Dåp

Vinterbarn16

Gift med forumet
Februarlykke 2016
It's gonna be May 2019
Hei, vi har nå bestilt lokale og kirke til lille som blir døpt i sommer, vi er to studenter og har derfor ikke den beste økonomien, så vi tenkte å bare invitere til kaker og kaffe etter dåpen, er det noen som har erfaring med det? Tror ikke jeg har vært i noen selskap hvor det ikke har blitt servert mat, noen som har gjort det, og hvordan har reaksjonene vært? Vi tenker vi vil døpe, for å ha en liten feiring og det er en fin tradisjon også får vi samlet familien som er ganske spredd, men vi kan ikke blakke oss helt på det heller

Folk er gjerne sultne til lunsj etter dåp, så jeg ville ikke bare servert kaker nei.

Mat trenger ikke være veldig dyrt. Ei gryte med noe feks. Kanskje du kan spørre familie om de vil bidra med mat eller kaker?

Ville også servert mat i stedet for bare kaffe. :) Men en gryte er rimelig, og hvis noen lager et par kaker så er jo mye gjort. :)

Vi er også studenter og har snakket om å servere sodd, billigere mat får man jo nesten ikke. Er ikke sånn kjempeglad i det selv, men tenker det er noe de aller fleste spiser da det er såpass enkel mat :)

Vi spurte pent nærmeste familie om de ønsket å lage noe. Så ble det "tapas".

Men hadde de sagt nei hadde vi bare hatt kaffe og kake. Vi har også vært i dåp med kun det og aldri stusset! Stod jo i invitasjonen så vi spiste før vi kom til selskapet :)

Okei, takk for svar, da tenker jeg vi spørr om mamma og svigermor kan lage en gryterett eller noe

Hei, vi har nå bestilt lokale og kirke til lille som blir døpt i sommer, vi er to studenter og har derfor ikke den beste økonomien, så vi tenkte å bare invitere til kaker og kaffe etter dåpen, er det noen som har erfaring med det? Tror ikke jeg har vært i noen selskap hvor det ikke har blitt servert mat, noen som har gjort det, og hvordan har reaksjonene vært? Vi tenker vi vil døpe, for å ha en liten feiring og det er en fin tradisjon også får vi samlet familien som er ganske spredd, men vi kan ikke blakke oss helt på det heller

Dere kan gjøre det veldig billig med mat! Velg en gryterett som kan fylles med en del sopp eller poteter istedet for bare kjøtt... og følg med på tilbud fremover og hamstre inn etter behov :) Ris får man f.eks. veldig billig i rema 1000 sitt eget merke og smaker helt greit. Passer bra ved siden av gryteretter :)
Kaker trenger man ikke så mange av, så hvis 3-4 venninner/familiemedlemmer kan bidra med hver sin så er det ikke mange utgiftene igjen! :)

Jeg har vært i dåpsselskap med bare kake, det må da være helt greit? Hvis alle gjestene er vant til varmmat er det jo veldig greit å si fra på forhånd, men man kan jo ikke akkurat klage på maten når man blir invitert noen steder heller. :p Synes det er veldig synd om det blir så voldsomt press på hva slags feiring man må ha, det viktigste er vel at ungen blir døpt.:)

Vi drar til Sverige for å handle kjøtt til gryterett på vår dåp om tre uker

Så baker bestemor dåps kaka og tante en kake uten melk:)

Okei, takk for svar, da tenker jeg vi spørr om mamma og svigermor kan lage en gryterett eller noe
Høres ut som en god idee, lurt å ha en enkel rett å servere etter kirka da folk er sultene! ;) Vi hadde viltgryte, ris og salat. Men det var fordi vi fikk kjøtt med svigerfar ;)

Vi hadde feiringen hjemme, og serverte rundstykker med eggerøre, spekemat og annet pålegg, også kaker og kaffe.
Jeg satt bort alt av baking, og svigers spanderte i tillegg marsipankake fra bakeriet.

Jeg tror ingen vil reagere på at dere ikke serverer mat; bare skriv i invitasjonen at dere inviterer på kaffe og kaker etter seremonien. :)

Alt i alt, seremonien inkludert (HEF), tror jeg vi brukte rundt 3-4000 på hele "greia." :)

Hva med "kurvfest"? Alle tar med noe til felles bord? :) Ellers er jo gryterett billig og enkelt:)

Vi har tenkt å ha dåpsfesten hjemme hos oss, og vil servere ferdigsmørte smørbrød og kaker etterpå :-)
Får hjelp av besteforeldre med smøring og innkjøp og kakebaking
Har to søstre som sikker baker en kake hver også :-)

Da blir det bare satt fram fat på kjøkkenet så tar folk til seg og setter seg der de ønsker :-) blir nok koselig.

Tror nok folk forventer å få mat i barnedåp, og varer jo litt lengre også da ;-)

Back
Topp