Dåp!

T88

Betatt av forumet
Av alle ting så har hode mitt begynt å tenke dåp. Hvem skal være faddere, hvor mange gjester, skal vi ha det hjemme eller leie lokale.. Tankene bare svirrer! Haha :-D

Jeg lagde masse til dåpen sist. Melkekartong-navnlapp, sprayet løv lyseblå, brettet bokser, lagde innbydelser selv. Og jeg vil jo gjøre det like personlig nå. Men ikke gjøre det samme denne gangen da :-D

Er det flere som har begynt planlegging? :-P

Vi skal leie samme lokale som med storesøster, og det er populært, så vi har allerede måttet booke! :-0
I den anledning har jeg så smått begynt å tenke pynt siden en venninne døpte gutten sin nylig og jeg ble inspirert. Men lenger har jeg ikke kommet.

Jeg lagde invitasjoner og takkekort og alt sånn selv sist, så jeg må begynne litt tidlig om jeg skal klare det denne gangen og. LITT mer tidkrevende med TO små i hus ;)

Hadde det hjemme sist. Det skjer ikkje i gjenn :p nå blir det leie av lokale og med mat ink.. Orker ikkje og styre mer en eg må :p

Har tenkt mye på faddere! Vi har liksom brukt opp de aktuelle i familien, så denne gangen må vi gå for venner tror jeg. Regner med at vi har dåpen hjemme, også er det fristende å bestille mat. Så kan jeg konsentrere meg om pynting! :)

Har begynt å tenke ja, mest fordi vi ser 26.juni faller på en søndag, og det er mannens bursdag og storebrors dåpsdag så hadde vært morsomt å ha samme datoen, men tuppa er vel ikke mer enn 2 mnd da så må vel være ute i god til i såfall.
Vi tenker nok enten ha dåpen hos svigermor med partytelt ute, eller på bygdehuset. Lager nok all mat og pynt selv. Gjorde det meste selv sist gang med hjelp av familien, og så lenge jeg gjør klart så mye som mulig på forhånd skal det gå fint :)
Husker ikke fra sist, men må man ha fått godkjent navnet og slikt først?

Har begynt å tenke litt på det, men ikke planlagt så veldig enda... Ikke har vi snakket så mye om det heller. Vet bare at vi vil invitere kun nærmeste familie og at vi sikkert kommer til å ha koldtbord eller tapas... Tror ikke vi kommer til å ha det hjemme da det er litt liten plass her, men kanskje hos mine foreldre... Ønsker å lage bordkort selv kanskje, og eventuelt innbydelser... Og vil kanskje bake dåpskaken selv, om det blir tid...

Var kanskje litt planer likevel det... Haha... Ingenting som er bestemt da, men surrer nå med tankene :)

Usikker på når det blir dåp da min bror også skal gifte seg i sommer...

Vi har tenkt på navnefest isåfall, og da blir det ikke før i september. Kunne også valgt tidlig juni, men da er ikke samboer ferdig med eksamen og lillebror konfirmeres i slutten av mai så blir litt hektisk.
Vi har ikke plass til å ha det hjemme, og heller ikke familie her i byen så vi må leie lokale. Vil helst ha det så billig som mulig, så tenker tapas hvor vi lager en del selv og kanskje bestiller noe ekstra.
Vi har blitt enige om å kun invitere aller nærmeste familie, da mine foreldre er skilte og både mammas og min stemors familie er veldig stor. Hvis vi skal be alt av tanter, onkler og søskenbarn osv blir det over 40 bare på min side.

Vi kommer sannsynligvis også til å ha navnefest, men har ikke bestemt oss helt enda. Står mellom hva vi helst vil selv, og hva som forventes av oss fra familien (spesielt på mannens side). Flere som allerede bare har antatt at vi skal ha dåp...

Men - er det ikke vanlig å kun be søsken, nieser/nevøer, besteforeldre og evt venner i dåp/navnefest? Trodde ikke man inviterte våre (foreldrene) sine tanter, onkler, søskenbarn osv?

Her blir det dåp, og så lenge vi kan booke plass hvor vi får ordnet med mat , så gjør vi det:-) vil nyte dagen med familien, og slippe alt stresset med og ordne klart hjemme og lage mat. Samtidig slippe vask og opprydding. Så her går vi for borte, hvor vi bare pynter og ordner med kaker:-) hadde dåpen til de 2 første hjemme, og i mine øyne er det mer styr og stress enn nødvendig, både før og etter. Så jeg går for å den enklere løsningen:-)

Men - er det ikke vanlig å kun be søsken, nieser/nevøer, besteforeldre og evt venner i dåp/navnefest? Trodde ikke man inviterte våre (foreldrene) sine tanter, onkler, søskenbarn osv?

Tror det er veldig forskjellig fra familie til familie. Hos oss, og særlig min stemors familie bes alle, og sånn er det også litt til mamma. Men avhenger jo av hvor nære man er.

Men tenker at man uansett gjør det som blir mest riktig for seg selv. Jeg antar feks at pappa og stemor forventer at vi ber "alle", og blir irriterte, men da får de rett og slett være med og betale for gildet hvis de ikke liker våre planer. :)

Hehe, vi gjorde ikke så mye utav dåpen til første. Et enkelt selskap bare :)

Hadde gifta oss 4 måneder før vi skulle ha dåp, så orka ikke noe nytt svært selskap.

Vi sendte ut en SMS med nårtid dåpen skulle være og når og hvor det ble middag/kaffe. Bestemte dåpsdato 3 uker før. :P

Hadde middag og kaffe hjemme hos svigers med kun besteforeldre, tanter, onkler og faddere. Vi var 16stk. Til middag hadde vi finnebiff, og så hadde bestemødrene og tantene hjulpet til med å bake.

Er veldig glad for at vi ikke la noe mer nedi det da, for ungen hadde kolikk og skreik hele ettermiddagen. :eek:

Blir nok noe liknende denne gangen også, enkelt og greit med babyen i sentrum. Håper ikke han får kolikk da!

Vi kommer sannsynligvis også til å ha navnefest, men har ikke bestemt oss helt enda. Står mellom hva vi helst vil selv, og hva som forventes av oss fra familien (spesielt på mannens side). Flere som allerede bare har antatt at vi skal ha dåp...

Vi inviterte kun babyens besteforeldre, tanter, onkler og faddere. Hun hadde ingen kusiner/fettere her i byen så da ble det ingen andre barn heller. Jeg synes det er nok til dåp jeg da. ;)

Vi er ikke kristne, så vi skal ikke døpe barnet! :-) selv om det er tradisjon blabla. Spent på eventuelle reaksjoner fra familie... ;)

Ser det varierer litt, men her er det vanlig å invitere barnets besteforeldre, tanter og onkler, Evt barnets fettere og kusiner og oldeforeldre. Og faddere selvfølgelig. Ikke vanlig med venner ut over eventuelle faddere...

Sist hadde vi dåp når gutten vår var 6 uker:) da begynte jeg planleggingen tidlig. Denne gangen er jeg ikke sikker på hvor og når. Kanskje prøve å ha det hjemme. Vi får se når vi er kommet oss i hus og sånn:)

Ser det varierer litt, men her er det vanlig å invitere barnets besteforeldre, tanter og onkler, Evt barnets fettere og kusiner og oldeforeldre. Og faddere selvfølgelig. Ikke vanlig med venner ut over eventuelle faddere...

Det er vanlig her også, og hvis venner blir invitert så er det fordi de er faddere :) Men ser noen inviterer foreldrenes tanter, onkler, søskenbarn etc.. Og det syns jeg personlig er litt overkill :p

Det er vanlig her også, og hvis venner blir invitert så er det fordi de er faddere :) Men ser noen inviterer foreldrenes tanter, onkler, søskenbarn etc.. Og det syns jeg personlig er litt overkill :p

Helt enig... Synes det blir altfor mye :p

Back
Topp