Dåpsdilemma

Vi har ikke fått snakket noe om det i dag, og jeg har ikke fått nevnt hva jeg tenker enda. Tror vi bare skal glemme den biten inntil det blir mer aktuelt eller naturlig å ta opp igjen tema.

Men jeg har ihvertfall tenkt at det er helt greit om vi løser det på den måten at vi inviterer alle som vil ha en «formell» rolle i barnets liv. Altså barnets foreldre (oss), søsken (storebror), besteforeldre, oldeforeldre, tanter, onkler, søskenbarn og faddre. Da kan jeg på en måte forsvare det ovenfor den øvrige familien min (mine tanter, onkler og søskenbarn) og forklare at de alle er inkludert og ønsket i barnets liv, men at det kun er de aller nærmeste med formelle titler som blir invitert i dåpen/navnefesten av praktiske årsaker. Da blir det 30 gjester, noe jeg tenker er overkommelig for barnet, meg og mannen. De av min familie som blir invitert er da også de som mannen anser som en familie han selv er en del av.

Dette er en løsning hvor jeg føler at jeg har møtt mannen på halvveien, vurdert at for mange folk kan bli for mye for baby, og som jeg selv kan være fornøyd med uten å bli såret eller å såre øvrige familie. Det er også disse menneskene det vil være naturlig å invitere til bursdagsfeiringer, høytider og annet i fremtiden.
Da vi skulle døpe eldste, hadde vi det på samme måte som dere. Han ville kun ha nærmeste familie, hvor jeg mente mine tanter og onkler var blant nærmeste familie. Vi endte opp med oss, våre søsken med familien, foreldre og besteforeldre. Det var mye mindre enn jeg hadde planer om, men en utrolig koselig dag! :happy:

Vi droppa det, ingen nevnt, ingen glemt :)
(vi er heller ikke kristne, så det var aldri aktuelt).

Kjedelig situasjon da det blir slik:(

Med førstemann ba vi hele familien til gubben, siden vi alle er i samme bygd. Og bare mine foreldre, besteforeldrepar x 2 og bror m/fam. siden min slekt er konsentrert i andre deler av landet.
Men med de andre barna våre kuttet vi det ned til bare våre foreldre, søsken og besteforeldre. Måtte sette grense ett sted. Så det ble liksom barnet sin nærmeste familie, som han/hun kom til å omgås mest i sitt liv. Ser for meg at mine og mannen sine tanter, onkler og søskenbarn ikke hadde så mye "å si" for barnet sin del.

MEN en grei løsning på problemet, er å invitere resten av familien på etterpålag dagen derpå, for det blir bestandig massevis av kaker igjen:)

Back
Topp