Dåpen

Ella

Glad i forumet
Er det noen her som vet om de som skal være faddere må være medlem av statskirka?
 
ja, det må de
 
Nei, det må en faktisk ikke..
Jeg er fadder til ei lita jente som er døpt i statskirka og selv er jeg ikke medlem av statskirka..

Spør gjerne presten om det når dere har sånn forhåndssamtale med han,
så får dere vite hva som kreves.
 
Hei Ella!

Da vi døpte vår sønn i februar var min bror fadder. Han er ikke i statskirka.
Presten sa det var forskjellig praksis fra prest til prest, men hovedsaken var at den eventuelle fadderen var klar over sine "oppgaver" og ville være fadder.

Så som Fiorelina sier: Spørr presten, gjerne i god tid før dåpen slik at dere kan finne en annen hvis presten nekter..

Lykke til!
 
Da vi døpte andemann her så var det onkel og tante som var faddere,de er ikke i statskirka!
Men de måtte "godkjenne" at vi ville oppdra barnet i den kristne tro...
Mener det var slik,men er nok noen prester som er ille vrange på det og.
Så kan være greit å sjekke opp med de npreste ndere får til dåp![;)]
 
Nei! Det må man ikke. Så lenge man er tilhenger av den kristene tro kan man godt være fadder. Jeg skal selv være fadder på tantebarnet mitt å jeg er ikke døpt
 
Tester bare noe her.... sorry
 
Da tantebarnet mitt skulle døpes,fikk ikke den andre tanta hennes være fadder siden hun ikke var døpt og ikke medlem av statskirka.Hu måtte døpe seg først,for å få lov.
Synes det er litt rart,jeg bar tantebarnet mitt til døpefonten,men jeg er ikke konfirmert,og har altså ikke bekreftet dåpen min...

Er ikke rart man blir forvirret!

Tror heller man bare må snakke med den presten som skal forrette dåpen,og høre hva h*n mener.
 
Det varierer, noen prester krever at fadderene er medlemmer, mens andre ikke bryr seg om det. Til vår minste var ingen medlemmer, og det ble aldri nevnt.
 
Jeg fikk beskjed i kirka om at evt faddere måtte være medlem av statskirka, ja. Men ser at andre har fått andre opplysninger...
 
kjæresten min ble spurt av en kompis om å være fadder og det kunne han ikke fordi han ikke var medlem av statskirken, Syns det er teit hvis de ulike kirkelydene har ulike retningslinjer. Skulle vært likt overalt.
 
I dåpen var min søster fadder, hun står ikke i statskirka, der spurt heller ikke om det..
 
Back
Topp