Dåp

LSførstegangs

Glad i forumet
Skal dere døpe? Og blir det kirkelig eller borgerlig?

Tror familien våres steiler hvis vi ikke går for dåp i kirke, men ingen av oss er kristne. Jeg ønsker ikke gude- og Jesus-snakk :-/

Jeg er opprinnelig ikke norsk, men min mann er. Så jeg tenker at det med dåp blir opptil han, og jeg støtter han i hans valg uansett. Men han ønsker borgerlig dåp/navnefest... Familien hans reagerte på det, men det er vårt barn og vår beslutning å ta tenker jeg...

Jeg er opprinnelig ikke norsk, men min mann er. Så jeg tenker at det med dåp blir opptil han, og jeg støtter han i hans valg uansett. Men han ønsker borgerlig dåp/navnefest... Familien hans reagerte på det, men det er vårt barn og vår beslutning å ta tenker jeg...
Ja ikke sant, vår kid heldigvis, og bare vi som bestemmer over han :-D :-D ;-) :-P

Her vil det nok bli kirkelig dåp. ☺

Men trist om dere skal føle dere presset til det om dere overhode ikke vil.
Da hadde jeg aldri gjort det selv!!

Her blir det navnefest :) Verken jeg eller samboeren er døpt eller konfirmert i kirka.

Kirkelig dåp her.:) det er tradisjon både for meg og sambo.:)

Skal dere døpe? Og blir det kirkelig eller borgerlig?

Tror familien våres steiler hvis vi ikke går for dåp i kirke, men ingen av oss er kristne. Jeg ønsker ikke gude- og Jesus-snakk :-/

Da hadde jeg droppa det. Deres barn, deres valg.

Vi døper ikke våres i kirka (er døpt selv) fordi vi ikke ønsker og bære frem barna til alters og stå å lyve om at vi skal oppdra barna i den kristne tro osv. Mange begrunner det med tradisjon å døpe i kirka, men jeg tenker; mine barn kan fint være starten på en ny og minst like fin tradisjon :) Vi har heller ikke navnefest mest for at vi ikke ser behovet med det:) Men barna våres er minst like mye elsket og får allskens av koselige feiringer fordi :)

Vi skal ha dåp i kirken :-)

Synes dere skal gjøre akkurat som dere føler for selv! Ingen andre som skal bestemme om barnet deres skal døpes eller ei...

Jeg er kristen, mannen ikke, men vi velger kirkelig dåp. Han er jo døpt og konfirmert, bare troa er ikke helt der på han. Så for meg er det viktig og for han er det tradisjon.

Gjør det dere føler er riktig, det er deres barn :)

Hvis det kun var opp til meg så hadde det ikke blitt dåp. Mannen er egentlig ikke kjempegira selv, men vet det er viktig for hans bestemor (som er en stor del av livet hans)... får se når plutten kommer. Ikke noe hastverk med det i alle fall

Lillebror skal ikke døpes, fordi vi ønsker at barna våre selv skal ta stilling til religion og tro når de er gamle nok. Verken snuppa eller bonus'en er døpt de heller, så valget nå var enkelt for oss.

Jeg tråkket på MANGES tær når jeg som 14 åring konfirmerte meg borgerlig - som den første i min familie som turte å bryte med Filadelfia. I ettertid har alle mine søsken fulgt meg. Her blir det navnefest å altså ikke dåp eller barnevelsignelse. Navnefest seremonien er fantastisk fin, hadde det med eldstemann også. Har møtt motstand ift det også men vi er voksne å har sagt klart ifra at det er vårt valg, ingen andres! Barna skal selv få velge når de blir 13-14 om de vil konfirmeres/døpes/ eller hva som helst annet. Så den misfornøyde tona får de ta et annet sted ;) så enkelt er det :D

Jeg tråkket på MANGES tær når jeg som 14 åring konfirmerte meg borgerlig - som den første i min familie som turte å bryte med Filadelfia. I ettertid har alle mine søsken fulgt meg. Her blir det navnefest å altså ikke dåp eller barnevelsignelse. Navnefest seremonien er fantastisk fin, hadde det med eldstemann også. Har møtt motstand ift det også men vi er voksne å har sagt klart ifra at det er vårt valg, ingen andres! Barna skal selv få velge når de blir 13-14 om de vil konfirmeres/døpes/ eller hva som helst annet. Så den misfornøyde tona får de ta et annet sted ;) så enkelt er det :D
Er det en seremoni med human etisk forbund? Feks?

Back
Topp