Dåp

2 søte små

Forumet er livet
Januarskatter 2015
Augustbarna 2021
Det nærmer seg dåp med stormskritt og med det følger det kaker. Vi blir ca 20 stk i dåpen, hvor 6 av dem er barn (inkl dåpsbarnet). Hadde tenkt 3 kaker skulle holde da vi skal ha buffé først. Og ikke de helt store kakespsiserne (utenom faren min og broren min). Men faren min som er en skikkelig dessert/kake person fikk litt "panikk" når det ikke vet dessert også (har leid lokalet og kommer til dekket bord). Så han mente vi trengte flere kaker.

Skal til nå ha dåpskake (sjokolade med fondant), suksesskake og kransekake. Av erfaring har vi blitt sittende med så mye kaker tidligere og orker ikke å ha halve kjøleskapet med kaker etter dåpen. Lurte derimot på om jeg skulle ha laget en kake til.

Så hvilke kaker skal dere som skal ha dåp/navnefest ha? Jeg er på en melkefri kost for tiden samt tåler ikke nøtter så hadde vært kjekt med en kake jeg også kunne smakt litt av:).
 
Hva med å ha gele eller noe gjærbakst i tillegg?
 
Jeg lagde en melkefri moussekake for ikke så lenge siden. Bunn av 2 pk digestivekjeks pluss melkefritt smør, legger til litt salt siden det melkefrie smøret er uten salt. Så lagde jeg sjokolademousse etter matprat sin oppskrift, brukte Coop sin kokesjokolade for den er melkefri. Og på toppen bringebærmousse, der brukte jeg Gryr for å lage krem :)
 
Jeg lagde en melkefri moussekake for ikke så lenge siden. Bunn av 2 pk digestivekjeks pluss melkefritt smør, legger til litt salt siden det melkefrie smøret er uten salt. Så lagde jeg sjokolademousse etter matprat sin oppskrift, brukte Coop sin kokesjokolade for den er melkefri. Og på toppen bringebærmousse, der brukte jeg Gryr for å lage krem :)
Takk for tips, den hørtes veldig god ut ☺
 
Sjokoladekake er fullt mulig å lage melkefri.

Jeg laget en enkel og supergod melkefri glasur her for noen uker siden.
200 gram Smøremyk (den er myk rett fra kjøleskapet, trenger ikke romtempereres)
500 gram melis
2 ss kakao
3 ss kaffe
Bare å røre sammen hele greia.

Google er full av oppskrifter på sjokoladekake uten melk.
Jeg elsker sjokoladekake, så det blir selvsagt min anbefaling. :Knegg:
 
Gulrotkake er mulig å lage melkefri :) Bruker olje og ikke smør. Får ikke den gode kremostfrostingen, men melisglasur med litt sitron for friskhet funker også veldig bra!
 
Back
Topp