Dåpskjole

Mom2beMai

Forelsket i forumet
Plutselig har jeg begynt å tenke på dåp og dåpskjole.. Lille er ikke en gang født enda, men jeg vil få mest mulig kostnader ut av verden :-P Siden jeg er den første av mine søsken som får barn, så har jeg lyst til å investere i en skikkelig en som vi kan bruke alle sammen, og få sydd navna til barna og dåpsdato på kjolen... Noen som har gode råd eller erfaring med kjøp av dåpskjole?

Mamma sydde da jeg fikk eldste.

Jeg har kjøpt inn mønster, men har ikke fått bestemt meg for stoffet enda, skal sy den selv og håper jeg kan gå baken i gir og starte snart, men jeg er litt treg av meg :-P

Hvis noen trenger ett mønster, så si ifra, klarte å bestille 2 :-P

Min mormor strikket kjole til min dåp (jeg er eldst av barnebarna) alle fire barnebarn er døpt i den og i morgen skal gutten min døpes som første oldebarn (navn m dåpsdatoen er brodert på hvit bånd)

Mamma strikket en hel dress i hvitt til eldste gutten, minste har brukt den og :-) hvis neste blir jente kunne jeg tenke meg en lik kjole til henne :-) selv om svigermor sikkert vil prøve å presse på meg den hu lagde til ungen til niesa si. Tror bare det blir meg og ene søstera mi som får unger og hu døper ikke sine :-P

Me fekk svigermor til å strikke ein kjole. Den var genial, med heil sparkedress under og "kjolen" kan taes av:) Kanskje du kan få nokon til å strikke for deg? Y
Jeg er så lite fingernem.. Jeg maler gjerne og pusser opp ol, men strikking,hekling etc........ :-P eier ikke tålmodighet til sånn, men skulle ønske... Lite strikkere og syerskere i familien også etter min kjære mormor døde :-(

Jeg er så lite fingernem.. Jeg maler gjerne og pusser opp ol, men strikking,hekling etc........ :-P eier ikke tålmodighet til sånn, men skulle ønske... Lite strikkere og syerskere i familien også etter min kjære mormor døde :-(
Mange som strikkar på oppdrag da, på Facebook for eksempel. Eg kunne ikkje strikka den om det sto om livet;) Veldig glad for ei strikkande svigermor, og dåpskjolen var genial med den sparkedressen, spesielt sidan me har to gutar:)

Min tante strikket en til meg som lillegutt skal bruke. Håper på at det blir en tradisjon hos både mine barn og min brors barn. Det finnes jo de som strikker på oppdrag om du finner en fin du liker :-)

Dere har ikke en i familien?

Her har barna brukt tre forskjellige.

Nr 1 brukte en av to tvillingerkjoler, han ble døpt sammen med sitt søskenbarn samme dag, så artig at de hadde like kjoler. Bestemor sydde til mine søskenbarn. Brukt av flere barn i familien.

Nr 2 hadde kjolen som jeg og mine søsken brukte, bestemor hadde sydd den også.

Nr 3 bruke pappaen sin kjole, som også mange andre barn hr brukt. :) Svigermor har sydd den.

Dere har ikke en i familien?

Her har barna brukt tre forskjellige.

Nr 1 brukte en av to tvillingerkjoler, han ble døpt sammen med sitt søskenbarn samme dag, så artig at de hadde like kjoler. Bestemor sydde til mine søskenbarn. Brukt av flere barn i familien.

Nr 2 hadde kjolen som jeg og mine søsken brukte, bestemor hadde sydd den også.

Nr 3 bruke pappaen sin kjole, som også mange andre barn hr brukt. :) Svigermor har sydd den.
Jeg og mine søsken er døpt i kjolen til gammel tanta mi.. Men hun har 8 barn derav barnebarn, oldebarn å nå tippoldebarn.. Så jeg synes d er på tide med egen tradisjon for vår grein :-)

Back
Topp