Dåp

marutt

Glad i forumet
Kanskje litt tidlig å tenke på, men tankene rekker over mye nå :p 

Når er det man skal begynne å planlegge dette? Ringe prest, booke lokale, invitere gjester osv... Jeg skjønner jo at man venter til etter ungen er født, men likevel :p

Hehe. Jeg har startet å tenke på dåpen jeg og :)

Mest fordi vi måtte finne en dato da vi har familie som må reise langt. Så det blir i jula. Jeg leste på menighetens side at man måtte registrere dåpsbarn og booke dato minst en måned før. Helst. Så man har jo egentlig god tid sånn sett.

Jeg har booket lokale, fordi det er i jula - det blir fort opptatt. Men venter med å invitere gjester før desember er her regner jeg med. 3 uker før eller noe? Nå vet jo de som skal komme når dåpen er, og at de er invitert. Bare familie likvel. Men jeg tenkte på invitasjonene. At de sendes ut i starten på desember. 

Ellers har jeg ikke gjort noe mer enn å booke lokale. Ikke planlagt hva som skal spises, ikke snakket med kirka (bare sjekket ut at det er dåp den søndagen). Og ikke tenkt på noe i forhold til pynt, hjelp på kjøkkene osv. Det tar jeg når ungen er kommet :)

Okei, men da har jeg ganske god tid :) Tenker vi venter til uti januar jeg... Men greit å vite at kirka vil vite ca en mnd før ja! Takk :) Og lykke til!

Vi har ordnet det meste som kan ordnes, datoen er satt, kirke og lokalet bestilt, faddere spurt og mat og kaker planlagt. Faktisk henger kjolen ferdig vasket på badet;) Skal ha dåp i november, så her passer vi på å ha ting litt i orden nå før tulla kommer.

Synest det er litt tidlig ennå å planlegge dåp, men har det sjølvsagt litt i tankane. Her venta vi til lillebror er født med å undersøke kva dato som er ledig for dåp i kirka, må også høre med systra mi som har termin ei veke før meg kva dato dei skal ha dåp. Eg tenker kanskje at det blir i januar, vi får sjå..
Men har iallefall bestemt meg for at eg skal leige lokale og bestille maten (forrige dåp vi hadde, lagde eg all maten sjølv, og det vart litt STRESS) men no har eg en stor lidenskap for kakebaking og pynting, so tenker eg at eg vil lage og pynte en god del kaker sjølv og ha eit litt gjennomført kakebord eller "candytable" ;)
Og dåpskjolen veit eg er komt i hus hos svigermor, her bruker vi kjolen som mormora til min mann sydde til mannen når han vart døpt.

Det står noe om at faddere må være medlem av den norske kirke eller et kirkesamfunn som "ikke forkaster barnedåp" eller noe i den duren.

Men jeg snakket med mamma. Og hun sa at pappa (som ikke er medlem av noe kirkesamfunn) er fadder til flere av mine søskenbarn. Så om det sjekkes så nøye, vet jeg ikke. Jeg tenker nemlig å spørre noen som jeg vet ikke er medlem av noe og håper det går bra.

Kan jo event. ringe menighetskontoret ditt å høre?

Okei... Det begrenser jo valgmulighetene drastisk hvis det er bare kristne som kan være faddere :p Men jeg får ringe å høre :)

Vi har bestemt dato, og tid og sted, men det pga at vi skal ha sammen med søskenbarnet.

Godt alt som er gjort, men invitasjoner får komme når mini er født....

Til de eldste barna har vi to faddere som er med i kirken og to som ikke er medlemmer. Vi spurte presten og han sa at minst en fadder må være medlem av kirken. 

Back
Topp