Dåpskjole

tonjesm

Blir kjent med forumet
Til dåpen til vår sønn tenkte jeg egentlig å bruke dåpskjolen som jeg brukte da jeg ble døpt... Men med årene har den blitt gul istede for hvit... Noen som vet om det går ant å få den hvit igjen?
 
Lurer på det samme som Lego. Finnes diverse løsninger som kan redde den, men hver sin løsning til hver sin type stoff.
 
Du kan prøve å henge den ut i sola, det kan bleke den (jeg har brukt det til tøybleier med flekker, det fungerer absolutt!)
 
Har du prøvd å vaske den? Tror det var alt bestemor gjorde med min
 
Vi har en dåpskjole i familien som ble laget til min farmor. Vår sønn skal døpes i den og blir den siste. Store deler av familien er døpt i den og i år har den 100-års jubileum.

Den er nå så skjør at den ikke lenger kan renses fordi renseriet trodde stoffet ville ødelegges.

Derfor har de siste dåpsbarna kun hatt den på like før selve dåpen og til bilder like etterpå.

Dåpskjolen skal nå bevares og rammes inn sammen med oppførelsen av navn og dato på alle som har blitt døpt i den.

Jeg anbefaler å få et renseri til å avgjøre om dåpskjolen din skal vaskes eller renses. Helst bør den nok renses tenker jeg ettersom stoffet er mer delikat pga alder.

Det kan også hende at type oppbevaring har skadet kjolen slik at man ikke kan få bort falmingen. Håper dette ikke har skjedd. Du kan jo spørre renseriet før du renser den?

Lykke til.
 
Vi har en dåpskjole i familien som ble laget til min farmor. Vår sønn skal døpes i den og blir den siste. Store deler av familien er døpt i den og i år har den 100-års jubileum.

Den er nå så skjør at den ikke lenger kan renses fordi renseriet trodde stoffet ville ødelegges.

Derfor har de siste dåpsbarna kun hatt den på like før selve dåpen og til bilder like etterpå.

Dåpskjolen skal nå bevares og rammes inn sammen med oppførelsen av navn og dato på alle som har blitt døpt i den.

Jeg anbefaler å få et renseri til å avgjøre om dåpskjolen din skal vaskes eller renses. Helst bør den nok renses tenker jeg ettersom stoffet er mer delikat pga alder.

Det kan også hende at type oppbevaring har skadet kjolen slik at man ikke kan få bort falmingen. Håper dette ikke har skjedd. Du kan jo spørre renseriet før du renser den?

Lykke til.
Wow! For en skatt! Det blir fint å få den rammet inn for å bevare minnet. Og så gøy at din sønn skal døpes i noe då unikt. 100 år gammel. Wow :)
 
Jeg vet ikke hvordan den kan bli helt hvit igjen, det jeg vet er at det kan være oppbevaringen som gulnet den. Min tante sa at man burde oppbevare i kakeboks (ikke plast) fordi plast kunne gulne stoffet.
 
Back
Topp