Dåpsamtale

Alketa

Elsker forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
❤ Juliskattene 2018 ❤
August 2018
Hei, har dere vært på dåpsamtale? Ser for meg at det fort kan være litt kleint - håper jeg tar feil :p
Hvordan gikk deres samtale?
 
Vi hadde en gruppesamtale så gikk forsåvidt greit. Presten forklarte hvorfor vi døper og gikk igjennom prosedyren for dagen.
 
Vi var i fjor med datteren vår og det var flere til stede. Tenkte at det kunne bli kleint hvis ingen sa noe eller at man ble grillet om kristendommen.

Derfor startet jeg med å si at vi ønsket å døpe fordi vi selv begge er døpt. Og at vi ønsker at den tradisjonen skal videreføres til barna våre fordi vi tilhører den norske kirke og at vi var vant med å gå i kirka da vi var barn. Det ønsker jeg for mine barn. Kan vel si at man er "moderne kristen". Har et forhold til kirke og tradisjon, men er ikke opptatt av religionen i seg selv. :)
 
Her kommer presten hjem på dåpssamtale, har gjort det med alle tre. Tre ulike prester.

Med nummer en ble vi skikkelig grillet på hvorfor vi ville døpe, hva det innebærer, fikk diverse oppfordringer om å gifte oss og fikk utdelt salmebøker, så vi satt i sofaen og sang salmer. Det syntes jeg var kleint.

Gruvde til dåpssamtalen med nummer 2. Det var ubegrunnet bekymring - kort og grei samtale på kanskje 15 min.

I dag var presten her på dåpssamtale. Han tok en kaffekopp, snakket litt om løst og fast, fylte ut skjema og lurte på om vi hadde noen spørsmål. Veldig hyggelig og ingen grilling..
 
Skal neste uke. Gruer meg litt ettersom jeg siden de forrige dåpene har meldt meg selv ut fra dnk.. men vi har giftet oss siden sist da, håper på pluss i margen, hehe!
 
Her kommer presten hjem på dåpssamtale, har gjort det med alle tre. Tre ulike prester.

Med nummer en ble vi skikkelig grillet på hvorfor vi ville døpe, hva det innebærer, fikk diverse oppfordringer om å gifte oss og fikk utdelt salmebøker, så vi satt i sofaen og sang salmer. Det syntes jeg var kleint.

Gruvde til dåpssamtalen med nummer 2. Det var ubegrunnet bekymring - kort og grei samtale på kanskje 15 min.

I dag var presten her på dåpssamtale. Han tok en kaffekopp, snakket litt om løst og fast, fylte ut skjema og lurte på om vi hadde noen spørsmål. Veldig hyggelig og ingen grilling..
Sang salmer!!!! :D :D
 
Her kommer presten hjem på dåpssamtale, har gjort det med alle tre. Tre ulike prester.

Med nummer en ble vi skikkelig grillet på hvorfor vi ville døpe, hva det innebærer, fikk diverse oppfordringer om å gifte oss og fikk utdelt salmebøker, så vi satt i sofaen og sang salmer. Det syntes jeg var kleint.

Gruvde til dåpssamtalen med nummer 2. Det var ubegrunnet bekymring - kort og grei samtale på kanskje 15 min.

I dag var presten her på dåpssamtale. Han tok en kaffekopp, snakket litt om løst og fast, fylte ut skjema og lurte på om vi hadde noen spørsmål. Veldig hyggelig og ingen grilling..


Håper vi slipper presten dere hadde som nummer 1, er ugifte her også.... og lenge siden jeg var i kirken utenom konfirmasjon, dåp og begravelse...
 
Back
Topp