Dåp og sånt

Hovedregelen, er at alle faddere skal være medlem av statskirka, men det er noen steder de er litt slepphendte med det. Jeg synes det bare er rett og rimelig at fadderne skal være det, grunnet ansvaret man sier ja til. Man lover jo tross alt å hjelpe til med å oppdra barnet i den kristne tro, og for å gjøre det bør man vel i det minste stå i statskirka...!!!
Skjønner at ikke alle tenker så nøye over det, men da synes jeg heller at man skal si nei til å være fadder jeg da, om man ikke kan stå for det man lover ovenfor presten.

ORIGINAL: Eli24

Hovedregelen, er at alle faddere skal være medlem av statskirka, men det er noen steder de er litt slepphendte med det. Jeg synes det bare er rett og rimelig at fadderne skal være det, grunnet ansvaret man sier ja til. Man lover jo tross alt å hjelpe til med å oppdra barnet i den kristne tro, og for å gjøre det bør man vel i det minste stå i statskirka...!!!
Skjønner at ikke alle tenker så nøye over det, men da synes jeg heller at man skal si nei til å være fadder jeg da, om man ikke kan stå for det man lover ovenfor presten.

Kremt.. må bare spørre, men hvor er alle faddererne i ettertid som lover dette? Ved tradisjonell tro, så blir jo egentlig ikke dette holdt. Det er jo det samme som å si at man bør la være å døpe ungen om man ikke følger fadderoppgaven. Det er bare min oppfatning.. [:)]

jeg vil ha dåp, det vil ikke sambo. men jeg skal nok overtale han, for dåp skal det bli! men på spørsmål om vi skal oppdra i den kristne tro, har han sagt: det får du svare på! jeg kommer ikke til å lyve og si jeg skal oppdra i den kristne tro.. hehe. Ikke jeg heller da men. jasså så fadderne må stå i statskirken? hmm vet ikke helt om mine foreldre er utmeldt eller ikke, de gifta seg i rådhuset [8|] anyway, kunne tenke meg å ha dem som faddere...

Er ikke enkel problemstilling dette. Jeg har veldig lyst til å ha noen fra min side som faddere også hvis det blir dåp (noe jeg tror mest på)...
Var litt kjipt i dåpen til sønnen til broder'n med bare fra hennes side. Nesten så man skulle hatt borgerlig navnefest i tillegg da... [8|]

ORIGINAL: Irene29

ORIGINAL: Eli24

Kremt.. må bare spørre, men hvor er alle faddererne i ettertid som lover dette? Ved tradisjonell tro, så blir jo egentlig ikke dette holdt. Det er jo det samme som å si at man bør la være å døpe ungen om man ikke følger fadderoppgaven. Det er bare min oppfatning.. [:)]

Kan ikke svare for alle som sier ja til fadderoppgaven, men det er nå min mening, at om man ikke har tenkt til å følge opp det man lover i kirka, så bør man si nei takk til oppgaven. Mulig jeg er veldig konservativ der, men men [;)]

Hos oss blir det Human etisk navnfest. Syns det er en kjempekoselig seremoni der barnet er i sentrum. Ingen av oss er kristne, og da vil vi ikke bruke kirken heller. Blir nok familie eller nære venner som blir vitner.

Man kan gå inn på www.human.no og se når neste navnefest er i området ditt, for så å melde dem på. Dette bør vel gjøres innenfor 6 måneder etter fødsel.
Er et meget bra alternativ for kirkelig dåp synes jeg da, men selv må jeg ta dette opp med sambo. Føler at slektas mening teller mye...

men det er nå min mening, at om man ikke har tenkt til å følge opp det man lover i kirka, så bør man si nei takk til oppgaven. Mulig jeg er veldig konservat

Jeg er fadder til bror min sin unge.. Gir alltid kristne gaver til Jul og fødselsdag.. det er liksom "plikten"

Har problem selv ang. faddrer.. ingen i min slekt er kristne, men de er medlemmer av kirka..
Har man ikke tenkt å gi barnet en kristen oppvekst, sjønner jeg ikke vitsen med å døpe..

Er nok litt konservativ jeg også...

Er egentlig enig i dette jeg også.. Er selv medlem av humanistisk forbund fordi jeg rett og slett ikke er kristen! [:)]

Her blir det dåp. Er ikke spesielt kristne vi heller, men vi er begge medlemmer av statskirka. Har en nydelig dåpskjole som min mormor har sydd, og som senere alle som er født innen vår familie har blitt døpt i. Vil også at mine barn skal være døpt i den. De kan melde seg ut av statskirka når de blir eldre hvis de ønsker det. Tror det er lettere enn å gå å døpe seg i voksen alder.....

Vi skal døpe lillegutt ja..på samme dato som vi giftet oss...altså 1årsdagen vår....jada,sikkert litt "latterlig" ,men vi synes det er litt morsomt....
Men vi tørr ikke velge noen venner til faddere...det blir bare sure miner og noen som blir fornermet...det så vi da vi valgte forlåvere til bryllupet..det er så dumt... Så vi har valgt "søssa" mi (hun har vært gift med min stebror i maaange år,men er nå gift på nytt..å nå er det liksom hun som er "broren" min da..langt historie) og mannen hennes....noen vi vet BESTANDIG vil være der og stille opp.....

Back
Topp