Dåp2

x1xTrine6

Gift med forumet
lurte bare på hva dere mener om at den eldste av mine barn(8år) skal bære den minste til dåp? Jeg synes selv det litt søtt... Har fått litt kommentarer på det av de rundt meg...

Det syns jeg høres kjempe koselig ut jeg! Moro å gjøre noe annet enn hva alle andre gjør[:)]

Høyres jo koz ut da...
Men får dei lov når dei ikkje er konfimert??

Man må være 16 eller 18 år for å være fadder. Men å bære barnet tror jeg ikke er noen aldergrense på.

Hvert barn som blir døpt, skal ha minst to høyst seks faddere. Fadderne må ha fylt 15 år. Som faddere kan bare velges personer som er medlem av Den norske kirke, eller andre kristne som ikke forkaster barnedåpen. Foreldrene kan ikke være faddere. Presten har ansvar for å se til at fadderne oppfyller disse forutsetningene. Fadderne blir ført inn i kirkeboka.

Det er hentet frett fra kilden... Fra www.kirken.no

Så være fadder kan ikke en 8 åring, søsken eller ei. Ordinært er jo den som bærer barnet inn til dåp enten forelder eller fadder, men det er vel ikke noe i veien for at et søsken kan bære barnet inn til dåpen. Fadder kan det dog ikke være.

Ho skal ikke være fadder,det er noen andre. Nevnte det for presten og han syntes det var en god ide. Ho er ganske stor for alderen og ho bærer rundt på han her hjemme, skifter bleier og mater. Det virker som ho synes det er veldig stas med lillebror.
Har fått kommentarer på at Ida er for ung til å bære,men ho ville selv også og presten sa at det er bare for oss å stå ved siden av og overta hvis ho ville det.
Liker ideen veldig godt selv..det må jeg si,men greit å få "lufta" det litt også.
Tror ikke jeg har hørt om andre ennå som har gjordt det.

jeg synes det hørtes veldig koselig ut jeg da[:D] når vi skulle døpe lille Dina så fikk storesøster tørke av hode hennes,da var hun så stolt at[:D]

La henne gjøre det visst ikke det blir noen problemer ut av det. Lykke til med dåpen.

Presten foreslo også det at resten av søsken flokken skulle få hver sitt papir tørkle så de kunne få tørke litt hver på hodet hans.. Tenkte vi skulle prøve å få det til...ho ho...
Blir vel litt av et sircus dette her,men det er jo gøy også. Koselig for Julian og høre når han blir eldre

Jepp, som det fremgår av sitatet, så lenge de kommer fra et trossamfunn som ikke har noe mot barnedåp, så er det ikke noe problem.

Men du... fint at du ikke velger noen som er mot dåpen, men du skulle bare visst hvor mange spøsmål jeg har set om dette, fra folks om vil ha en bror/søster/venninne eller hvatever som fadder, og vedkommende er ikke bare ikke medlem av krika, men ateist, står i humanetisk, fornekter kristendommen etc. Vedkommende vil gjerne være fadder, for det er så koselig, og de anser det ikkesom noe problem å stå i krika og lyve presten rett opp i trynet, for de tror ikke på kristendommen likevel, så da gjør det dem ikke noe å lyve i kirka, det er som en hvilkensomhelst annen plass.

Svært mange foreldre vil velge faddere som er prisnipielt mot barnedåp (fordi kristendommen etter deres syn er noe vrøl, og det er glat å tvinge det på de små babyene ettersom det bare er eventyr og tullerier)

Men nå var det ikke dette denne tråden handlet om.

Å bære kan hvemsomhelst gjøre. Jeg synes dere kan la storesøster gjøre dette om dere og hun vil det, og presten sier det er greit så.. ja, hvorfor ikke?

Back
Topp