristlig selv, så døper ikke barnet i kristlig tro. Derfor er jeg opptatt av å ha familie og venner og feire dåpen med, ikke bare gå i kirka ;)
Ah, ja da blir det ikke stort vits med en dåp nordpå.

Hva med konfirmasjon da?
Om barna ønsker å konfirmere seg når den tid kommer så er det helt opp til dem. Men da må de også ta valget om å døpe seg selv.

Hva med konfirmasjon da?
Finnes jo humanetisk konfirmasjon også :-)

Vi døper for barna våre oppdras av andre i den kristen tro :-p haha..
Men vi snakker om tro hjemme, de vet at mamma hun tror på mennesket og vitenskap og at besteforeldrene tror på gud og jesus...
Så får de velge..
Jeg orket bare ikke at min mann sin familie skulle slå hånden av de grunnet mitt og mannen min sitt syn..
Min mann er oppdradd svært konservativt kristent.

Jeg er ikke i statskirka, men står som fadder for min niese.

Står på kirkesida at man ikke kan være fadder om man ikke er med i statskirka.. Men uansett så er familien til samboeren min imot dåp, så di kommer ikke i noe dåp eller stiller som fadder eller gudmor :-)
Hmmm. Jeg er iallefall fadder til ei som var døpt for 2 år siden.

Back
Topp