Dåp og bryllup?!

lomittra

Glad i forumet
Vi er jo forlovet, og har tenkt å gifte oss. Men jeg syns det er et ork jeg [8D] Ikke har jeg lyst på noe stort bryllup heller, men har lyst til å gifte meg i kirka. Og hele hans familie bor på andre kanten av landet...
Så fikk jeg idèen om at vi kunne jo gifte oss samtidig som vi døper lillemann, uten å fortelle det til andre enn forloverne på forhånd! [:D] Da er værtfall hans gamle mor og ene broren med familie her...  Da føler jeg det blir litt mer legitimt å ikke invitere hele slekta og venner også!

Men vet liksom ikke helt hvordan jeg skal gripe det an!
Skal jeg gifte meg i bunad, eller døpe lillemann i brudekjole?
Skal vielsen eller dåpen være først?
Er det ok å bare ha et vanlig dåpselskap eller må vi ha en litt finere middag?

Er det noen som har erfaring med dette? Eller har vært i en slik dåp/bryllup? Hadde vært fint med litt tips [:)]

Vi var i et sånt dåpsselskap i våres. Venninna mi har aldri hatt lyst på et stort bryllup, og da de fikk en sønn, bestemte de seg for å gifte seg etter dåpen hans.
Det var en helt vanlig dåpsgudstjeneste først, med flere dåpsbarn. Og da gudstjenesten gikk mot slutten, slapp presten "bomben". De skulle gifte seg[:)]
Veldig koselig synes nå jeg.

Så da ble vi litt lengre i kirka enn først antatt. Venninna mi hadde kjøpt en enkel hvit kjole, som hun også hadde på under dåpen. Du kan jo evt. skifte, hvis du vil det. Og så hadde hun ordnet med en enkel bukett. Og gift ble de[:)]

Selskapet var enkelt, med snitter og kaker. Som et vanlig dåpsselskap.

De hadde fest med venner og familie hjemme i hagen sin noen mnd etter at de giftet seg. Man må jo ikke ha det heller. Kanskje dere heller vil spandere en reise på dere selv?

Jeg er glad for at jeg valgte et tradisjonelt bryllup med middag og fest, men jeg skjønner at andre ønsker noe annet. Det viktigste er at det føles riktig for dere. Det er jo moro med overraskelser også[;)]

Har en "venn" på facebook som gjorde det. Men hun giftet seg i brudekjole[:)] Detaljene rundt vet jeg ikke, men der var familien informert på forhånd...

Kjekt med overraskelser og da[:D]

det var det noen som gjorde som vi kjenner faktisk å overasket alle.. så deilig å ta alt på en gang
KJEMPESMART!

ORIGINAL: *prøvedokka*

Vi var i et sånt dåpsselskap i våres. Venninna mi har aldri hatt lyst på et stort bryllup, og da de fikk en sønn, bestemte de seg for å gifte seg etter dåpen hans.
Det var en helt vanlig dåpsgudstjeneste først, med flere dåpsbarn. Og da gudstjenesten gikk mot slutten, slapp presten "bomben". De skulle gifte seg[:)]
Veldig koselig synes nå jeg.

Så da ble vi litt lengre i kirka enn først antatt. Venninna mi hadde kjøpt en enkel hvit kjole, som hun også hadde på under dåpen. Du kan jo evt. skifte, hvis du vil det. Og så hadde hun ordnet med en enkel bukett. Og gift ble de[:)]

Selskapet var enkelt, med snitter og kaker. Som et vanlig dåpsselskap.

De hadde fest med venner og familie hjemme i hagen sin noen mnd etter at de giftet seg. Man må jo ikke ha det heller. Kanskje dere heller vil spandere en reise på dere selv?

Jeg er glad for at jeg valgte et tradisjonelt bryllup med middag og fest, men jeg skjønner at andre ønsker noe annet. Det viktigste er at det føles riktig for dere. Det er jo moro med overraskelser også[;)]

Takk for svar! Kjekt å høre hvordan andre har gjort det [:)] Poenget for oss med å gjøre det slik er at vi ikke har lyst på noen stor fest med masse gaver som vi faktisk ikke trenger! Har bare lyst til å gifte oss [:)] Og bryllupsreise sammen med barna blir det uansett hvordan vi gjør det! Har vært inne på tanken om å reise bort å gifte oss også, men har samtidig lyst til å ha den nærmeste familien der [:)]

jentek skal ha dåp og bryllup på samme dag :)

Søstra mi hadde dåp når de gifta seg. Hun hadde brudekjole og svigers bar ungen når de gikk opp gulvet[:)] Gifta seg før de døpte. Etter kirka var det en "vanlig" dåp[:)] 

ORIGINAL: Joffen

Har en "venn" på facebook som gjorde det. Men hun giftet seg i brudekjole[:)] Detaljene rundt vet jeg ikke, men der var familien informert på forhånd...

Kjekt med overraskelser og da[:D]

Mye av grunnen til at vi vil holde det hemmeliger at vi ikke ønsker at folk skal bruke masse penger på gaver som vi slettes ikke trenger! Vi har huset fullt av nyttig og unyttig fra før [8D]

ORIGINAL: hero

det var det noen som gjorde som vi kjenner faktisk å overasket alle.. så deilig å ta alt på en gang
KJEMPESMART!

Det tenker jeg også, deilig at det ikke blir så himla mye styr [:)] Så får jeg bare gifte meg med en dvask mage, pupper som lekker og ammetåke de lux [:D]

ORIGINAL: cocoa

Søstra mi hadde dåp når de gifta seg. Hun hadde brudekjole og svigers bar ungen når de gikk opp gulvet[:)] Gifta seg før de døpte. Etter kirka var det en "vanlig" dåp[:)]

Det hørtes jo ut som en fin løsning [:)] Har egentlig mest lyst til å ha vanlig dåpsselskap etterpå jeg også! Det enkle er ofte det beste [;)]

Vi skal gifte oss og ha dåp i mars. 

Jeg ville hatt bunad på meg og først døpt ungen på vanlig måte også latt presten få slippe bomben etter ungen er døpt. Men da bør man kanskje ordne det sånn at deres barn er det eneste dåpsbarnet den dagen, så det ikke er fullt av fremmede mennesker der... ? Også hatt vanlig dåpselskap etterpå. 

Heisann, sniker litt. Hadde akkurat et vennepar som gjorde dette, overrasket alle med bryllup i dåpen.

De hadde dåp som vanlig, var 3 dåpsbarn, etter gudstjenesten sa presten at alle skulle ta bilder foran vel alteret. De 2 andre dåps barna med fam tok bilde først, så var det da denne familien sist. Mens dette foregikk sneik foreldrene seg ut, hun skiftet fort til brudekjole. Presten sa: Så er det en hendelese til i dag og det er at.... skal gifte seg. Så alle måtte sette seg (var jo da kun familie igjen i kirka, nesten da, noen sok ikke fikk somlet seg ut). Forlovere var de eneste som visste om det.

De fikk en kjempe fin dag og for dem var det drømme bryllupet. De ville ikke ha så mye oppmerksomhet rundt det.

Håper dere får det som dere vil og får en koselig dag

Det er ikke så uvanlig å ta dåp og giftemål i ett. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med kirkekontoret ditt og snakke med presten om hvordan dere kan gjøre det. Jeg har vært borti at dåpen er flyttet til en lørdag, men det tilhører sjeldenhetene da dåpen innebærer at barnet blir tatt i mot i menigheten.

Prestene pleier utansett å være rimelige fleksible når det gjelder dåp og bryllup, og vet også hvordan de helst ønsker å gjenomføre sånt. Så ring og hør med den lokale kirken.

Takk for svar alle sammen [:)] Skal straks sette gang en ringe runde for å finne ut om vi rekker å få papirene iorden, og hva presten tenker om det. Så får vi se da, kanskje blir det bryllup allerede i mars 

vi vurderte det sterkt da vi døpte linus og hadde ordnet det med kirka, men så kunne ingen fra hannes familie komme, og min pappa kunne ikke komme så da droppet vi det. men planen var å ha vanlig dåp, med et (lite) bryllup i. var linus sin dag liksom.
så skulle vi ta festen til sommeren når jeg ikke fullamma lenger (han ble døpt 1 mars 2009)

ORIGINAL: SistemannIMagen

vi vurderte det sterkt da vi døpte linus og hadde ordnet det med kirka, men så kunne ingen fra hannes familie komme, og min pappa kunne ikke komme så da droppet vi det. men planen var å ha vanlig dåp, med et (lite) bryllup i. var linus sin dag liksom.
så skulle vi ta festen til sommeren når jeg ikke fullamma lenger (han ble døpt 1 mars 2009)

Tror ikke vi får det til heller  Har snakket med folkeregisteret nå, og de godtar kun orginal underskrift på papirene. Og gubben er på havet på jobb til 23.2... At han scannet og mailet papirene var ikke bra nok. Så kunne de ikke garantere at de rakk og behandle 
I tillegg var det tre andre dåpsbarn på ene mulige gudstjenesten, og den andre var kveldsmesse. Så da passet det liksom dårlig det også

Men men, da får vi finne en annen enkel måte å gjøre det på iløpet av sommeren Kan jo feks gjøre det hos sorenskriveren iløpet av sommeren...

Har dere fått gifta dere enda da?

ORIGINAL: lomittra

ORIGINAL: SistemannIMagen

Tror ikke vi får det til heller [:(] Har snakket med folkeregisteret nå, og de godtar kun orginal underskrift på papirene. Og gubben er på havet på jobb til 23.2... At han scannet og mailet papirene var ikke bra nok. Så kunne de ikke garantere at de rakk og behandle [:@]
I tillegg var det tre andre dåpsbarn på ene mulige gudstjenesten, og den andre var kveldsmesse. Så da passet det liksom dårlig det også [&:]

Men men, da får vi finne en annen enkel måte å gjøre det på iløpet av sommeren [:)] Kan jo feks gjøre det hos sorenskriveren iløpet av sommeren...

Har dere fått gifta dere enda da?

neeei, så utruli kjipt[:@][:@] forklarte du saken da? at han ikke er her nå.. rart at det skal være så vanskelig.. er liksom ikke snakk om overføring av millioner av kroner, men et GIFTEMÅL.. er jo liksom ikke vits å forfalske den underskrifta. Går liksom ikke ann å gifte seg med han uten at han vet det[8D]

nei vi står nok fortsatt bare som samboere og forlovet.. hadde nettopp 3 års forlovelsesdag, så kanskje på tide å få gjort noe[:D]

Back
Topp