Dåp og fadder

Tomaske

Forelsket i forumet
Har ei lita jente som skal dåpes snart og hun er første fødte i «ny generasjon», altså første barne- og oldebarn på begge sin side. Står litt fast på hvem vi skal invitere og velge som faddere Hun har da ingen kusiner og fettere.

Er det normalt å invitere mine og samboer sine tanter, onkler, fettere og kusiner?
Eller stopper det med babyen sine onkler og tanter?

Barnefar ønsker å ha sin bror og foreldre som fadder på babyen, mens jeg er usikker på om min søster kan være fadder (pga borgerlig konfirmasjon), pappaen min er ikke medlem av kirken (kan derfor ikke være fadder) og min mor har lyst å være fadder, men jeg ønsker ikke å ha henne så nærme.
Barnefar ønsker at vi har likt antall faddere fra hver side
Tenker forresten å velge svigermor (hans mor) som gudmor - da det er henne som kommer til å ha mest med babyen å gjøre bortsett fra oss.

Hvem har dere valgt som faddere og hvorfor? :-)

Om familien deres er stor, så er det forståelig at deres egne tanter og onkler, kusiner og fettrer ikke inviteres.
Om dere ikke har så stor familie er det jo bare kjekt å kunne invitere de? :)

Vi har onkler og tanter som fadder, samt et par nære venninner av meg. Har ikke fordelt likt fea min og mannens side da det ikke er viktig for oss.
Faddrene er valgt utifra de som kommer til å ha mest kontakt med barna gjennom livet.

Har ei lita jente som skal dåpes snart og hun er første fødte i «ny generasjon», altså første barne- og oldebarn på begge sin side. Står litt fast på hvem vi skal invitere og velge som faddere Hun har da ingen kusiner og fettere.

Er det normalt å invitere mine og samboer sine tanter, onkler, fettere og kusiner?

Barnefar ønsker å ha sin bror og foreldre som fadder på babyen, mens jeg er usikker på om min søster kan være fadder (pga borgerlig konfirmasjon), pappaen min er ikke medlem av kirken (kan derfor ikke være fadder) og min mor har lyst å være fadder, men jeg ønsker ikke å ha henne så nærme.
Tenker forresten å velge svigermor (hans mor) som gudmor - da det er henne som kommer til å ha mest med babyen å gjøre bortsett fra oss.

Hvem har dere valgt som faddere og hvorfor? :)
Kan jeg spørre hvorfor dere velger foreldre? Selv blir vi nok å holde oss til egen generasjon eller yngre, dette fordi de skal følge opp barnet lenge og våre foreldre gjør det av naturlige årsaker :)

Vi valgte søsken på eldste, venner og svoger på nr 2 og venner og broren min på nr 3. Jeg har ikke stor familie, mannen min har større da søsknene har fått mange barn men 7 av 8 nieser/nevøer er over 20 samt søsteren med familie har valgt å ikke ha særlig kontakt med familien å gjøre. For meg er det naturlig å ta utgangspunkt i barnet og dets tanter/onkler/besteforeldre/oldeforeldre. Vi hadde ikke så mange å invitere så valgte også å involvere noen av våre tanter/onkler men ikke våre søskenbarn da våre søskenbarn selv har barn og da hadde det for oss blitt for mange igjen.

Vet flere bruker venner som faddere.

Vi valgte venner, da vi har liten familie, og de få vi har blir på en måte å følge opp uansett fordi de er familie. Kan være jeg må spørre samme par om å være på neste barn om vi får flere senere, men da kan jeg også gå for familie om vi står i beit for venner som ønsker å være faddere

Vi valgte venner som vi ønsker å ha deltagende i livet til jenta vår. Folk vi stoler på som er gode forbilder. Familien er jo der uansett ;)

Kan jeg spørre hvorfor dere velger foreldre? Selv blir vi nok å holde oss til egen generasjon eller yngre, dette fordi de skal følge opp barnet lenge og våre foreldre gjør det av naturlige årsaker :)

Tenker våre foreldre siden:
Hans grunn: babyens oldeforeldre blir for gamle, og at han kun har 1 bror.
Min grunn: har bare 1 søster som er gammel nok (må være minst 15år) og har spesielt familieforhold der mamma alltid kun har tenkt på seg selv og jeg er vokst opp med bare en farsfigur egentlig.. Jeg kunne egentlig tenkt meg å hatt begge småsøstrene mine men det går ikke siden hun minste er 11 år. :-)

Om familien deres er stor, så er det forståelig at deres egne tanter og onkler, kusiner og fettrer ikke inviteres.
Om dere ikke har så stor familie er det jo bare kjekt å kunne invitere de? :)

Vi har onkler og tanter som fadder, samt et par nære venninner av meg. Har ikke fordelt likt fea min og mannens side da det ikke er viktig for oss.
Faddrene er valgt utifra de som kommer til å ha mest kontakt med barna gjennom livet.

Vi blir vell 25 stykk viss vi kun tar babyen sin familie, men blir nesten 50 stykk viss våres tanter, onkler, fettre og kusiner osv skal komme :-)
Vi har begge bare ett søsken hver å velge

Vi har brødrene våre, og et par venner. Jeg har besteforeldre som fadder selv, men tenkte besteforeldrene uansett er så viktig i livet til barnet, og så det derfor ikke som nødvendig at de skulle være fadder i tillegg. Broren til samboer er ikke medlem av kirken, men kunne likevel være fadder forresten :)

Vi har brødrene våre, og et par venner. Jeg har besteforeldre som fadder selv, men tenkte besteforeldrene uansett er så viktig i livet til barnet, og så det derfor ikke som nødvendig at de skulle være fadder i tillegg. Broren til samboer er ikke medlem av kirken, men kunne likevel være fadder forresten :)

Var det jeg håpte på, men når jeg googler så kommer det opp mye fra 2017 om at fadderen må være medlem av den norske kirken :whacky059 så kanskje det er av «nyere» regler?
Men det er jo sant det du sier, besteforeldre tar jo klart stor del i livet til småen :-)

Hvem har dere valgt som faddere og hvorfor? :)

Vi inviterte våre tanter , onkler og søskenbarn. I tilleg til besteforeldre, oldeforeldre, tanter, onkler og søskenbarn til ungene. Samt nærmeste venner. Inviterte ca 55 stk pr gang, men alltid noen som ikke kan - så endt med mellom 30 og 40 oppmøtte :)

Valgte nære venner som fadder.

Noen av mine faddere står ikke offisielt i kirkeboka, fordi de ikke er medlem. Det var jo for 30 år siden, så kanskje ikke helt oppdatert. Men vi sier at de er alle fadderne mine, og for meg betyr det like mye om det er offisielt for kirken eller ikke.. :)

I min familie er det ofte noen man har mye kontakt med, og onkler/tanter til barnet som velges, blant venner og annen slekt.

Selv hadde vi navnefest så vi valgte dermed ikke faddere til vårt barn

Vi har valgt vår søsken, svigerinne, søskenbarn og venner. Vi har ønsket faddere på ca samme alder som oss eller yngre, da fadderne skal følge opp lenge syns vi barnets besteforeldre, grantanter osv blir for gamle rett og slett :)

Var det jeg håpte på, men når jeg googler så kommer det opp mye fra 2017 om at fadderen må være medlem av den norske kirken :whacky059 så kanskje det er av «nyere» regler?
Men det er jo sant det du sier, besteforeldre tar jo klart stor del i livet til småen :)

jeg var i dåp i 2019 hvor jeg var fadder. Jeg er ikke medlem av den norske kirke

Vi har en blanding av venner og familie. Til eldste har vi tre venner og bonusbestemor.
Til yngste blir det to venner, ene som også er til eldste, pluss en tante og onkel

Man må ikke være medlem i den norske kirke, men man skal heller ikke være medlem av et annet trossamfunn.

Alle mine barn har begge mine brødre som faddere. De to siste har også min brors kone som fadder. De er de eneste som faktisk følger opp.

Back
Topp