Dåpsamtale...

Grynet2

Glad i forumet
VIP
Har noen vært på dåpsamtale? Hvilke spørsmål fikk dere, og hva svarte dere på hvorfor dere vil døpe?

Jeg vil egentlig døpe mest fordi det er tradisjon, men har fått inntrykk av at noen prester ikke synes det er noe godt svar. Noen innspill? [:D]

Nei, jeg vet ikke hva jeg ville svart. Må ta det på sparket.

Kan de nekte oss dåp egentlig om jeg ikke gjør det av min ikkeeksisterende tro?

Vi var på samtale i går[:)] Spurte ikke hvorfor vi ville døpe han...Snakket bare om hva dåpen innebærer og om det praktiske[;)] Ihvertfall her blir det gjort sånn!

Ikke farlig [:D] (jeg har jo ikke døpt noen før, siden Mille er første, men jeg jobber i kirken, så vet litt [8D])
De pleier ikke spørre hvorfor man vil døpe, blir mer sånn som Joffen sier at de snakker om det praktiske, og hva dåpen betyr [:)] Noen kirker har dåpssamtale med en gjeng dåpsbarn og foreldre samtidig - sånn gjør vi det hos oss, og så får de som ikke har mulighet til å komme på felles-samtalen komme på egen samtale med presten [:)]

Jeg fikk inntrykk av at hvorfor var viktig... Muligens fordi jegxringte å spurte om det gikk ann å bare få en velsignelse siden mannen er muslim, men det kunne ikke han jeg snakket med svare på og skulle ringe tilbake, det er over to uker siden nå.... Jeg ville Pga tradisjon og mener snuppa skal få velge hva hun vil tro selv....

Nei,altså.Jeg er jo kristen,bare ikke praktiserende kristen [;)]
Alva Serine blir sunget "kjære gud jeg har det godt" for om kvelden,det er mitt lille innspill i den kristne delen,hehe.
Men,jeg døper jo fordi det er tradisjon,og fordi det er en vanlig ting å gjøre.

Men,det som står på kirken.no er:

Når vi døper barna våre, er det også ut fra en erkjennelse av at de trenger å bli døpt. Bibelen gjør det klart at det ikke finnes noen som er uten synd - heller ikke barna. Som det heter i Den norske kirkes dåpsliturgi: “De er født med menneskeslektens synd og skyld…” Også barna trenger syndenes tilgivelse. Derfor bæres de til dåp.

Såeh,hehe det er IKKE grunnen vår,for å si det sånn.Tror ikke Saga Victroia trenger syndense tilgivelse,hehe [8D]

Vi svarte det samme som det, pgå tradisjon og presten sa ikke noe på det. Det virket som han var vant til at barn ble døpt mest pga tradisjon.
Her er vi vel det som kalles 4 hjulskristene. Det vil si kjørt til dåpen, kjørt til komfirmasjon, kjørt når en gifter seg og kjørt til graven. Er kun i kirken når det er dåp, komfirmasjon, bryllup eller begravelser.

Da er det bare å vente for å se hvilken prest vi får da [:)] Satser på at vi er flere på samtalen, og at det ikke bare er vi som er i ilden! [;)]

endel prester spørr faktisk HVORFOR man velger å døpe ja...

jeg svarte med førstemann at det var tradisjon osv... det var greit nok det! [;)]

denne gangen hadde vi felles samtale med de andre som skulle døpes... men det var kun om det praktiske rundt dåpen! [:)]

Når vi døper barna våre, er det også ut fra en erkjennelse av at de trenger å bli døpt. Bibelen gjør det klart at det ikke finnes noen som er uten synd - heller ikke barna. Som det heter i Den norske kirkes dåpsliturgi: “De er født med menneskeslektens synd og skyld…” Også barna trenger syndenes tilgivelse. Derfor bæres de til dåp.

Dette er min grunn til å IKKE døpe!..hehe

Back
Topp