Dåp og dåpskjole

afrodite96

Betatt av forumet
Selv om det er 3 måneder igjen til Ingrid Emilie skal døpes, har jeg tenkt en del på hvordan ting skal foregå. Lokale og kirke er bestilt og jeg har det klart for meg hvordan bord skal dekkes og hvor alt skal fåes tak i. Jeg har også bestilt en kjole til henne. Men denne er faktisk kort. Hun er jo faktisk 5,5 måned når hun skal døpes, og det synes jeg også er en grunn til at det er kjekt at den er det. Og så kan den jo brukes hele dagen da, for korte kjoler er jo litt mer hendige enn de lange de pleier å døpes i. (Hvis jeg da ikke får det for meg at hun bør ha noe skikkelig babyrosa på seg senere på dagen da )

Så det jeg lurer på: Er det noen andre som har døpt, eller har tenkt å døpe barna sine i noe annet enn den tradisjonelle lange dåpskjolen?

Vi skal ha på lang kjole under seremonien. Men svigermor skal sy en kort kjole av konas brudekjole som hun skal ha på på ettermiddag. Vi har navnefest når hun er 6 mnd

ORIGINAL: Charlottis

Vi har kort dåpskjole vi også, og så har vi sydd dress hvis vi får en gutt noen gang:)

Gubben i huset sa at hvis det ble en gutt denne gangen, så skulle han ha dåpsdress, for gutter skulle ikke gå rundt i kjoler
Jeg kjøpte min kjole på e-bay for 170kr inkl frakt [:D]

Hmm....er det så uvanlig å døpe ungen sin i andre ting enn den tradisjonelle lange dåpskjolen? [;)]

ORIGINAL: afrodite96

Hmm....er det så uvanlig å døpe ungen sin i andre ting enn den tradisjonelle lange dåpskjolen? [;)]

Vi har arvet dåpskjole, men sist jeg var i kirken så jeg et dåpsbarn i bunad, og en i matrosdress.

ORIGINAL: Sukkertopp

ORIGINAL: afrodite96

Vi har arvet dåpskjole, men sist jeg var i kirken så jeg et dåpsbarn i bunad, og en i matrosdress.

Nei såå langt hadde ikke jeg tenkt å dra den he he[:D] (Dog jeg har bunad til henne, men hadde ikke tenkt å bruke den under selve dåpen) Kjolen og lua er hvit, den bare ikke lang (bilder lengre oppe)

ORIGINAL: isahell

Vi skal ha navnefest og jenta vår skal ha matroskjole med kortbukser :)

Ja navnefester er vel ikke så bundet opp av tradisjoner som vanlig dåp, så da står vel man en del friere til å bruke hva man vil . Matroskjole er jo søtt da[;)]
Mente ikke at det var noe gale i å bruke bunad, matroskjole osv istedenfor dåpskjole altså, er bare vant til at det er det som brukes. Jeg hadde ikke tenkt over at det var mulig å bruke noe annet enn lang dåpskjole ved dåp i kirken, før jeg fant en kort kjole selv. Og søkte opp om det på nett. Er vel en spesiell symbolikk i det å ha lang dåpskjole og. Men visst ingen nødvendighet.
Men føles kanskje mer naturlig å ha kort kjole, når hun blir såpass stor når hun skal døpes.

vi skal ha en lang kjole som svigermor strikket. Til den hører et par stikket bukser med sele som han har under og en vit body, så da tar vi bare av selve kjolen.

Back
Topp