Dåp!

Hehe, ja, dåpen har jeg tenkt på lenge ;) skal leie lokale, så har begynt å tenke på hvor! Må vel bestille snart, siden vi skal ha dåp i juni, og det er vel midt i konfirmasjonstiden..

Sist var vi 22, blir vel ca 20 nå også :) skullr egentlig gjerne hatt det hjemme, men har ikke plass :/

Jeg vil ikke ha dåp/ navnefest, men min manns foreldre er religiøse, så det blir vel likevel, for at min mann da vil det litt. Ingen av oss er religiøse men...

Vi gjorde det enkelt sist fordi vi var utmattet av lite søvn. Vår sønn var faktisk ca 6 mndr. Kun nærmeste familie på mat hjemme hos oss og våre søsken ble registrert som "fadder". Mat fikk vi levert hjem.
Nesten ikke noe pynt, bare noe blå telys og servietter. Hadde ikke overskudd til dette nesten en gang...
Vår sønn hadde hvite klær, men ikke kjole, som kompromiss da jeg ikke ville ha typisk kjole. Svigers hadde ordnet uten å spørre oss, dåpskjole fra noen i deres slekt. Jeg ble kjempesur. Liker ikke at folk blander seg inn.

Hvis vi skal gjøre dåp/ navnefest igjen, blir det nok samme oppskrift.

Imponert over dere som har hatt masse gjester :-)

Last edited:
Haha, tenkte faktisk på dåp forrige dagen! Pga dåpskjolen;) Kjolen er liten av størrelse, og barna bør døpes på mellom 6-8 uker for å passe den. Siden det er like før sommeren er det greit å tenke litt på det!
Døpt de to andre så døper nå også, kun pga tradisjon.. Koselig dag! Vi hadde mange gjester (48 stk) da familien står hverandre nær! Hadde det hjemme forrige gang, men det ble trangt, så får se denne gangen! Mat organiserte jeg flere til å ta med så fikk masse forskjellige, spennende retter på koldtbordet. Selv ordnet jeg litt av kakene og pyntet (og organiserte det hele da)!
Blir nok noe tilsvarende nå - spleiselag;) :)

Når er det egentlig mest vanlig å ha dåp? Har i utgangspunktet tenkt i august kanskje siden det også blir bryllup i sommer, men da vil han jo være 4 måneder allerede...

Sist hadde vi dåp da gulljenta var tre mnd gammel. Vi hadde det hos svigers fordi de har større hus, inviterte kun barnets besteforeldre, tanter onkler og søskenbarn. Svigerinnen min inviterte alt fra oldeforeldre til grandtanter og venner, så å gjøre ting forskjellig er opp til hver enkelt. Vi bad om hjelp fra gjestene pga økonomien var trang, så maten var spleiselag der noen tok med salater og andre kaker. Fungerte kjempegodt!

Denne gang blir det igjen kun barnets besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn. Vi kommer til å leie lokale og bestille mat, da vi denne gang er i arbeid begge to. Kjolene har jeg allerede begynt å tenke på :) Gleder meg litt allerede, er ganske gøy med dåp og feiring!

Når er det egentlig mest vanlig å ha dåp? Har i utgangspunktet tenkt i august kanskje siden det også blir bryllup i sommer, men da vil han jo være 4 måneder allerede...

Tror de fleste p0røver å ta det mens babyen enda er baby, men det er ikke noe fasit ;) 3-4 mnd er veldig vanlig :)

Vi har foresten ikke bestemt oss for hvem vi skal ha som faddere, mannen har alt for mye å velge i og jeg har få :p

Her blir det dåp i august hjemme i huset vårt. Har ganske stor plass som fint 35-40 kan få plass rundt et langbord. Vi kommer til å holde det enkelt med våre foreldre og besteforeldre, søsken og våre tanter og onkler. Har en god del som bor i nærheten så det er naturlig å invitere dem.

Kan nesten ikke holde dåpen så mye tidligere da vi har bestilt Syden tur i slutten av juni og skal i bryllup tidlig august i Tyskland av alle plasser :-P så ca andre uken i august holder vi en knapp på.

Vi er ikke kristne, så vi skal ikke døpe barnet! :) selv om det er tradisjon blabla. Spent på eventuelle reaksjoner fra familie... ;)
Samme her :) på mamma sin side er det nok akseptert. Verre på pappa sin side. Der er det virkelig forventet!

Jeg er ikke kristen, så en dåp er liksom litt unaturlig for meg. Men navnefest hadde gått ann. Samboeren ser jo ikke helt vitsen med navnefest, men dåp hadde vært helt greit. Så jeg tror ikke vi kommer til å ha noen ting.

Jeg vil lage Hot Air Balloon pynt til dåpen! Nå er ideen helt klar. Det kan bli utrolig fint <3

Vi leide lokale sist,det var veldig greit. Egentlig når jeg tenker meg om så er det lokale veldig fint. Stooort, eget kjøkken og flere rom. Hovedrommet er stort. Vi kunne henge ting fra taket. Så inviterte vi våre tanter og onkler som vi har god kontakt med. Sikkert fler enn meg som har noen de har mistet kontakt med igjennom årene? :P

Forrige gang fikk vi hjelp av familien med mat. Alle lagde en rett og hadde det med.
Det også var veldig greit, og da slapp vi så mye stress. Har en familie som er veldig glad i lage mat,
så var ikke så stress å få hjelp fra de. Det var koldtbord med varme og kalde retter.

Dette med faddere er vanskelig.. Tror det blir bestemødre og en nær venninne..

Ser at flere ikke døper barna fordi de ikke er kristen. Det er ikke vi heller, men om barna blir døpt, får de i allefall ta et standpunkt selv. Når det kommer til konfirmasjon og bryllup. Så vi velger å døpe litt pga at de da skal få ta egne valg senere, uten å måtte døpe seg i eldre alder:-)

Hvis barnet virkelig vil konfirmere seg i kirka fordi det er kristent så burde ikke en dåp i forkant være et problem. Kjenner flere som har gjort det. :)
For min del blir det feil å stå foran en forsamling og love at jeg skal oppdra mitt barn innen en tro jeg selv ikke tror på, bare fordi det er "mest praktisk"

Vi kommer til å vente med dåp til kusina / fetteren hennes som kommer to måneder etter er gammel nok til å reise så først etter 4 måneder. Vi kommer til å invitere våre nærmeste venner da de er like stor del av vår og vår datters liv som familie ellers. Vi er begge kristne, men tilhører forskjellige kirker og har ikke helt bestemt oss hvilken vi vil døpe i. Jeg syns den protestantiske seremonien ofte blir med litt lite fokus på dåpsbarnet :(

Vi skal døpe, men er verken kø på kirke eller lokale her vi bor så har i grunn ikke tenkt så veldig mye på det. Men vet at dåpskjolen blir den fra min familie. Og faddere.... tja.... mannen har en bror så han blir vel fadder, jeg har 4 søsken så spør nok søstrene mine iallefall :) Husker ikke hvor mange man måtte ha.. ungene har en hel drøss....

Jeg leide lokal sist, nå får vi se hva vi gjør. Kjøpt oss hus, så kanskje det er plass til alle, det gjenstår å se :) ellers låner jeg jobben ( barnehage) Fadder har vi ikke begynt å tenke på, så blir spennende å se hva og hvem vi ender opp med :P Her blir det invitasjon av familie, og fadder.

Back
Topp